14 zasad prywatnych elitarnych szkół wg. Taylora Gatto
- Znajomość teorii natury człowieka, jego motywacji do działania oraz wpływu na osobowość w celu uzyskania pożądanego efektu: historia, filozofia, teologia, literatura, prawo.
- Czynne uczestnictwo w doświadczaniu komunikacji, pisania i retoryki.
- Znajomość szczegółów koncepcji form instytucjonalnych takich jak wojsko, sąd, przedsiębiorstwa.
- Praktyka dobrego wychowania: manier, uprzejmości.
- Nauka samodzielności oraz samodzielnej pracy.
- Uprawianie sportu: w celu uzyskania wytrzymałości, radzenia sobie z bólem, radzenia sobie w nagłych wypadkach oraz budowania wdzięku atrakcyjnego ciała.
- Umiejętność wypracowania dostępu do każdej osoby i miejsca prawdopodobnej pracy.
- Wykształcenie nawyku odpowiedzialności: społecznej, lokalnej, klubowej wraz z wymogiem wymagania od siebie więcej.
- Wykształcenie osobistego kodeksu norm postępowania: moralności, zachowania, wydajności.
- Znajomość wielkich dzieł: muzycznych, malarskich, tanecznych, rzeźbiarskich, wzornictwa, architektury, literatury, dramatu (sztuka, religia).
- Umiejętność obserwacji i notowania, w tym rysowania "jeśli nie jesteś w stanie narysować tego, co zobaczyłeś, tak naprawdę nie widziałeś tego, co się tam znajdowało".
- Nawyk poszukiwania rozwiązań w trudnych sytuacjach.
- Umiejętność wyciągania wniosków po ocenie sytuacji: rozróżnianie wartości, przyrównanie do tego co ma miejsce teraz, co wyjdzie na jaw.
- Nawyk krytycznego i sprawnego myślenia.
Film: 14 zasad Gatto
Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2019. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych oraz problematyki wyższej edukacji.
Zobacz również:
Elitarne szkoły to faktycznie bardzo ciekawy temat. Nigdy się w niego nie zagłębiałam, ale chciałabym dowiedzieć się o tym coś więcej.
OdpowiedzUsuńPomyślę o kolejnych wpisach w temacie szkół elitarnych :)
UsuńZawsze byłam ciekawa, czym kierują się elitarne szkoły rekrutując swoich uczniów. 😊
OdpowiedzUsuńElitarne szkoły przy rekrutacji patrzą na inteligencję oraz pochodzenie i raczej są płatne... ale będę temat rozwijać więc może dojdę do jakiś szczegółów rekrutacji :)
Usuń