18 kwietnia 2015

McGinnis - Sztuka Motywacji - recenzja

Zasady Motywacji McGinnis
Dzisiaj zmiana tematyki wpisu. Mianowicie wpis będzie dotyczył bardziej psychologii, choć akurat ten temat, moim zdaniem, ma wielkie znaczenie w nauczaniu młodych ludzi, a więc w pedagogice.  Jak to jest, że niektórzy ludzie zdobywają marzenia, ich wysiłki nie idą na marne- lecz są doceniane? Jak to jest, że uczeń tzw. Dwójkowy nagle staje się uczniem tzw. Piątkowym? Sekret tkwi nie w szkole, nie w nagrodach i karach, ale w odpowiednim podejściu nauczyciela i w konsekwencji ucznia. Mowa tu o motywacji. Najważniejszym zadaniem nauczyciela jest uczyć ludzi, jak ponosić porażkę w sposób inteligentny. Słowa Charles’a Kettering’a poniekąd odzwierciedlają esencje zasad, które poniżej przedstawię. Nie liczy się tylko umiejętność nagradzania, chwalenia – co jest wskazane, ale również ważna jest umiejętność ukazania błędów człowieka w sposób inteligentny – wspólny życzliwy śmiech wraz z ukazaniem przyczyny błędu, która powinna być konstruktywna – to jest to czego oczekuje się od ludzi inspirujących.  Alan Loy MacGinnis wyróżnił dwanaście zasad wydobywania z ludzi tego co w nich najlepsze, o to one:
  1. 1.       Od ludzi, którymi kierujesz, oczekuj tego, co najlepsze.
  2. 2.       Zauważaj potrzeby drugiego człowieka.
  3. 3.       Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości.
  4. 4.       Stwórz środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej.
  5. 5.       Jeśli ktoś zdąża tam, gdzie ty- dołącz do niego.
  6. 6.       Wykorzystuj wzorce, by zachęcać do sukcesu.
  7. 7.       Okazuj uznanie i chwal osiągnięcia.
  8. 8.       Stosuj mieszankę wzmacniania pozytywnego i negatywnego.
  9. 9.       Potrzebę współzawodnictwa wykorzystuj w sposób umiarkowany.
  10. 10.   Nagradzaj współpracę.
  11. 11.   Pozwalaj, by w grupie zdarzały się burze.
  12. 12.   Staraj się własną motywację utrzymywać na wysokim poziomie.
Zasady te mogą być w pedagogice wykorzystywane w szczególności w tematyce niepowodzeń szkolnych – Jak sprawić żeby niepowodzenia szkolne były porażką motywującą do działania? Zaprezentowany przeze mnie spis zasad MacGinnis’a nie wiele mówi, utwierdza tylko w przekonaniu słuszności poruszenia tego tematu. Po więcej zachęcam do sięgania do książki Sztuka Motywacji. Miałam przyjemność czytać tą książkę, w związku z tym podkreślę, że nie jest to zbiór złotych środków, jest to zbiór ciekawych opowieści o ludziach, którzy byli inspiracją lub którym udało się wygrać dzięki takim ludziom. Autor przedstawia własne koncepcje w sposób opisowy, mało konkretny, żeby wydobyć to co ważne, trzeba umiejętnie wczytać się w linijki – choć język pisany w tej książce jest dostosowany do każdego człowieka.  Można w niej odnaleźć zalążki NLP, takie jak znikomy element dysocjacji, choć autor zdaję się tego nie zauważa, może nie miał tego na celu.
Motywacja jest ważnym elementem życia człowieka. Tyczy się to nie tylko szkoły czy firmy. Motywacja jest równie ważna w kontaktach personalnych, a nawet w małżeństwie.

autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 

Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz