Dzisiaj
zmiana tematyki wpisu. Mianowicie wpis będzie dotyczył bardziej
psychologii, choć akurat ten temat, moim zdaniem, ma wielkie znaczenie w
nauczaniu młodych ludzi, a więc w pedagogice. Jak to jest, że
niektórzy ludzie zdobywają marzenia, ich wysiłki nie idą na marne- lecz
są doceniane? Jak to jest, że uczeń tzw. Dwójkowy nagle staje się
uczniem tzw. Piątkowym? Sekret tkwi nie w szkole, nie w nagrodach i
karach, ale w odpowiednim podejściu nauczyciela i w konsekwencji ucznia.
Mowa tu o motywacji. Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest uczyć ludzi, jak ponosić porażkę w sposób inteligentny. Słowa
Charles’a Kettering’a poniekąd odzwierciedlają esencje zasad, które
poniżej przedstawię. Nie liczy się tylko umiejętność nagradzania,
chwalenia – co jest wskazane, ale również ważna jest umiejętność
ukazania błędów człowieka w sposób inteligentny – wspólny życzliwy
śmiech wraz z ukazaniem przyczyny błędu, która powinna być konstruktywna
– to jest to czego oczekuje się od ludzi inspirujących. Alan Loy
MacGinnis wyróżnił dwanaście zasad wydobywania z ludzi tego co w nich najlepsze, o to one:
- 1. Od ludzi, którymi kierujesz, oczekuj tego, co najlepsze.
- 2. Zauważaj potrzeby drugiego człowieka.
- 3. Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości.
- 4. Stwórz środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej.
- 5. Jeśli ktoś zdąża tam, gdzie ty- dołącz do niego.
- 6. Wykorzystuj wzorce, by zachęcać do sukcesu.
- 7. Okazuj uznanie i chwal osiągnięcia.
- 8. Stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego.
- 9. Potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany.
- 10. Nagradzaj współpracę.
- 11. Pozwalaj, by w grupie zdarzały się burze.
- 12. Staraj się własną motywację utrzymywać na wysokim poziomie.
Zasady
te mogą być w pedagogice wykorzystywane w szczególności w tematyce
niepowodzeń szkolnych – Jak sprawić żeby niepowodzenia szkolne były
porażką motywującą do działania? Zaprezentowany przeze mnie spis zasad
MacGinnis’a nie wiele mówi, utwierdza tylko w przekonaniu słuszności
poruszenia tego tematu. Po więcej zachęcam do sięgania do książki Sztuka Motywacji.
Miałam przyjemność czytać tą książkę, w związku z tym podkreślę, że nie
jest to zbiór złotych środków, jest to zbiór ciekawych opowieści o
ludziach, którzy byli inspiracją lub którym udało się wygrać dzięki
takim ludziom. Autor przedstawia własne koncepcje w sposób opisowy, mało
konkretny, żeby wydobyć to co ważne, trzeba umiejętnie wczytać się w
linijki – choć język pisany w tej książce jest dostosowany do każdego
człowieka. Można w niej odnaleźć zalążki NLP, takie jak znikomy element
dysocjacji, choć autor zdaję się tego nie zauważa, może nie miał tego
na celu.
Motywacja
jest ważnym elementem życia człowieka. Tyczy się to nie tylko szkoły
czy firmy. Motywacja jest równie ważna w kontaktach personalnych, a
nawet w małżeństwie.
autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer.
Pedagog,
technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i
Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i
poetyckich.
Zajmuje się tematyką: Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką,
Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją
Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem,
Horrorem wampirycznym, Mateuszem Grzesiakiem, Justyną
Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.