17 marca 2020

Książka Made in Japan Rafała Tomańskiego Elżbieta Rogalska 2020



Książka Made in Japan Rafała Tomańskiego Elżbieta Rogalska 2020


Książka ta sprawdzi się u osoby, która poszukuje nowych informacji na temat kraju kwitnącej wiśni. Mnie osobiście nie zachwyciła zbyt mocno. Trochę obala mity – rzeczy, które nie do końca odpowiadają współczesnej rzeczywistości. Japonia  nie jest już krajem z dawnych czasów, który dbał o jakość przekazu medialnego, teraz jest krajem, który dba o dobrze sprzedające się nagłówki. Tak jakby ten kraj chciał upodobnić się albo wręcz musiał upodobnić się do Ameryki.
Jest to literatura faktu.

W książce Made in Japan Rafała Tomańskiego

nie ma co więc oczekiwać literackości czy innego rodzaju zachwytu nad literaturą piękną, ponieważ nie jest to tego rodzaju publikacja. Autor nie formułuje wyszukanych zdań ani nie stara się znaleźć lepiej brzmiącego słowa, które oddawałoby którąś z informacji w sposób bardziej klarowny. Niemniej jest to najnowsza wiedza na temat Japonii.

Mam wrażenie, że autor stara się odpowiedzieć na pytanie dlaczego Made in Japan stało się rozpoznawalnym terminem do określenia rzeczy o niskiej jakości. Trudno powiedzieć czy Rafałowi Tomańskiemu zamiar się udał – nie jestem zaznajomiona z tą tematyką, o Japonii czytałam jedynie Wachlarz japoński – Bator. Dlatego nie będę oceniać jej zawartości pod względem merytorycznym. Skupiam się tylko na odbiorze książki przez czytelnika. Warto dodać, że książka Made in Japan Rafała Tomańskiego zawiera ciekawe zdjęcia z Japonii.

Tsunami i trzęsienie ziemi z 11 marca 2011 roku w Fukushimie wprawiło Japonię w ogromne oszołomienie, wstrząśnienie duszy oraz spustoszenie krajobrazu tego pięknego kraju. Jak nie trudno się domyśleć zmianie uległa również sytuacja ekonomiczna. Japończycy zostali zmuszeni uczyć się języka angielskiego. To właśnie od tego dnia to co Made in Japan nie oznacza już dobrej jakości. Wydarzenie to doprowadziło do obnażenia wad tego narodu. Dla struktury społecznej Japończyków jest to ogromna lekcja na przyszłość.

Zobacz również:

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

44 komentarze:

  1. Zawsze warto poszerzać swoją wiedzę na temat innych krajów, więc chętnie sięgnę po ten tytuł. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli interesują Ciebie fakty, napisane mało barwnie, to czemu nie.

      Usuń
  2. Ja akurat obecnie nie szukam informacji na temat Kraju Kwitnącej Wiśni.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D pewnie, jeśli nie interesuje Ciebie to po co ;)

      Usuń
  3. Co do książek na temat Japonii, sama chętniej sięgnęłabym teraz po coś o historii dawniejszych czasów (w przypadku pozycji naukowych) lub po jakąś powieść osadzoną w tym kraju (np. historyczną, kryminalną lub fantastykę).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jak pisałam, Bator ma powieść ale przeplataną bardziej tradycjami niźli kryminałem, historią czy fantastyką.

      Usuń
  4. Tym razem to nie jest dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Niestety to nie moje smaki, ale recenzja napisana ciekawie. Poczekam na inną propozycję książkową ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) pewnie, tyle jest książek, że nie ma co.

      Usuń
  6. Lubię kulturę Japońską, tu nie wiem czy znajdę coś dla siebie ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też trudno mi odpowiedzieć. To taka pozycja wydawnicza ni naukowa ni popularna.

      Usuń
    2. Co to jest? Książka, po prostu książka ;p

      Usuń
    3. ;) to, to na pewno.

      Usuń
  7. Znam osoby, które interesują się Japonią. Ja akurat nie, ale w sumie czy im polecać tą książkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chcą poznać co się działo po 11 marca 2011, to tak.

      Usuń
  8. Nigdy nie interesowałam się tym krajem 🤨 ale lubię oglądać dramy japońskie. Pomimo wszystko szkoda, że nie spełniła twoich oczekiwań.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niekoniecznie nie spełnia oczekiwań. Jeżeli ktoś szuka informacji o Japonii po 11 marca 2011 to jest to książka właśnie dla niego.

      Usuń
  9. Nie fascynuję się Japonią, więc po tę publikację raczej nie sięgnę :)
    Carrrolina Blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  10. Mnie Japonia raczej nie ciekawi, choć swojego czasu przeczytałam kilka książek o ich kulturze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ponoć po 11 marca 2011 bardzo się Japonia i jej kultura zmieniła.

      Usuń
  11. Oj tak, w Japonii z tymi trzęsieniami ciekawie nie mają. Niemniej jednak sam kraj bardzo mnie intryguje.

    OdpowiedzUsuń
  12. Słyszałam o niej, ale temat nie interesuje mnie az tak bardzo, zeby po nią sięgnąć. tym bardziej, że piszesz, że bynajmniej nie zachwyca...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wydanie w większym formacie i z twardą okładką byłoby lepsze ale pewnie nie zostałoby uznane za książkę, ponieważ wtedy byłoby jeszcze cieńsze pod względem ilości stron. Według Prawa Własności Intelektualnej książka jest wtedy gdy ma minimum 80 stron.

      Usuń
  13. Bardzo interesujący kraj!☺

    OdpowiedzUsuń
  14. Słyszałam o książce i czekałam, by dowiedzieć się coś więcej. Chyba jednak spodziewałam się znaleźć coś innego w książce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, też wyobrażałam sobie ją nieco inaczej.

      Usuń
  15. Zachwytu nie zauważyłam w Twojej recenzji
    Japonia kojarzy mi się z kulturą spokoju i zdrowej diety
    Pewnie tego tutaj bym nie znalazła

    OdpowiedzUsuń
  16. Bardzo mnie zawsze intrygował ten kraj.

    OdpowiedzUsuń
  17. raczej nie dla mnie ale doceniam opis:)

    OdpowiedzUsuń
  18. Temat w tej chwili mnie nie interesuje. Musze jednak przyznać, ze doskonala okładka.

    OdpowiedzUsuń
  19. Nie przekonasz mnie do tej książki :D
    Kompletnie ne moja tematyka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to całkiem możliwe. Myślę, że to książka dla miłośników Japonii.

      Usuń
  20. Mam tą książkę, czytałam z prawdziwą ciekawością. O wielu rzeczach nie wiedziałam, kilka mitów również zostało obalonych. I tak jak piszesz, może nie porywa literacko, ale jest zwyczajnie, po ludzku, ciekawa;)
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) tak zdecydowanie dla miłośników kraju czerwonej wiśni.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.