Jak pisać prace naukowe? Warsztat cz. 1
Odbieram wiadomości od jednego czasopisma, że niektóre artykuły nie spełniają wymogu naukowości, tymczasem od jakiegoś czasu piszę je w oparciu o schemat zaczerpnięty z NAUKOWEJ książki: Oliver Paul "Jak pisać prace uniwersyteckie". Schemat jest następujący:
- Wstęp: charakterystyka problemu badawczego będącego przedmiotem badania naukowego; powstanie problemu lub powody zainteresowania nim badacza; krótkie omówienie wcześniejszych badań związanych z danym problemem; proponowana lokalizacja prowadzenia badań; opis zawartości zbioru danych; znaczenie projektu badawczego w szerszym kontekście; możliwe zastosowania badania naukowego.
- Cele: realistyczne założenia badań; sformułowane jasno i zwięźle; oczywiste tak żeby można było łatwo ocenić, czy zostały osiągnięte.
- Przegląd badań w danej dziedzinie: jakie książki, badania omawiają podobny problem.
- Proponowane metody zbierania danych: Metodologia: metody badawcze, typ badań etc.
- Analiza danych: co niesie ze sobą przeprowadzone badanie.
- Prezentacja danych: zamieszczone fotografie, opis etc.
- Bibliografia: kogo cytuję.
Mało tego, że jest to schemat z książki znakomitego naukowca, jest również zbieżny z tezami zawartymi w Warsztacie młodego badacza, który napisał już kilkanaście artykułów do punktowanych czasopism zagranicznych, więc coś w tym musi być:
"Co zrobiłem i osiągnąłem?
Abstrakt | |
Co jest problemem badawczym, jaka jest rama interpretacyjna? | Wprowadzenie |
Jak rozwiązałem problem, jakie dane analizowałem? | Materiały i metody |
Co jest wynikiem moich analiz? | Rezultaty |
Co to w ogóle znaczy, jak moje badania mają się do wcześniejszych wyników? | Dyskusja |
Kto mi pomógł i sfinansował badania? | Acknowledgments |
Do kogo nawiązuję, kogo cytuję? | Bibliografia |
"
Właśnie co zrobić z tym fantem? Nie wiem, nadal szukam odpowiedzi :) Jeżeli masz jeszcze jakieś materiały naukowe o naukowości artykułów podziel się :)
Elżbieta Rogalska
Technik Informatyk, Broker informacji, copywriter, content marketer, studentka pedagogiki 2 stopnia Uniwersytetu Szczecińskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.