12 lutego 2022

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza Elżbieta Rogalska 2022

 

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza Elżbieta Rogalska 2022

 


Książki, które opowiadają o wojnie i są pisane przez osoby, które uczestniczyły w wojnie, są zazwyczaj rozpatrywane z punktu widzenia cierpienia, wywartego piętna na autorze podczas wojny, jednak ja nie będę prezentować tego tomiku poezji z tejże perspektywy. Owszem w wierszach pojawia się motyw holocaustu dokonanego na ludziach przez Niemców. Jednak ja dostrzegam poza motywami wojennymi, również literackość i inne motywy w poezji Tadeusza Różewicza. Szkoda, że cały tomik wierszy jest tak krótki, za to wydawnictwo postarało się o dołączenie do książki ręcznie poprawianego, tego samego tekstu, przez autora; można więc zobaczyć proces jego powstawania, skreślenia, zamazania i poprawki z dopiskami. Dlatego ocenię tę książkę na lubimyczytac, na ocenę bardzo dobrą.

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza

jest pomiędzy, jak w kategorii metaxu, podmiot liryczny jest osadzony w wiejskim krajobrazie ale jednak wciąż pamięta miejskie koleje, pociągi, a nawet wraca myślami do wojny. Z jednej strony dotyka go moment transcendencji, sięga palcem Boga, a zaraz później powraca na ziemię, do wagonów, ludzi, przyrody.

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza

wyprowadza symboliczny przedmiot tytułowy, nożyk, jako kilka perspektyw patrzenia na rzeczywistość. Nożyk może służyć do otwierania konserw, krojenia ale też do samobójstwa, jednocześnie może przeciąć linę, tak aby kogoś uratować. Niemniej we wszystkich wierszach powraca motyw wagonów. Jakby autor nie mógł zapomnieć, że kiedyś wożono nimi ludzi, by później ich zgładzić. Teraz podmiot liryczny podróżuje i podziwia krajobrazy.

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza

jest bardzo liryczny. Opowiada dzieje podmiotu lirycznego, który jest w ciągłej podróży. Nie wiadomo jaki ma cel. Spotyka tam znajomych, znane tereny. Obserwuje przyrodę i cieszy się naturą z perspektywy podróżującego pociągiem, siedzącego przy oknie, raczej przodem do kierunku jazdy. W sposób subtelny autor omawia społeczne problemy, a może nawet własne, ze swojego życia małżeńskiego, koleżeńskiego czy przyjacielskiego – aby to rozpoznać trzeba by sięgnąć po biografię Tadeusza Różewicza.

Zobacz również:

Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020

Jerzy Duda-Gracz „Portret Joanny Kulmowej, olej, płótno” opis Elżbieta Rogalska 2017

Książka Zbuntowane słowa Joanny Papuzińskiej Elżbieta Rogalska 2019

 

   Kup Tekst ode mnie

 

24 komentarze:

  1. Przypomniałaś mi Elu tym postem - jakże wspaniałe lekcje języka polskiego w Liceum. Były pełne wyzwań i wysiłku. Ale warto było. Muszę po ten tomik wierszy jak najszybciej sięgnąć :-) . Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Cieszę się! Co prawda ja byłam w technikum ale nauczyciel również był pasjonatem - Pan Januszko. Jeden z najlepszych nauczycieli w tej szkole. A w końcu j. polski na informatyce nie był priorytetem.

      Usuń
  2. Dawno nie czytałam żadnej poezji...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Poezja jest cudowna, jeśli sięgamy po nią z otwartym umysłem. A nie z uwagi na to, że to lektura... ;) Często lektury są tak traktowane przez licealistów, bo głupio myśleć inaczej niż reszta klasy. Jednak, gdy się po nie sięga z samego siebie, to dopiero odkrywa się frajdę.

      Usuń
  3. Poezja to mój słaby punkt. Kompletnie się w niej nie odnajduję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) ja odnajduję, sama piszę... A niektórą poezję nawet uwielbiam, chociaż nie każdą i to trzeba podkreślić.

      Usuń
  4. Nie czytałam, ale właśnie mam ochotę na takie liryczne klimaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To zapraszam. Stare wydanie a Różewicz jest na tyle ceniony i znany, że raczej każda biblioteka powinna mieć.

      Usuń
  5. Różewicz to jeden z moich ulubionych poetów i bardzo bym chciała wrócić do jego poezji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Warto! Czytałam też prozę tego autora, która zawiera świetny humor i autoironię.

      Usuń
  6. Ah Tadeusz Różewicz to genialny poeta!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) prawda, że pisze teksty, w których można odnaleźć tyle wątków ile się wie o świecie.

      Usuń
  7. Zazwyczaj omijam poezję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto zrobić sobie odwrotność myślenia. :)

      Usuń
  8. Wiersze T. Różewicza dobrze wspominam ze szkoły. Także myślę, że mogłaby mi się ta pozycja spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! W szkole zazwyczaj omawia się wieszczów typu: Słowacki, Mickiewicz, Norwid, Kochanowski... A współczesne wiersze są nieco inne i może bardziej trafiałyby do młodzieży.

      Usuń
  9. Oj, poezja. Tym razem jednak nie dla mnie literatura. Zdecydowanie wolę prozę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak chcesz... Ja tam zawsze polecam, jeśli jest dobra.

      Usuń
  10. Coraz częściej zdarza mi się sięgać po poezję :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Thank you for recommendation of this book.

    OdpowiedzUsuń
  12. Niestety, ale mi z poezją kompletnie nie po drodze i nie potrafię tego zmienić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D bywa tak... Ale często osoby, które nie lubią poezji, lubią o niej słuchać. :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.