19 lipca 2015

Pierwsza filozofia myślącego ucznia - czyli szkoła óczy Elżbieta Rogalska



Szarość dnia codziennego dopadła mury edukacji.
Szkoła óczy, a nie uczy – na pewno nie mobilizacji.
Krata w oknie, u drzwi zamek - zapukaj może otworzy
stanie się inspiracją. Nie możnością jest ujrzeć człowieka,
w jego naturalnych pozach. Ócz mnie więc jak być
inspiracją dla uczniów, ze skrępowaniem, z maską.

Zmiana osobowości czyli wychowanie, więc mam być
więźniem  za kratą wiedzy? Gdzie uczą mnie przez
obserwacje z zasłoniętymi oknami?  Gdzie patrzę
i nie widzę nic poza ścianą, oblepioną pomocami?

Biała rama przykuwa mój wzrok. Jest na niej plama
co się oddala i przybliża. To kąt widzenia, to fizyka
w jej praktycznym wymiarze, bez obliczeń ze wzoru,
bez podstawiania do metryki, bez pisania rozwiązania,
czysta obserwacja, rzeczywistość, to co mnie otacza.

Napis na ławce: Nuda… pod nim tu siedzi Dudka,
wiersz tworze wspólnie z pozostałą masą odbiorców,
bez zachęcania, bez chęci, za to z obowiązkiem
szkolnym. Czy tak mają myśleć dzieci i pisać na murach
szkoła óczy? – nie praktycznych odniesień książkowych,
przeżywania w ciszy ciekawych zagadnień, impulsów,
pomysłów, twórczego uniesienia -  ze skrępowaniem
typowym dla zamkniętych drzwi przed wychowanka
pytaniem i zainteresowaniem osobą nauczyciela.
O fotografii marzę wspólnych kolaży, ujętych w słowa,
w obrazie - filozoficznej edukacji.

Wiersz inspirowany fotografią mojej promotor dr hab. Justyny Nowotniak, z jej książki pt. Ukryty program szkolnej rzeczywistości.  
Wiersz o pierwszej filozofii myślącego ucznia - szkoła uczy ale nie tego co powinna, jest nie praktyczna.


autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 


Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

2 komentarze:

  1. Bardzo dobrze to ujęłaś w słowa. :) Tak właśnie często jest w szkołach. Szkoła óczy, a powinna uczyć.


    Julia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wplyw profesor Nowotniak na mnie i jej ksiazek i artykulow :) czyli hidden curriculum

      Usuń