27 lipca 2019

Jak wygląda kształcenie elit w USA? Elżbieta Rogalska 2019

Jak wygląda kształcenie elit w USA?

 



Ostatnio znalazłam ciekawy artykuł na temat kształcenia elit w USA. Był niezwykle interesujący i nasuwający pewne rozwiązania, które mogłyby być z powodzeniem wdrożone w Polsce. Zwłaszcza, że często się zdarza, że jedna- konkretna osoba ma zapał do pracy nad konkretnym przedmiotem nauczania.


Istnieją w USA szkoły, które umożliwiają uczącym się następujące rozwiązania. Po pierwsze uczeń ma możliwość pracy we własnym tempie. Swoje wątpliwości może konsultować z nauczycielami. Nauczyciel odpowiadał więc na pytania uczniów, nie wykładał materiału. Kiedy uczeń skończy się uczyć, prosi o test, to oznacza, że we własnym tempie ustala kiedy jest gotowy aby go zdać. Ma to dobre skutki, ponieważ w typowej polskiej szkole, wszyscy zdają w tym samym czasie, nieważne czy są chorzy, czy akurat w ten dzień coś zaczęło ich boleć, etc. - nie wspominając o różnorodnym tempie przyswajania informacji. Po teście nauczyciel decyduje czy uczeń może zacząć nowy rozdział, czy jednak musi uzupełnić informacje z poprzedniego, zwłaszcza punktów podstawowych danego zakresu materiału.

Wieczorem uczeń mógł studiować we wspólnych pomieszczeniach wypoczynkowych, tzw. dormitoriach. Nauczyciel ponownie krążył i odpowiadał na pytania. Jego zadaniem było usuwanie się w cień, tak aby uczeń samodzielnie uczył się zadanego materiału.

Najbardziej interesującym punktem takiego rozwiązania jest brak ocen. W takiej konfiguracji sygnalizowano jedynie czy spełnione zostały wymagania wraz z ewaluacją, czyli wykazem punktów z którymi sobie radzi w określonym stopniu zaawansowania. Wówczas uczeń ma jasność, które rzeczy powinien poprawić.

Każdy kurs tego typu trwał 3 tygodnie. Klasy liczyły 10-12 uczniów. Dzięki czemu nauczyciel jest w stanie pamiętać wszystkie osiągnięcia, każdego z uczniów.

Jest to doskonałe rozwiązanie. Ponieważ często zdarza się, że uczniowie zainteresowani tematem są w typowej szkole wyśmiewani jako "kujony". Ten program umożliwia im poczucie spełnienia i szczęścia, ponieważ mają kontakt z osobami równie zainteresowanymi uczeniem się jak oni. Dodatkowo brak ocen sprawia, że nie muszą rywalizować ze sobą. Dzięki temu pogarda dla sukcesów akademickich nie miała racji bytu. Wówczas wzrastały umiejętności społeczno-socjalne osób zaawansowanych intelektualnie, ponieważ spotykały się ze zrozumieniem i sympatią.

Kup Tekst ode mnie

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.