7 stycznia 2020

Książka Xięgi Nefasa. W zaświatach Małgorzaty Saramonowicz Elżbieta Rogalska 2020


Książka Xięgi Nefasa. W zaświatach Małgorzaty Saramonowicz Elżbieta Rogalska 2020





Zdecydowanie warta przeczytania. Jestem pod wrażeniem, że SF może być pisane takim literackim stylem. Poniżej przedstawię fabułę, ponieważ trudno opisać tą książkę tak żeby nie zdradzić co się w niej dzieje.

Fabuła:

Ukochana tajemniczego sługi Krzywoustego o imieniu Nefas została uśmiercona. Nefas pragnie przywrócić do życia Rangdę. Na Nefasie ciąży jednak przyrzeczenie dane podczas krwawego obrzędu Trygławowi: ochrona trójki dzieci. 


W książce Małgorzaty Saramonowicz Xięgi Nefasa w zaświatach

akcja goni akcję. Wspomniane zadanie Nefas musi wykonać pomimo trudności wychowawczych dwóch młodych wojaków Władysława- młodego następcy tronu oraz Jaksy- przybranego syna rycerza Dunina, który cieszy się ogromnym poważaniem. Książę Bolesław w tym czasie wytycza coraz to nowsze wojny, a cała trójka bohaterów musi się z nimi mierzyć, pomimo własnych zadań.


W książce Xięgi Nefasa w zaświatach Małgorzaty Saramonowicz

widać bardzo pogańską wiarę i potęgę, którą Małgorzata Saramonowicz przede wszystkim oplotła  w liczne potwory z zaświatów, z Nawii. Nefas wie, że kiedy umrze jedno z trojga dzieci, wszystkie zginą wraz z tym jednym. Dlatego stara się ile sił aby  temu zapobiec, a przy okazji uratować swoją Rangdę.

Jest to historia rodem ze średniowiecza, przepełniona magią i zabobonami.

Powiedziałabym, że książka ukazuje jak mocno władza potrafi człowiekowi zawrócić w głowie i sprawić, że będzie kimś zupełnie innym niż jest. Z drugiej strony bez pewnego rodzaju władzy nie osiągnęłoby się praktycznie niczego. Wszystko wymaga jakiegoś rodzaju ryzyka, perswazji czy umiejętności dowodzenia.

Jest to jednocześnie książka o wychowaniu, dorastaniu i szukaniu uciech fizycznych oraz miłości. Średniowieczne obyczaje jak zawsze nadają kobiecie status poddanej, tak więc większość kobiet występujących w tej książce tak się właśnie zachowuje, z pewnym wyjątkiem, ponieważ jest bogini… ale o tym przeczytacie już w książce Małgorzaty Saramonowicz Xięgi Nefasa. W zaświatach.


Zobacz również:


Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

44 komentarze:

  1. Myślę, że będzie warto sięgnąć po tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam :) chociaż okładka mnie odtrącała :D

      Usuń
  2. Magia i zabobony to na pewno ciekawe elementy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Teraz mają swój powrót ;) a ta książka ukazuje ich prawdziwość pod przykryciem.

      Usuń
  3. Dziękuję Ci serdecznie Elu za komentarz bardzo miły na moim blogu. "Wielkie Oczekiwanie" się pisze. Pozdrawiam z okolic grodu Kraka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Chętnie sięgnę po tę pozycję.
    Pozdrawiam i życzę szczęśliwego nowego roku!^^

    OdpowiedzUsuń
  5. nie wiem czemu, ale skojarzyło mi się z Wiedźminem :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D może to podobne klimaty, nie czytałam Wiedźmina ;)

      Usuń
  6. Do tego by mnie nikt nie zmusił :D Nie mam nic przeciwko, ale nie moje klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też tak mówiłam, a się miło zaskoczyłam.

      Usuń
  7. Chociaż okładka nie jest zbyt ciekawa to książka sama w sobie jest kusząca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że można coś w niej odnaleźć dla siebie.

      Usuń
  8. Książka naprawdę wydaje się interesująca ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. JEst inna, jeszcze takiej nie czytałam przed ;)

      Usuń
  9. Lubię gdy jest dużo akcji. W sumie to jest kolejna powieść, o której czytam po raz pierwszy.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie słyszałam o tej książce. To raczej nie moje klimaty :D

    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) też raczej nie moje ale o dziwo wciągnęła mnie...

      Usuń
  11. Polecę koleżance, bo lubi czytać takie książki :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Nie przepadam za SF, więc jednak dam sobie spokój z tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  13. ze względu na te elementy słowiańskie wykorzystane w opowieści chętnie sięgnę po ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak to prawda, że one mogą być zachęcające.

      Usuń
  14. To zupełnie nie mój gatunek czytelniczy.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto zaryzykować z gatunkiem innym niż się lubi ;)

      Usuń
  15. Zaciekawiłaś mnie, a muszę przyznać, że sama raczej nie zwróciłabym uwagi na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kupiłam dla brata :D bo to jego klimaty i byłam bardzo mile zaskoczona :)

      Usuń
  16. Chyba poszukam czegoś od tej autorki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) znam tylko tą książkę jej autorstwa.

      Usuń
  17. Zaciekawiła mnie ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) można w niej znaleźć bardzo ciekawe wątki...

      Usuń
  18. Zapowiada się naprawdę ciekawie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest taka nietypowa i inspirująca. Znajdziesz w tej książce mnóstwo wątków, dzięki czemu może trafić do serca zarówno kobiety jak i mężczyzny.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.