12 lutego 2021

Książka Autostopem przez galaktykę Douglasa Adamsa Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Autostopem przez galaktykę Douglasa Adamsa Elżbieta Rogalska 2021

 


Ta okładka jest bajeczna! To pierwsze co pomyślałam, gdy dostałam w MBP F 28 w Szczecinie książkę, która miała wprowadzić mnie, w dla mnie, dość nowy gatunek SF. Dość nowy, ponieważ czytałam już książki Nika Pierumowa. Uważam, że zadanie swoje spełniła, ponieważ Autostopem przez galaktykę jest książką, która sprawdzi się właśnie do zachęcenia, do czytania książek, zwłaszcza Science Fiction.

 

Książka Autostopem przez galaktykę Douglasa Adamsa

jest bardzo zabawna. Humor towarzyszy prawie na każdej stronie tej powieści SF. Jest to taki specyficzny humor. Opowiada o mieszaninie istot żyjących we wszechświecie włącznie z ziemianami. Głównym bohaterem jest oczywiście człowiek, który na dzień przed zniszczeniem ziemi, postanawia zawitać w kosmosie. Jest autostopowiczem na cudzym statku kosmicznym. Tam przeżywa swoje kosmiczne przygody związane głównie z odnalezieniem swojego miejsca na świecie.

 

W książce Autostopem przez galaktykę Douglasa Adamsa

można dostrzec motyw zaczerpnięty z „Wio. Leokadio!” Joanny Kulmowej. Mianowicie jest nim motyw nieprzystawalności bohatera do świata zewnętrznego. Joanna Kulmowa jest prekursorką tego motywu literackiego. Niedoceniana przez gremia literaturoznawcze, wyprzedziła swoje czasy. Jednocześnie trzeba też zaznaczyć, że książka J. Kulmowej też zawierała dużą dawkę humoru. Douglas Adams był bardziej doceniony za splot takich samych zabiegów literackich. Ta książka jest bardzo lubiana zarówno przez gremia przyznające nagrody literackie, jak i przez czytelników. Trochę mnie to dziwi, ponieważ w tej książce humor jest naprawdę na niskim poziomie. Natomiast u Joanny Kulmowej jest to humor filozoficzny, który trzeba zrozumieć, odczuć.

 

Właściwie to książka Autostopem przez galaktykę Douglasa Adamsa

uświadomiła mi, że można napisać książkę o praktycznie wszystkim, jeśli wplecie się do niej naprawdę głupi humor, który trafi do każdego odbiorcy, to ma szanse stać się hitem literackim. Dodać do tego, że jest to książka naprawdę krótka, nie wymaga znajomości literatury ani ponadprzeciętnego języka, to można ją przypisać do kultury instant. Szybko przeczytać, szybko oddać do biblioteki albo na półkę. Myślę, że właśnie dlatego można tą książkę określić jako dobrą do wprowadzenia, do czytania SF.

Zobacz również:

Książka Kurs na kolizję Sławomira Nieściura Elżbieta Rogalska 2019

Książka Xięgi Nefasa. W zaświatach Małgorzaty Saramonowicz Elżbieta Rogalska 2020

 

 Kup Tekst ode mnie


33 komentarze:

  1. Czytałam już mnóstwo pochlebnych opinii, ale wciąż nie czuję się do niej przekonana :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc jest średnia. Taka zachęcająca do czytania SF ale nie wymagająca, ani zbyt literacka. 6/10.

      Usuń
  2. Lubię patrzeć w gwiazdy, lubię niebo nocą. Za cholerę niestety, nie znam się na gwiazdozbiorach i galaktykach. Kosmos jest ciekawy, tylko nie przepadam za filmami o kosmosie, ani też nie sięgam o książki o tej tematyce. Może by mnie wciągnęły, gdybym po jakąś sięgnęła. Okładka tej książki rzeczywiście fajna.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że ta książka byłaby dobrym wyborem dla Ciebie. :)

      Usuń
  3. Dużo dobrego słyszałam na temat tej książki, ale sama jeszcze nie miałam okazji jej przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) tak niemalże każdy fan SF chwali tą książkę.

      Usuń
  4. Podoba mi się określenie "kultura instant". Bardzo trafne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli chcesz poczytać więcej o kulturze instant i jej pokrewnych polecam książki Zbyszko Melosika z działu edukacji międzykulturowej.

      Usuń
  5. Lubię takie zabawne, pełne humory książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Recenzja ciekawa, ale to nie mój gatunek czytelniczy.

    OdpowiedzUsuń
  7. Projekt okładki jest fururystyczny jak diabli!.
    Ta historia jest też zdecydowanie ekscytująca ...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że Ciebie mogłaby zainteresować! :)

      Usuń
  8. Coś dla mojej kuzynki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Tytuł jak najbardziej do mnie przemawia :) Może przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam tę książkę w planach, ale coś mi z nią nie po drodze. ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. ja nie bardzo w takich klimatach czytuję i gustuję...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) akurat ta książka jest naprawdę wesoła.

      Usuń
  12. Już gdzieś o niej czytałam, z chęcią bym się zapoznała.

    OdpowiedzUsuń
  13. Okładka rzeczywiście świetna ale nie wiem czy się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) czasami warto przeczytać niekoniecznie nasz ulubiony gatunek.

      Usuń
  14. Faktycznie okładka przyciąga oko :) Nie jestem specjalną entuzjastką SF, ale wydaje się, że książka ma coś w sobie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, że mogłaby Cię zachwycić. A większe prawdopodobieństwo, że syna, jeśli masz.

      Usuń
  15. Mnie niestety kompletnie nie interesuje temat galaktyki.

    OdpowiedzUsuń
  16. Mimo, że okładka fajna, nie przekonuje mnie książka ;)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.