13 sierpnia 2017

Recenzyjka "Teoretyzowanie komunikacji" Emanuel Kulczycki Elżbieta Rogalska 2017

Recenzyjka "Teoretyzowanie komunikacji" Emanuel Kulczycki




Emanuel Kulczycki przedstawia wizję zagranicznego "kolegi po fachu" Roberta T. Craiga. Przetłumaczył on jego książki, artykuły na język polski i odniósł jego twierdzenia do swojego pomysłu na stworzenie odrębnej dziedziny komunikacji w ramach nauki. Emanuel Kulczycki to filozof, dlatego filozofii w całej książce nie brakuje. To oznacza również, że niektóre twierdzenia są mało zrozumiałe - ale, in plus, autor za jakiś czas podsumowuje lub "Innymi słowy" opisuje zawiłe wątki. Brakuje mi większej ilości tabel, schematów, w całym tekście jest tylko 1 własna autora oraz 2 Craiga - dlatego nie arcydzieło ale wybitna. Sądzę, że każdy by ją zrozumiał, po przeczytaniu omówień, nawet jeśli wcześniej nic by nie rozumiał.

Jak książka prezentuje się w sieci?

"Celem tej książki jest próba wska­zania pod­sta­wo­wych wa­runków nie­zbęd­nych do wy­pra­co­wania fi­lo­zo­ficz­nego gruntu dla re­fleksji nad pro­cesem ko­mu­ni­kacji oraz roz­ważań nad sta­tusem dys­cy­pli­narnym od­no­śnej re­fleksji. Re­ali­zacja tego przed­się­wzięcia wy­maga już na wstępie po­sta­wienia ja­snej i wy­raźnej tezy gło­szącej, iż re­fleksja nad pro­cesem ko­mu­ni­kacji do­piero wtedy może osią­gnąć status au­to­no­micznej dys­cy­pliny aka­de­mic­kiej, gdy bę­dzie upra­wiana w per­spek­tywie prak­tycznej jako jedna z dys­cy­plin prak­tycz­nych. Źró­dłem po­sta­wienia ta­kiej tezy jest nie­zgoda na sposób uj­mo­wania od­no­śnej re­fleksji i jej sta­tusu w ra­mach nauk(i) o ko­mu­ni­kacji. Mowa mia­no­wicie o sy­tu­acji, w której gło­simy ist­nienie sa­mo­dzielnej dys­cy­pliny na­ukowej re­flek­tu­jącej nad pro­cesem ko­mu­ni­kacji je­dynie na bazie za­ło­żenia, iż wiele sub­dy­scy­plin w ra­mach swoich badań po­dej­muje za­gad­nienie ko­mu­ni­kacji mię­dzy­ludz­kiej. Brak ak­cep­tacji po­wyż­szej prze­słanki wy­nika przede wszystkim z braku po­dej­mo­wania w ra­mach nauki o ko­mu­ni­kacji sa­mo­świa­domej re­fleksji me­to­do­lo­gicznej, co po­wo­duje na­to­miast utrzy­my­wanie się wielu sprzecz­nych po­glądów i twier­dzeń. To, co ba­dacze okre­ślają mianem re­fleksji ko­mu­ni­ka­cyjnej bądź ko­mu­ni­ko­lo­gicznej, nie stara się szukać swo­jego ugrun­to­wania. Nie chodzi oczy­wi­ście o ja­kieś trans­cen­den­talne, poza­ kul­tu­rowe wa­runki ist­nienia praktyk ko­mu­ni­ka­cyj­nych, lecz o me­to­dyczną re­fleksję nad spo­sobem ist­nienia ko­mu­ni­kacji w ra­mach kul­tury oraz re­fleksji nad na­rzę­dziowym cha­rak­terem od­no­śnych praktyk. Książka ta włącza się w trwa­jącą dys­kusję do­ty­czącą pro­blemu dys­cy­pli­nar­ności badań nad ko­mu­ni­kacją. Dla pol­skiego Czy­tel­nika, który nie miał spo­sob­ności za­po­znania się z pu­bli­ka­cjami an­glo­ję­zycz­nymi na ten temat, umiej­sco­wienie tej kwe­stii na „mapie współ­cze­snej myśli hu­ma­ni­stycznej” może być pro­ble­ma­tyczne, gdyż wśród pol­skich ba­daczy po­dej­mu­ją­cych expli­cite pro­blem praktyk ko­mu­ni­ka­cyj­nych w ra­mach nauki o ko­mu­ni­kacji ciężko od­na­leźć nie tylko od­nie­sienie do tego za­gad­nienia, ale przede wszystkim próbę na­wią­zania świa­domej dyskusji.". Opis pochodzi ze strony books google

Trudno sobie wyobrazić komunikację bez praktyki. Zazwyczaj to właśnie komunikacja czy jawna w postaci mowy, czy ukryta w postaci znaków pisanych czy wykonywanych poprzez gesty, zawsze jest to komunikacja praktyczna. Emmanuel Kulczycki w książce Teoretyzowanie komunikacji dokonuje próby nadania fundamentów filozoficznych pod komunikację. Aż trudno uwierzyć, że do tej pory w Polsce jeszcze nikt się tego nie podjął. Refleksja nad komunikacją jest niezbędnym elementem do świadomego operowania porozumiewaniem się międzyludzkim, a niedługo myślę, że też między rzeczami typu sztucznej inteligencji. Szczególnie, że przecież od dawna człowiek komunikuje się z komputerem. Czy stworzyć odrębną dyscyplinę ku realizacji tego pomysłu? Po przeczytaniu tej książki można odnieść wrażenie, że dyscyplina mogłaby powstać, po to żeby poznać komunikowanie się człowieka na przestrzeni dziejów.

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X



Zobacz również:

Książka Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści – Jana T. Grossa Elżbieta Rogalska 2019

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.