Nowotniak - Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej - recenzja Elżbieta Rogalska 2015
Tym razem w serii książki, które polecam, książka z zakresu pedagogiki.
Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej
– brzmi dość tajemniczo i myślę, że zachęca do przeczytania. Podtytuł studium dwóch szkół, również zawiera w sobie element tajemnicy, jednak już coś podpowiada, a mianowicie, że publikacja ta jest wynikiem badań podjętych na terenie dwóch bardzo odległych od siebie szkół. Kim jest autorka? Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu Szczecińskiego, dumną mama, szczęśliwą żoną. Jeżeli lubisz książki przez które przechodzi się w mgnieniu oka to ta pozycja Ci się nie spodoba. Nie daj się zwieść ilości stron, bo w wydaniu tej publikacji jakość treści przekracza dwa razy ilość zapisanych kartek. Liczne podania historyczne, liczni autorzy, liczne zdjęcia, liczne przypisy. Justyna Nowotniak opisuje swoje badania nad przestrzenią szkolną. Według autorki przestrzeń to wnętrze człowieka, to jak on się czuje w kontekście danego miejsca, czasu. Publikacja również porusza ważny temat prywatności młodych osób w szkole. Słowa jakich autorka używa mogą nieraz przyprawić o zastanowienie. Autorka nie skupia się tylko na pedagogicznym aspekcie badań. Pod uwagę bierze również punkt widzenia antropologii, kulturoznawstwa, filozofii. Jak podkreśla wszelkie badania pedagogiczne muszą uwzględniać treść, znaczenie kulturowe – bo kulturę tworzy człowiek i w niej funkcjonuje. Na uwagę zasługuje fakt metody badawczej, którą autorka przejrzyście przedstawia. Metodą tą jest etnografia wizualna- czas poświęcony badaniom ma swoje odzwierciedlenie w jakości jaką owe badania prezentują. Badania prowadzone na terenie Polski i Francji przyniosły ciekawe rezultaty, do których przeczytania zachęcam.Tak książka prezentuje się w sieci:
"W projekcie badawczym, stanowiącym studium empiryczne o charakterze porównawczym, poszukiwano znaczących związków uczniów z konkretnymi miejscami w polskim (Szczecin) i francuskim (Rennes) liceum ogólnokształcącym. Kluczem do symbolicznej przemiany przestrzeni edukacyjnej w przyjazne uczniowi miejsce, uczyniono potrzebę prywatności i jej uwzględnienie w gospodarowaniu przestrzenią szkoły. Z pomocą kategorii "prywatność" dokonano opisu przestrzeni szkoły, eksponując sposób wytwarzania przestrzeni i jej użytkowania, percepcję oraz waloryzację przez młodych ludzi. Przyjęty sposób rozumienia przestrzeni edukacyjnej dał możliwość przejścia od opisu terytorialnego przestrzeni edukacyjnej (przestrzeni konkretnej szkoły), w sensie najbardziej fizycznym (mapowym), do opisu normatywnej wizji więzi między jej członkami. Konstrukcję pojęciową obranej strategii badawczej cechował wyraźnie pograniczny charakter. Do badania związku kultury i edukacji zostały wykorzystane pojęcia zaanektowane wprost z antropologii kulturowej (antropologia przestrzeni E. Halla) i psychologii społecznej (psychologii prywatności w ujęciu I. Altmana oraz P. Kelvina). W wyniku pierwszego etapu badań nastąpiło przekształcenie wstępnie zarysowanych problemów w konkretne pytania: 1) W jaki sposób szkoła poprzez gospodarowanie przestrzenią, rozwiązuje problem zapewnienia prywatności swoim uczniom? 2) Jakie są oczekiwania ucznia w zakresie gospodarowania przestrzenią szkoły, uwzględniającego potrzebę poszanowanie prywatności jej użytkowników? 3) Co stanowi o odrębności przestrzennej szkoły polskiej i francuskiej w wymiarze zapewnienia uczniom poczucia prywatności? Opierając się na założeniach paradygmatu interpretatywnego przyjęto interakcjonistyczny, indywidualistyczny sposób uprawiania analiz edukacyjnych, eksponujący potrzebę badania szkolnych kontekstów procesów nauczania i wychowania. Dominującą metodologiczną formułą postępowania dla tak zdefiniowanych badań są najczęściej studia przypadków (case studies) nakierowane na metaforyczną percepcję kultury, studia materiałów wizualnych, przestrzennego układu miejsc pracy, etc. W literaturze niemieckiej znane jako portrety szkoły (school portraits). Wykorzystaną strategię empiryczną dokładniej określić można jako metodę etnograficzną (wykorzystującą doświadczenia fotoetnografii), mieszczącą się w nurcie etnografii edukacji. Badanie właściwe prowadzono w roku szkolnym 2004/2005. Wykonano badanie ankietowe (Francja N=332, Polska N=348), 64 wywiady z uczniami w obu populacjach, dopełniane obserwacjami 92 lekcji w liceum francuskim oraz 114 godzin lekcyjnych w szkole polskiej. Wykorzystano również wywiad grupowy oraz wywiad z interpretacją fotogramów (zdjęć przestrzeni obu szkół). Inspiracja do podjęcia badań wiązała się z potrzebą studiów nad zaniedbanymi kategoriami pedagogicznymi, do których nadal należą przestrzeń i czas.
źródło opisu: Print Group Daniel Krzanowski 2006
". Opis pochodzi ze strony lubimyczytac.plFormalna strona książki:
176 stron, Recenzenci: Prof. dr hab. Maria Mendel, Prof. zw. dr hab. Aleksander Nalaskowski.
1. Badawcze inspiracje i ich efekty.
2. Kultura i edukacja: teoretyczne aspekty sporu o consensus.
3. Świat utkany z przestrzeni.
4. Zagadnienia metodologiczne.
5. O istotności i nieistotności granic tego, co prywatne i publiczne w rzeczywistości edukacyjnej.
6. Przestrzenie dospołeczne i odspołeczne.
7. Socjalizacja i wychowanie do prywatności.
Książka opatrzona w liczne zdjęcia autorstwa Justyny Nowotniak.
Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2019. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych oraz problematyki wyższej edukacji.
Fanpage bloga Elżbieta Rogalska
Zobacz również:
Książka Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań? Patrick Fanning, Matthew McKay, Avigail Lev, Michelle Skeen Elżbieta Rogalska 2019
Książka Nie kończąca się historia Michael Ende Elżbieta Rogalska 2019
Książka Asiunia Joanny Papuzińskiej Elżbieta Rogalska 2019
Książka Kurs na kolizję Sławomira Nieściura Elżbieta Rogalska 2019
Jan Kulma "Rzecz o etyce" - Recenzja Elżbieta Rogalska 2018
Zobacz również:
Książka Relacje na huśtawce. Jak uwolnić się od negatywnych wzorców zachowań? Patrick Fanning, Matthew McKay, Avigail Lev, Michelle Skeen Elżbieta Rogalska 2019
Książka Nie kończąca się historia Michael Ende Elżbieta Rogalska 2019
Książka Asiunia Joanny Papuzińskiej Elżbieta Rogalska 2019
Książka Kurs na kolizję Sławomira Nieściura Elżbieta Rogalska 2019
Jan Kulma "Rzecz o etyce" - Recenzja Elżbieta Rogalska 2018
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.