22 listopada 2015

"Dziadek kolejofil" - pierwszy polski videoklip Elżbieta Rogalska

"Dziadek kolejofil" to Pierwszy polski videoklip stworzony z rysunków, czyli animacja/teledysk.

 


Żegnaj Paro! (Historia o Dziadku Kolejofilu)
Scenariusz i reżyseria: Ryszard Antoniszczak
Kierownik artystyczny: Władysław Nehrebecki



Trwa zaledwie niecałe 10 minut, zapraszam więc na ten krótki moment do krainy żegnającej parę. Teledysk ten to przykład tego, że nawet pociągi mogą zainspirować twórcę do nagrania czegoś wyjątkowego. „Żegnaj paro” to z kolei jeden z kluczowych utworów polskiego rockowego zespołu Zdrój Jana, który to zespół nigdy nie wydał płyty (do 2011 roku, po 40latach z okładem doczekali się płyty pt. "CD"), ale obecnie jest uznawany za jeden z kluczowych zespołów tworzących legendę polskiego rocka. Zespół pochodził z Krakowa. Jeśli ktoś lubi żółtą łódź podwodną to na pewno się mu spodoba. Animacja opowiada o staruszku, który tak bardzo kochał kolej, że dla niej porzucił swój dom.  1974 rok – robi wrażenie, ruszające się postacie, zmieniające się tło, w tle piosenka. Ciekawe jest również to że postaci poruszają się w rytm utworu. Zabawne są pary wydobywające się z kominów pociągów, ciekawe czym maszynista palił w piecu? Ah te torowe cymbałki.
 
Tworzenie form wizualnych i akustycznych zarazem to fenomen na wówczas polskim rynku muzycznym. Co do muzyki to na pewno słychać punk i nieco folku i oczywiście bigbit. To duże uderzenie robi wrażenie wędrującej maszyny instrumentalnej. 
 
Skład zespołu:  Jacek Ukleja - gitara, skrzypce, pianino, śpiew; Andrzej Paweł Partyka - gitara basowa, śpiew; Rafał Marchewczyk - pianino, śpiew; Piotr Marchewczyk - klawiset, pianino, organy; Ryszard Antoniszczak - instrumenty perkusyjne, tamburyn, śpiew i Marek Wilczyński - perkusja. Później dołączył Jerzy Wójcik (6.10.1946-10.12.1989) - gitara, śpiew. W rozbudowanych występach towarzyszyli : Krystyna Święcicka - śpiew; Bogna Idziak - okaryna; Marian Knobloch, Jerzy Nowakowski i Zbigniew Gubernat.

Co to ma wspólnego z antropologicznymi podstawami edukacji? Otóż kulturowo-pedagogicznie można się zastanowić czy ówczesne lata były początkiem ery kultury spektaklu ? przyczynek do jej powstania na pewno miały- w końcu widząc coś tak ciekawego i fascynującego nie trudno o myśl "też chciałbym się zaprezentować"; aspekt połączenia słowa z obrazem można rozpatrywać pod kątem przekładu intersemiotycznego.

Elżbieta Rogalska

1 komentarz:

  1. Moim zdaniem bardzo fajnie opisany problem. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.