Szkoda, że nie jestem robotem? Człowiek kontra sztuczna inteligencja Elżbieta Rogalska 2017
Szkoda, że nie jestem robotem? - czy takie myśli ogarnęły 34 pracowników japońskiej firmy Fukoku Mutual Life Insurance?
Sztuczna Inteligencja zastępuje ludzi
Fukoku Mutual Life Insurance to japońska firma, która zastąpiła swoich 34 pracowników sztuczną inteligencją. Kosztowało to ich 1,7 miliona dolarów. Obliczono, że inwestycja zwróci się im już po 2 latach.
Refleksja pedagogiczna
Świat zmierza do skonstruowania mechanizmów sztucznej inteligencji mających zastępować ludzi w różnych sektorach firm. Człowiek nie będzie już wykonywał prac fabrycznych – będzie to robił robot. Człowiek nie będzie już pracował w kadrach roszczeniowych – będzie za niego przyjmował wnioski, robił rozliczenia – robot. Wobec tego gdzie jeszcze człowiek ma szansę na pracę? Jakie kierunki będą miały przyszłość?
Chociaż jestem zdania, że robot nie zastąpi człowieka, ponieważ nie jest w stanie przewyższyć inteligencją swojego programisty – to jednak istnieje taka możliwość. Wystarczy zaprogramować robota na umiejętność uczenia się: czytania, liczenia, myślenia abstrakcyjnego. Tylko co wówczas będzie robił człowiek? Droga ta wydaje się długa ale nieubłaganie do tego zmierza.
Czy jedyną możliwością pracy będą umiejętności konstruowania tych robotów, naprawiania i ich niszczenia? Jednak co w sytuacji kiedy dany robot nauczy się naprawiać inne roboty i tworzyć nowe? Istnieje już dużo filmów science fiction poruszających ten temat. Może są przepowiednią? Póki co zawsze w starciu wygrywa człowiek… Ciekawe jakie nowe dziedziny, firmy, kompetencje będą przydatne za kilkadziesiąt lat.
autor:Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu
Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej.
Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017,
Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji
naukowych (w "Qualitative Inquiry",
"Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły
Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"),
literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji
popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny
Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel
Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz
problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.