8 lutego 2020

Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020


Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020



„A teraz fraszka: Oto, co mi się marzy: ujrzeć z powrotem maski zamiast twarzy… Napisała ją Kulmowa, przyjaciółka moja i poetka grubo niedoceniana, z którą nie wiem, czybym Cię poznała… – pisała Wisława Szymborska do Kornela Filipowicza. Do samej Joanny Kulmowej zaś: Podciągnij się!” – fragment z opisu z tyłu książki.

Sztuką jest tworzyć epistolarnie. Szczególnie w czasach kiedy dominują szybkie wiadomości komputerowe i telefoniczne. Joanna Kulmowa nie żyła w takich czasach, jednak wspominam o tym, ponieważ niedawno wydana książka „Tak wygląda prawdziwa poetka podciągnij się! Listy” pod redakcją Urszuli Chęcińskiej jest krokiem ku zainteresowaniu się epistolarną sztuką pisania przez szersze grono odbiorców.


Książkę redaktor Urszuli Chęcińskiej pt. „Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy”

przeczytałam całkiem szybko, jak na fakt, że robiłam tabelę z zapiskami do doktoratu z treści tych listów, bacząc również na to żeby nie powiedzieć zbyt wiele, ponieważ czytanie tych listów jest ogromną przyjemnością, więc starałam się zachęcić bardziej to dowiedzenia się o co chodziło dalej etc. A mianowicie przeczytałam ją w 2 tygodnie, zapisując blisko 10 stron tabeli oraz kilka ciekawych cytatów w doktoracie.

To na co warto zwrócić uwagę to rękopisy poetek zamieszczone po drukowanej wersji tych listów. Charakter pisma też odgrywa dużą rolę przy czytaniu korespondencji, mówi o tym jaki nastrój panował u autorów podczas pisania listów. Szczególnie miły dla oka, ponieważ obie Panie to poetki, do tego darzące się ogromną przyjaźnią. Można pozazdrościć takiego wstawiennictwa Joannie Kulmowej, jakim jest przyjaźń i pomoc od Wisławy Szymborskiej.

W książce „Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy” pod redakcją Urszuli Chęcińskiej

czytelnik ma okazję doświadczyć humoru, serdeczności, wzajemnej pomocniczości, refleksji, twórczości, wsparcia, szczerości i troskliwości prawdziwej przyjaźni. Dodać należy, że redaktor dodała przypisy informujące o co chodzi, bowiem poetki pisały do siebie nie wiedząc, że będą później tak sławne, że aż wydadzą ich korespondencję (dobra Wisława Szymborska mogła się spodziewać tego po otrzymaniu Nagrody Nobla ale tak naprawdę to listy te wyszły dopiero po śmierci drugiej poetki czyli Joanny Kulmowej).

Reasumując ogromnie polecam tą korespondencję! Epistolarności nigdy za wiele! Czytałam kiedyś listy Rilkego do ukochanej, może odświeżę nieco pamięć i wrzucę ich recenzję. Tymczasem szykuję kolejne notki dla was i kończę pisać rozprawę doktorską.

Zobacz również:

Kunstmann wymyślił sobie Kulmową Urszula Chęcińska Marek Zybura


Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

40 komentarzy:

  1. Lubię książki z humorem, jak będę miała okazję - sięgnę po tą pozycję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) cała pedagogia Joanny Kulmowej, o której piszę doktorat jest przepełniona poczuciem humoru, polecam jej twórczość.

      Usuń
    2. W takim razie poszukam :)

      Usuń
    3. :) cieszę się.

      Usuń
  2. Zostawiłam sobie tę publikację na jakiś spokojniejszy czas. Zamierzam się bowiem zachwycać tymi listami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam, zresztą z takimi bohaterkami można brać książkę w ciemno.

      Usuń
  3. Na tego typu publikację muszę mieć odpowiedni nastrój i warunki do czytania. Będę miała ją na uwadze. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warta, warta :) Życzę Ci żebyś szybko znalazła takie warunki z odpowiednim nastrojem.

      Usuń
  4. trzeba miec dzien na taka ksiazke;P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) albo stworzyć sobie warunki ku jej przeczytaniu.

      Usuń
  5. Chętnie zapoznam się z tą książką :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam poezję Pani Wisławy i ogólnie jej postać za całokształt i twórczość :) To książka idealna dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. a ja nie jestem przekonana... :P ale nie mówię definitywnie nie. Może jak będę w odpowiednim nastroju...? ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Sama nie wiem, przyznam że nie czuję się przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Na pierwszy rzut oka pomyślałam, że nie jest to książka w moim klimacie, ale po przeczytaniu Twojej recenzji, nieco zmieniłam zdanie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że znalazłabyś coś dla siebie.

      Usuń
  10. Bardzo fajnie, że postanowiono ubogacić tę publikację o rękopisy poetek zamieszczone po drukowanej wersji tych listów. Świetny pomysł!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dodaje takiej inności publikacji. Zazwyczaj jest sam druk maszynowy.

      Usuń
  11. Dziękuję za recenzję . Po książkę z przyjemnością sięgnę. Nasza Noblistka jest mi bardzo bliska !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też lubię ale mnie skusiła bardziej Joanna Kulmowa.

      Usuń
  12. Mam tę książkę w planach. Mam nadzieję, że niedługo uda mi się po nią sięgnąć. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ja raczej nie zaczytuję się w tego typu literaturze.

    OdpowiedzUsuń
  14. Nie jestem fanka epistolarnosci, ale ta książka ma coś w sobie

    OdpowiedzUsuń
  15. Lubię czytać listy! ;) Więc chętnie poznam tę pozycję

    OdpowiedzUsuń
  16. Listy? O tym dawno nie czytałam. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  17. Listy o przyjaźni, serdeczności i z humorem.

    OdpowiedzUsuń
  18. Nie czytuję takiej literatury, ale widzę, że jest warta uwagi. Skoro tak polecasz, powinnam zrobić wyjątek :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) po prostu ja lubię poezję, a jedna z autorek listów jest osobą, o której piszę doktorat :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.