17 sierpnia 2015

Juul - Twoje kompetentne dziecko - recenzja Elżbieta Rogalska



Juul - Twoje kompetentne dziecko - recenzja Elżbieta Rogalska




Jesper Jull europejski autorytet w dziedzinie wychowania napisał książkę pt. „Twoje kompetentne dziecko. Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?” Jet to lektura obalająca mity dawnego wychowania. Przez 260 kartek pedagog stara się odpowiedzieć na pytanie zawarte w podtytule książki: Dlaczego powinniśmy traktować dzieci poważniej?
Po przeczytaniu tej publikacji, mogę powiedzieć: Dzieci potrzebują partnerskiej rozmowy, nie chodzi tu o pozwalanie dzieciom na wszystko, ale o uwzględnianie ich zdania w podejmowaniu ostatecznych decyzji, opartych na kompromisie.

Książka Jespera Juula Twoje kompetentne dziecko

uświadamia jak ważną rolę pełnią rodzice i nauczyciele w rozwoju psychicznym dzieci. Wówczas dzieci kształtują zdrowe poczucie własnej wartości  i wiary w siebie (jeśli chcesz widzieć różnice między tymi dwoma pojęciami, błędnie używanymi zamiennie, przeczytaj „Twoje kompetentne dziecko” Jespera Juula), zdrowe relacje rodzinne i rówieśnicze, zdrowe przekonania i postawy (bez grzecznych i wulgarnych zachowań – za to z zachowaniem wierności sobie).  W książce tej znaleźć można również informacje jak wzmacniać poczucie własnej wartości swoich dzieci, dlaczego powinniśmy zwiększać swoje poczucie własnej wartości wraz z kształtowaniem własnej wartości u dzieci ?
Książka ta to również drogowskaz kształtowania odpowiedzialności społecznej i osobistej u dziecka, stawiania odpowiednich granic pomiędzy różnymi osobami w naszym życiu, tak żeby obcych nie traktować jak bliskich, a bliskich jak obcych, a przyjaciół nie traktować jak rodzeństwo, a rodzeństwa jako przyjaciół itd.
Znajdziemy w niej również pojęcie integralności – poczucia siebie samego – którego rodzice nie powinni naruszać u swoich dzieci. Co to jest integralność w szerszym słowa znaczeniu oraz dlaczego owej integralności nie powinno się naruszać, oraz w jaki sposób jej nie naruszać, a mimo wszystko wychowywać i utrzymywać dobrą atmosferę w domu – dowiecie się podczas czytania „Twoje kompetentne dziecko” Jespera Juula. Jak prosić żeby być wysłuchanym i może nie natychmiast ale za jakiś czas, by naszą prośbę spełniono? To wszystko i wiele więcej znajdziecie w książce Jesper Juula „Twoje kompetentne dziecko”, do której wypożyczania lub kupowania zachęcam.

Książka Jespera Juula Twoje kompetentne dziecko

jest opatrzona w 260 stron. W ramach rozdziałów odnajdziemy: wartości rodzinne, rodzina jako struktura władzy, definicje, demokratyczne interludium, społeczność jednostek o równej godności, dzieci współdziałają, podstawowy konflikt, współdziałanie, integralność, konflikt pomiędzy integralnością a współdziałaniem, poczucie własnej wartości a wiara w siebie, popatrz na mnie mamo! – potrzeba bycia dostrzeżonym, dostrzeganie i ocena, niewidzialne dzieci, przemoc to przemoc, poczucie własnej wartości, u dorosłych, odpowiedzialność i władza, najtrudniejszy pierwszy krok, odpowiedzialność i władza rodzicielska, odpowiedzialność osobista dziecka, język osobisty, odpowiedzialny, ale nie sam, odpowiedzialność a usługiwanie, odpowiedzialność społeczna u dziecka, odpowiedzialność praktyczna, władza rodzicielska, przerost odpowiedzialności u dziecka, granice, wyjście z roli, wyznaczanie granic, gdy wyznaczanie granic idzie w złą stronę, granice społeczne, nastolatek w rodzinie, za późno na wychowanie dzieci, poczucie straty u rodziców, wzajemne relacje rodziców, kto decyduje?, o krok od zwycięstwa, rodzicie, różnice, zarządzanie zespołowe, partnerstwo a rodzicielstwo, wzajemność oznacza szacunek. Dodatkowo w książce znajdziemy kilka czarno-białych obrazków.


Polecam wpisy kategorii Juul:
Dziecko posłuszne czy zdrowe psychicznie ?
Władza - siła - szacunek 

Polecam recenzje: 
Kryzys Szkoły



Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

2 komentarze:

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.