9 czerwca 2015

Ukryty program nauczania i stan flow Elżbieta Rogalska



Ukryty program nauczania i stan flow Elżbieta Rogalska 2015




Badania nad nauczycielskimi programami ukrytymi dostarczają dowodów, że uczniowie wiele informacji odczytują z postawy, jaką nauczyciel prezentuje w stosunku do wiedzy, do uczniów i do siebie samego.

Justyna Nowotniak Ukryty program szkolnej rzeczywistości.




To jaką postawę prezentuje nauczyciel ma wpływ na stosunek ucznia do przedmiotu. Kiedy ktoś barwnie opowiada aż chce się słuchać, chce się rozwijać, samodoskonalić i samo-kształcić. Jeśli nauczyciel daje wyzwania i mieszankę wzmocnienia pozytywnego i negatywnego aż chce się uczyć, chce się pisać, chce się walczyć, chce się poszerzać horyzonty i samoświadomość. Stan flow , czyli stan, w którym mówisz z pasją, energią i pozytywnym nastawieniem – jest potrzebny właśnie w edukacji. Dzieci widząc zapał nauczyciela, same biorą się do pracy.

Książka ta jest krótka ale zawiera wiele ciekawych i myślę, że istotnych informacji dla wychowawców oraz naukowców. Rzadko się zdarza, że badacz komunikuje się z uczniami w celu zbadania jakiegoś tematu. Zwłaszcza, że poruszony temat jest tematem wrażliwym. Oznacza to, że badanie wymagało stworzenie odpowiedniego klimatu i atmosfery. Młodzież raczej nie ufa osobom dorosłym ,nie ufa nauczycielom i pedagogom. Dlatego też trudno jest sprawić aby edukacja była dla nich bardziej przyjazna. Jest tak, bowiem nie każdy umie czytać znaki kulturowe.

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2019. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych oraz problematyki wyższej edukacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.