Umiejętności technokratyczne w ewaluacji
Postęp techniczny
w dwudziestym pierwszym wieku zobligował edukację do wykorzystania sprzętu technicznego. Społeczeństwo wiedzy – współczesne społeczeństwo – nie wyobraża sobie postępu cywilizacji bez wykorzystania dotychczas wynalezionych przez technikę urządzeń. Chociaż wiedza z zakresu technologii czy informatyki jest bardzo istotna i wielce znacząca, to jednak nie może się równać z wartością człowieka i jego cech charakteru. Procedury badawcze w edukacji, a w szczególności ewaluacji, są uzależnione właśnie od postępu technologicznego i umiejętności jego wykorzystania w pracy badawczej.Komunikowanie wyników ewaluacji z pomocą zaawansowanej technologii
jest jednym z procesów wspomagania pracy badacza i urozmaicania jego wyników. Warto przy tym wspomnieć pomysł Justyny Nowotniak z Uniwersytetu Szczecińskiego, która posługuje się aparatem fotograficznym w ramach ewaluacji, a proces ten nazwała fotoewaluacją[1]. Komputer jako narzędzie techniczne jest jednym z tego typu urządzeń, które umożliwiają i niejako ułatwiają badaczowi proces zbierania czy przetwarzania wyników. Przy badaniach ilościowych to chociażby umiejętne wykorzystanie programu excel w celu zrobienia odpowiedniej statystyki. Badania jakościowe trudno sobie wyobrazić bez wykorzystania urządzeń technicznych, w postaci chociażby nagrywania wywiadu, dokonywania transkrypcji tego wywiadu. Zawsze końcowym wynikiem badań jest ich ewaluacja, a więc przedstawienie wyników i rozwiązań za nimi idących. Tutaj również technika informatyczna przychodzi z pomocą. Współcześnie trudno sobie wyobrazić prezentację wyników bez wykorzystania prezentacji powerpoint czy prezi. Umiejętności techniczne w ewaluacji są więc niezbędne do prawidłowego i efektywnego przeprowadzania badań i prezentowania ich wyników.
[1] J. Nowotniak, Etnografia wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2012,s. 239.
autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer.
Pedagog,
technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i
Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i
poetyckich.
Zajmuje się tematyką: Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką,
Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją
Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem,
Horrorem wampirycznym, Mateuszem Grzesiakiem, Justyną
Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.
Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.