Ilustracje w książkach dla dzieci sięgnij po dzieciństwo
Kiedy sięgam po książkę dla dzieci mój wzrok zawsze poszukuje ilustracji. Trzeba przyznać, że ilustracje niekiedy same w sobie przedstawiają dodatkową treść do całości opowieści. Jako, że wywodzę się z rodziny artystycznej, zarówno ze strony Ojca jak i mamy, patrzę na te ilustracje nie tylko ze względu na czytaną opowieść ale również ze względu na tak zwaną „kreskę” czy użyte kolory, sposoby sporządzania rysunków. Wszystko to dopełnia książkę dla dzieci i sądzę, że sprawia iż dziecko tym chętniej sięga do czytania, a rodzic chętniej czyta je dzieciom.
"Podkreślał Pan wielokrotnie, że podział na ilustracje dla dzieci i dla dorosłych jest sztuczny."
Pisze Urszula Chęcińska w tomie pod tytułem "Barwy świata baśni" o ilustracjach Bohdana Butenko.
Co odpowiedział rozmówca przeczytasz w prezentowanej książce.
Odnosząc się do cytatu. Rzeczywiście ilustracje dla dzieci cieszą nie tylko najmłodszych. Chętnie sięgam po książki dla dzieci, wielokrotnie powracam do „Chłopców z placu broni” czy „Krecika w mieście”. Zawarte tam ilustracje pobudzają do kreatywności. Wyzwalają chęć narysowania własnych ilustracji. W moim przypadku ilustracji do własnych wierszy.
Praktyki w przedszkolach uzmysłowiły mi, że dzieci bardzo chętnie sięgają po książki. Byłam wielokrotnie proszona o czytanie Tuwima „Lokomotywa” czy „Króla Lwa” (chociaż w tym przypadku chłopiec wolał oglądać właśnie obrazki). Ciekawe może wydać się również to, że pomimo przeczytania i obejrzenia „Lokomotywy” jedno dziecko chciało usłyszeć tą historię jeszcze raz. Tym bardziej warto docenić ilustratorów książeczek dla dzieci.
Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu
Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej.
Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017,
Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji
naukowych (w "Qualitative Inquiry",
"Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły
Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"),
literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji
popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny
Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel
Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz
problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X
Zainteresuje Cię również:
Kulmowa Joanna Teatr Lalek i Urszula Chęcińska
Na początku Kunstmann wymyślił sobie Kulmową
Joanna Kulmowa wobec świata literatury
Wisława Szymborska - Niektórzy lubią poezję
Joanna Kulmowa jest i pozostanie
Wawrzyn Joanny Kulmowej odebrała Urszula Chęcińska
Wojna destrukcyjny aspekt biografii
Ty tworzysz siebie
Intelektualna gra dzieci i rodziców
Joanna Kulmowa i Janusz Korczak wspólne ścieżki pedagogii
Stwórz świat z tęsknot
Profil Urszuli Chęcińskiej w portalu Lubimyczytać
Poezja jest dla Ciebie
analiza-ksiazki-barwy-swiata-basni
zapowiedz-janusz-korczak-pisarz
barwy-swiata-basni-urszula-checinska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.