29 października 2021

Książka Moja mroczna Vanesso Kate Elizabeth Russell Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Moja mroczna Vanesso Kate Elizabeth Russell Elżbieta Rogalska 2021

 


Trudna tematyka, która przywodzi na myśl Lolitę – książkę, którą nauczyciel daruje uczennicy i wszystko się zaczyna. Jest to debiut Kate Elizabeth Russell. Muszę to napisać, ponieważ widać, że autorka nie ma doświadczenia. Przymykam więc oko na pojawiające się momenty znużenia. Ogólna ocena: 8/10.

Moja Mroczna Vanesso Kate Elizabeth Russell

jest bardzo dobrym debiutem. Trudno się dziwić, bowiem autorka uzyskiwała stopień doktorski z Kreatywnego Pisania na University of Kansas. To czuć, że nie jest to przypadkowy autor. Dawno nie czytałam takiej swobodnie przelewanej myśli na papier. Książka jest konkretna ale jednocześnie zawiera bardzo długie opisy. Właściwie jedynym minusem jest opisywanie każdego kroku głównej bohaterki, o ile na początku taki zabieg wciąga czytelnika, to już dalej około 200 strony zaczyna nudzić.

Moja Mroczna Vanesso Kate Elizabeth Russell

jest literacko na wysokim poziomie. Widać, że autorka odbyła studia i, że raczej studiowała w dokładnym tego słowa znaczeniu. Zresztą osoba, która doszła na studiach do doktoratu, musi być wyjątkowo utalentowana – szczególnie na kierunku Kreatywne Pisanie. Opisy wszystkiego, od otoczenia, bohaterów, po myśli – są u K. E. Russell bardzo pogłębione, dają odczuć, że przebywa się w danym miejscu.

Moja Mroczna Vanesso Kate Elizabeth Russell

zawiera świetnie zarysowane charaktery bohaterów. Czytelnik dojrzewa wraz z główną bohaterką. To bardzo ważne przy temacie pedofilii i jej ofiar. Rys psychologiczny na wysokim poziomie – od roztargnienia 15 latki, po zaprzeczanie dorosłej kobiety – tej samej postaci. Akcja może toczy się powoli ale za to bardzo szczegółowo. Czytelnik śledzi losy niewinnych gestów, które przeradzają się z czasem w kłamstwa, cielesną bliskość i brak zrozumienia moralności (szczególnie u mężczyzny – dorosłego, który rozróżnia już dobro od zła, w przeciwieństwie jeszcze do 15 letniej dziewczyny, która dopiero poznaje siebie). Autorka pokazuje też dalsze losy bohaterki, która rezygnuje z dotychczasowej szkoły, przenosi się do innej, a nawet jeszcze dalsze, gdy jest już dorosła i pracuje. Książka bardzo ładnie pokazuje los kobiet skazanych na siłę fizyczną mężczyzn, które jeśli w porę nie zorientują się, że toczy się podryw czy flirt, mogą tego pożałować.

 

Zobacz również:

Książka Miłość leczy rany Katarzyny Bondy Elżbieta Rogalska 2020

Książka Miłość i inne obsesje Liane Moriarty Elżbieta Rogalska 2021

 

    Kup Tekst ode mnie

 

16 komentarzy:

  1. Skoro książka jest tak udanym debiutem, a do tego jej poziom językowy jest wysoki to zapisuję sobie ten tytuł na przyszłość.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! To świetna książka! Swobodne przelewanie myśli na papier, jeszcze do tego w konwencji takiej, że czytelnik nie może się oderwać, to prawdziwa sztuka.

      Usuń
  2. Dobre debiuty warto wspierać, więc zdecydowanie jestem na tak.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie! Uwielbiam wspierać takie literackie książki. Jeszcze jeśli jest to debiut to już w ogóle, można powiedzieć, że to obowiązek.

      Usuń
  3. Czeka w stosie hańby od tak dawna, że nawet o niej zapomniałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda. Genialny ten debiut. Tyle, że temat trudny.

      Usuń
  4. Nie słyszałam o niej ale może się skusze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czemu nie. Jest naprawdę literacka i ciekawa.

      Usuń
  5. Hmm, nie słyszałam o niej chyba wcześniej. Okładkę ma intrygującą. Może przeczytam. Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) myślę, że książka ta może przykuć wiele czytelników, jeśli się ją pokaże na blogach. Ponieważ autorka jest mało znana, to debiut.

      Usuń
  6. Słyszałam o tej książce, ale nie mam w planach jej poznania, bo ta tematyka trochę mnie odstrasza. Niemniej zawsze cieszy mnie udany debiut literaki ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Posiadam tą książkę od jakiegoś czasu, ale nie spodobała mi się. Przeczytałam nawet dwa razy, bo myślałam, że może jednak zmienię zdanie. Z tego powodu zdecydowałam się ją sprzedać. Muszę tylko zakupić foliopak, aby przesyłka była dobrze zabezpieczona i wyślę ją nowemu właścicielowi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, można ją odebrać też jako np. zbyt trudną tematycznie. Zwłaszcza, że autorka lubi opisywać, nawet każdy gest bohaterki. Dla niektórych będzie to nużące.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.