Czego
nie robić w edukacji – samobójstwo
Nieraz
już się zdarzało, a ostatnio coraz częściej, że dziecko popełniało samobójstwo,
a psycholog i pedagog szkolny, czy nauczyciel wychowawca, nie zauważyli znaków,
jakie daje osoba, która zamierza popełnić samobójstwo. Artykuł porusza kwestie
czego nie powinno się robić w edukacji, aby nie przyspieszać procesu
samobójstwa. Jakich tematów unikać, albo jakich form i metod nie stosować w
trudnych tematach. Tematyka śmierci jest
niezwykle delikatna, a temat samobójstw jest równie mocny, z tym, że powoduje większe
emocje, zwłaszcza u osób podatnych lub będących w trakcie procesu myślenia o
samobójstwie. Nauczyciel wychowania początkowego, nauczyciel licealny czy
nauczyciel akademicki powinien wiedzieć czego nie robić na swoich zajęciach.
Ośrodek
rozwoju edukacji zamieszcza na swoim portalu różne poradniki. Jednym z nich
jest poradnik o samobójstwach. W nim można znaleźć przeróżne kwestie związane z
samobójstwami. Jednak ja przytoczę poniżej tylko te odnoszące się do tego czego
nie powinno się robić w edukacji, aby nie dopuścić do niepożądanego efektu
śmierci dziecka, na jego własne życzenie, jego własną ręką, czyli do
samobójstwa. Efekt pracy ośrodka rozwoju edukacji przedstawię w formie cytatu:
„- Krótkich, 2-4 godzinnych zajęć
dotyczących wyłącznie samobójstw, nie powiązanych z innymi działaniami
profilaktycznymi szkoły. Podobne zajęcia tylko rozjątrzają problemy zamiast im
zapobiegać i podsuwają dzieciom i nastolatkom przeżywającym kryzys pomysły na
ucieczkę z trudnej sytuacji;
- Ukazywać samobójstwo jako reakcję na
stres i prezentować mechanizmy psychologiczne. Zamach samobójczy zaczyna być
postrzegany, jako uzasadniony, nieuchronny i akceptowany sposób rozwiązywania
trudności;
- Pokazywać filmy i inne materiały
wizualne prezentujące zachowania samobójcze, młodego człowieka, a także
otoczenia na jego śmierć (robią to niestety media). Podobny materiał działa jak
instruktaż oraz wzmaga motywację niektórych uczniów do zdobycia w ten sposób
zainteresowania lub załatwienia porachunków ze swoimi rodzicami, kolegami czy
nauczycielami;
- Angażować młodych ludzi po próbach
samobójczych (rówieśników odbiorców lub nieco starszych), by opowiadali na
spotkaniach z uczniami o swych przeżyciach, albo prezentować nagrane wywiady.
Uczniowie mogą identyfikować się z prezenterem i kopiować zachowania
samobójcze.”[1]
Są to swojego rodzaju wytyczne czego nie
robić uczniom. Czego nie robić psychice uczniów. Sprawa śmierci jest niezwykle
związana z silnymi emocjami, nie można ich prezentować wszem i wobec na
zajęciach lekcyjnych, bez przygotowania tanatopedagogicznego. Nie można dzieci
sprowadzać do spotkań i prosić o opowiadanie na forum grupy o ich traumach.
Niestety wymienione wyżej punkty często są praktykowane na zajęciach i to nawet
wśród akademickich murów. Takie rozmowy wymagają zaufania i to dużego zaufania,
które należy wytworzyć na drodze szkolnej indywidualnie. Dlatego tak ogromną
rolę w szkołach pełni psycholog i pedagog – którzy mogą i powinni otoczyć
opieką osoby podatne na samobójstwa.
Kategoria: Artykuł
Dziedzina: Tanatopedagogika, Pedagogika
Ogólna
Bibliografia:
Ore,
poradnik profilaktyka samobójstw,
2012.
[1] Ore, poradnik profilaktyka samobójstw, 2012,
s. 24.
autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer.
Pedagog,
technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i
Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i
poetyckich.
Zajmuje się tematyką: Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką,
Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją
Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem,
Horrorem wampirycznym, Mateuszem Grzesiakiem, Justyną
Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.