18 kwietnia 2015

Nowotniak - Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej - recenzja Elżbieta Rogalska

Tym razem w serii książki, które polecam, książka z zakresu pedagogiki.

Kulturowy wymiar przestrzeni edukacyjnej

– brzmi dość tajemniczo i myślę, że zachęca do przeczytania.  Podtytuł studium dwóch szkół, również zawiera w sobie element tajemnicy, jednak już coś podpowiada, a mianowicie, że publikacja ta jest wynikiem badań podjętych na terenie dwóch bardzo odległych od siebie szkół.  Kim jest autorka? Jest doktorem habilitowanym Uniwersytetu Szczecińskiego, dumną mama, szczęśliwą żoną. Jeżeli lubisz książki przez które przechodzi się w mgnieniu oka to ta pozycja Ci się nie spodoba. Nie daj się zwieść ilości stron, bo w wydaniu tej publikacji jakość treści przekracza dwa razy ilość zapisanych kartek.  Liczne podania historyczne, liczni autorzy, liczne zdjęcia, liczne przypisy. Justyna Nowotniak opisuje swoje badania nad przestrzenią szkolną. Według autorki przestrzeń to wnętrze człowieka, to jak on się czuje w kontekście danego miejsca, czasu. Publikacja również porusza ważny temat prywatności młodych osób w szkole. Słowa jakich autorka używa mogą nieraz przyprawić o zastanowienie. Autorka nie skupia się tylko na pedagogicznym aspekcie badań. Pod uwagę bierze również punkt widzenia antropologii, kulturoznawstwa, filozofii. Jak podkreśla wszelkie badania pedagogiczne muszą uwzględniać treść, znaczenie kulturowe – bo kulturę tworzy człowiek i w niej funkcjonuje. Na uwagę zasługuje fakt metody badawczej, którą autorka przejrzyście przedstawia. Metodą tą jest etnografia wizualna- czas poświęcony badaniom ma swoje odzwierciedlenie w jakości jaką owe badania prezentują. Badania prowadzone na terenie Polski i Francji przyniosły ciekawe rezultaty, do których przeczytania zachęcam.

Formalna strona książki:
176 stron, Recenzenci: Prof. dr hab. Maria Mendel, Prof. zw. dr hab. Aleksander Nalaskowski.

1. Badawcze inspiracje i ich efekty.

2. Kultura i edukacja: teoretyczne aspekty sporu o consensus.

3. Świat utkany z przestrzeni.

4. Zagadnienia metodologiczne.

5. O istotności i nieistotności granic tego, co prywatne i publiczne w rzeczywistości edukacyjnej.

6. Przestrzenie dospołeczne i odspołeczne.

7. Socjalizacja i wychowanie do prywatności.

Książka opatrzona w liczne zdjęcia autorstwa Justyny Nowotniak. 




autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 

Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz