Człowiek
jako istota społeczna, żyjąca w danej kulturze, mająca określone wzory do
naśladowania i odpowiednie role do spełnienia, musi być do tego odpowiednio
przygotowana. Przygotowanie to zazwyczaj opiera się na wychowaniu. Wychowanie
zdobywa przez edukację w instytucjach publicznych do tego przeznaczonych, tj.
przedszkolach, punktach wychowania przedszkolnego, szkołach, domach kultury,
muzeach, filharmonii, kinie. Zdobywa je również przez doświadczenie w życiu
codziennym: na stadionie, w domu, na podwórku, w tramwaju, w autobusie, w
szpitalu, w przychodni, w sklepie, na ulicy, na pasach, na rowerze, na motorze,
w aucie, przed komputerem, przed telewizorem itd. Człowiek jako istota myśląca,
zdobywa doświadczenie, umiejętności, predyspozycje, wiedze, samokształcenie,
samoświadomość, świadomość etc. Wszędzie gdzie jest i wszędzie, gdzie coś robi.
Od myślenia nie da się uciec. Człowiek zdobywa predyspozycje, wykształcenie,
uczy się manier i odpowiedniego zachowania. W świecie współczesnym dominują
kompetencje twarde, jednak bez kompetencji miękkich, nie miałyby one sensu.
Homo ludens, homo faber, homo laborans, ale zawsze homo sapiens.
Człowiek
w miarę upływu lat kształtuje swoją osobowość, ma swoje marzenia, do których
realizacji dąży. Rodzice jako główna władza nad młodym człowiekiem, mogą go
ukierunkować, pokazując różne drogi życia, drogi wyboru. Rodzice są również
świadomi tego, że ich dziecko jest autonomiczną jednostką, która decyduje za
siebie, ponosząc konsekwencje własnych wyborów. Niektórzy są świadomi, że
wybory jakie dokonuje dziecko to jego największe, najtrwalsze doświadczenie jakie
może zdobyć w życiu, na drodze dorastania i stawania się osobą dorosłą. Jeśli
mają tą świadomość to zazwyczaj usuwają się na bok, tak by nie przeszkadzać, a
równocześnie wspierać.
Człowiek
mających mądrych rodziców wzrasta, doskonali swoje umiejętności, zdobywa
wykształcenie i doświadczenie. Dokonuje samokształcenia, samoświadomości, dąży
do harmonii i wewnętrznej spójności. Jednak żeby móc w pełni wykorzystać własny
potencjał potrzebuje odpowiedniego środowiska. Nakładu zaangażowania ze strony
rodziców i poświęceń z ich strony. Do takich wyrzeczeń rodzice muszą się
przyzwyczaić np. oddania synowi pokoju, oddania córce książek, sprzedaży
instrumentu własnego by kupić córce wymarzony instrument, ciszę zamiast
słuchania radia, zakupu odpowiednich urządzeń komputer, keyboard, sztaluga etc.
Czy wyjazdy na przesłuchania, konkursy. Człowiekowi potrzebne jest również, a
może przede wszystkim wsparcie, które mówi kocham cię, chce żebyś spełnił swoje
marzenia, zdobył cel swojego życia. Dlatego robię wszystko żeby ci to
umożliwić.
Wyobraź
sobie sytuacje: Rodzice Michała nakazali mu żeby się uczył, bo nie dostanie
kieszonkowych, jeśli nie przyniesie średniej minimum 4,5. Michał więc zmuszony
zaczął czytać podręczniki. Rodzice w tym czasie słuchali radia na cały
regulator. Domyślasz się jaki był rezultat nauki Michała?
Jeżeli
chcemy żeby dziecko/ czy jakakolwiek inna osoba rozwinęła swoje predyspozycje,
trzeba sprawić żeby środowisko go otaczające, było ku temu przyjazne. Stworzenie
tego środowiska nie jest takie proste: to nie tylko cisza, ale również:
nawodnienie organizmu, dotlenienie organizmu, wygoda siedzenia, porządek, im
mniejsza dawka dystraktorów uwagi (rzeczy rozpraszających) tym lepiej,
temperatura, zapach, dostęp do ilości materiałów, środków dydaktycznych,
pomocy, odpowiedniej ilości niezapisanych kartek, potrzebnych książek,
internetu, czasopism, gazet, magazynów, zabawek, urządzeń, kabli, narzędzi etc.
W zależności czym się człowiek interesuje, czego potrzebuje w ramach tych
zainteresowań.
Staraj
się stworzyć odpowiednie warunki, a nie będziesz musiał wymagać, bo nauka
będzie się odbywać samoczynnie. Daj dziecku zabawkę nie pokazuj jak się nią
bawić, jak połączyć elementy – a jakimś cudem dziecko w końcu samo dojdzie do
tego jak zabawka działa – stwórz sytuacje doświadczenia.
autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer.
Pedagog,
technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i
Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i
poetyckich.
Zajmuje się tematyką: Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką,
Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją
Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem,
Horrorem wampirycznym, Mateuszem Grzesiakiem, Justyną
Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.