7 czerwca 2015

Przestrzeń i czas Elżbieta Rogalska



(...) ludzkie widzenie przestrzeni i czasu nie jest pasywne, lecz aktywne i że w rzeczywistości stanowi pewien układ pomiędzy człowiekiem a otoczeniem, w którym partycypują obie strony.
J. Nowotniak Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej. Studium dwóch szkół.


Przestrzeń zmienia czas i czas zmienia przestrzeń. Zależnie od tego, w jakiej przestrzeni się znajdujemy inaczej płynie czas. Autorka słów na poczatku wpisu, na łamach innej swojej książki pisze o „quasi-wieczności” obcowania z przestrzenią cmentarną. Przebywanie w przestrzeni supermarketów z kolei ów czas przyspiesza, ledwo weszliśmy , zanim dotarliśmy do interesującego nas sklepu, a dalej interesującej nas półki, minęła czasami nawet godzina. Czas zmienia przestrzeń. Przyjrzyjmy się budynkom, gdzie piękne fasady kamienic z czasem blakną, płacząc wraz z kroplami deszczu, zmywają z siebie brud minionych zdarzeń, których ślady pozostały wyryte smugami zawianych kropel. Spójrzmy na miejsca z lat dziecięcych, niegdyś ogromne, pełne nieznanych zakamarków, dziś swojskie, znane, małe. Przestrzeń i czas wpływają na człowieka. Kiedyś przejście przez park było niczym wyprawa do dżungli, zajmująca całe dnie, dziś, gdy perspektywa czasu się zmieniła i przestrzeń uległa zmianie, a wraz z nimi my - dżungla zamieniła się w park, który przechodzimy co dzień, żeby dostać się do pracy, czy na uczelnie. Kiedy zmieniamy układ rzeczy w pokojach, zmieniamy przestrzeń, która wpływa na nasze samopoczucie, nazywane przez niektórych aurą, czy feng shui  ostatnio tak popularne. 


autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 

Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz