5 sierpnia 2019

Książka Nauczycielem być… Ewy Góralczyk Elżbieta Rogalska 2019





Książka Nauczycielem być… Ewy Góralczyk Elżbieta Rogalska 2019




Książka ta, choć właściwie powinnam napisać broszurka, ponieważ ma 60 stron, próbuje odpowiedzieć na pytanie: „co robić kiedy uczeń zachowuje się nieadekwatnie do sytuacji?” Główną tezą książki Nauczycielem być Ewy Góralczyk jest zajrzenie nauczyciela w głąb w siebie, w celu znalezienia winy w sobie. Język tej pozycji wydawniczej sugeruje, że jest ona skierowana do pedagogów i nauczycieli, bowiem zawiera specjalistyczne słownictwo. Koncept jaki Ewa Góralczyk proponuje czytelnikowi to połączenie konstruktywizmu z neobehawioryzmem oraz neurolingwistycznym programowaniem umysłu. Według mnie zamysł nie do końca udany.

Po pierwsze broszura ta nie omawia szczegółowo poruszanych zagadnień, ja wiem o co chodzi ponieważ czytałam już książki Marzeny Żylińskiej pt. „Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi ”, która porusza ten temat na łamach 315 stron; Heleny Sęk pt. „Psychologia kliniczna”; Anna I. Brzezińska, Karolina Appelt, Beata Ziółkowska pt. „Psychologia rozwoju człowieka”; Matthew McKay, Patrick Fanning, Avigail Lev, Michelle Skeen pt. „Relacje na huśtawce”; Maultsby jr. Maxie C. pt. „Racjonalna terapia zachowania. Podręcznik terapii poznawczo behawioralnej”; Mateusz Grzesiak „Success and change”, „Psychologia relacji”, „Psychologia zmiany”; Brian Tracy „Maksimum osiągnięć”, „Zjedz tę żabę”; Johnson Spencer „Kto zabrał mój ser?” i wiele innych książek psychologicznych. Czytałam również książki typowe dla NLP np. O'Connor Joseph , Seymour John pt. „NLP. Wprowadzenie do programowania neurolingwistycznego”. Oczywiście szereg różnych książek pedagogicznych, np.  5 tomów pod redakcją Marii Dudzikowej i Marii Czerepaniak-Walczak pt. „Wychowanie- pojęcia- procesy- konteksty”.

Otóż autorka trafnie zauważa, że człowiek przychodzi z bagażem doświadczeń do szkoły. Niestety zaraz później zapomina, że bagaż ten też niesie dziecko i naprawdę czasami to co robi nauczyciel nic nie zmieni w tym co robi uczeń, ponieważ został on w pewien sposób wychowany przez rodziców. W związku z tym jeśli nauczyciel znajdzie w sobie winę za to, że uczeń przyniósł ten bagaż do szkoły, to istnieje wielkie prawdopodobieństwo, że za parę lat będzie potrzebował pomocy psychologa, terapii, psychiatry, a być może dotknie go wypalenie zawodowe. Nauczyciel też jest człowiekiem.

Pięknie brzmią sformułowania zawarte w książce, niestety działają tylko w przypadku tzw. „łatwych przypadków nieadekwatnego zachowania się ucznia”, a co z tymi zachowaniami, które nadają się do określenia niedostosowania społecznego, co jeśli pomimo tych sformułowań uczeń nadal zachowuje się nieadekwatnie? Czy nauczyciel nadal ma szukać winy w sobie? A co jeśli ją znajdzie, ponieważ parę dzieci się źle zachowuje, a zmiana siebie przez nauczyciela spowoduje, że te dzieci przestaną się tak zachowywać, jednak pozostała część klasy, która dotąd była w normie zacznie się zachowywać nieadekwatnie wraz ze zmianą siebie nauczyciela? Zdecydowanie polecam inną książkę: pod redakcją Artura Kołakowskiego pt. „Zaburzenia zachowania u dzieci. Teoria i praktyka”.


Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2019. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych oraz problematyki wyższej edukacji.



Zobacz również:



4 komentarze:

  1. Warta uwagi tematyka, więc chętnie przeczytam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak, szczególnie jeśli ma się własne dzieci albo zajmuje się dziećmi zawodowo :)

      Usuń
  2. Jako pedagog szkolny z chęcią tę książkę przeczytam :)
    Pozdrawiam :)
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czemu nie, jednakże polecam również książki z recenzji omawiającej tą książkę, ponieważ lepiej rozwijają temat.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.