23 grudnia 2016

Jak jest? Dlaczego tak jest ? #Metodologia Elżbieta Rogalska


Jak jest? Dlaczego tak jest?


Dzisiaj będzie wpis na temat tego co sprawia, że studenci pedagogiki, nie śpią po nocach... 
Zaczynajmy!
Tym koszmarem pedagogicznych studiów jest

metodologia badań pedagogicznych

:D 
Tak serio - nie taki straszny diabeł jak go malują...

Zacznijmy od początku... na początku był sobie

Pilch...

na którego teoriach będziemy się opierać.

Pierwsze co przychodzi studentowi 5roku studiów magisterskich jest twierdzenie o
celach.
Pan

Tadeusz Pilch

porusza bardzo ważny wątek. Jeżeli już robimy badania, to musimy mieć cel tych badań, ale jak ten cel badać? Oto jest pytanie za 100 punktów. 
Badając
cele
należy brać pod uwagę stan faktyczny - czyli opierać się na faktach: dzieci w przedszkolu mają dopasowane do swojego wzrostu szafki, krzesła, etc. (które nie określają całej wartości przekazywanej przez przedszkole) czy opierać się na sądach na temat faktów: opinie rodziców (którzy nie spędzają w przedszkolu za wiele czasu), dzieci (pomijam fakt, że dzieci w tym wieku mają niekiedy tendencje do zmyślania), nauczycieli przedszkola (którzy przecież tam pracują)...

Tak to jest pierwszy warunek nad jakim trzeba pomyśleć w kontekście własnych badań, aby określić co jest ich
celem.

Fachowo
Tadeusz Pilch
określił to mianem wyboru między: jak jest? a dlaczego tak jest?

Źródła użyte do wpisu:

T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998, Wydawnictwo Akademickie "Żak".

autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 

Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz