17 października 2020

Książka Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy Serhii Plokhy Elżbieta Rogalska 2020

 

Książka Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy Serhii Plokhy Elżbieta Rogalska 2020

 


Chyba nigdy nie zapomnimy o tej katastrofie, która zmieniła życie całej wschodniej Europy, części Europy środkowej i dość sporej części Azji. Wybuch jądrowy spowodowany czynnikiem ludzkim oraz niedoskonałością maszyn. Dla mnie to takie logiczne, że prędzej czy później maszyna się zepsuje. A to oznacza, że warto być na to przygotowanym, tym bardziej gdy mamy do czynienia z czymś tak groźnym. 26 kwietnia 1986 roku, w Czarnobylu, w ZSRR, nastało piekło na ziemi, zrujnowano życie wielu osobom, a pozostałym zatruto zdrowie na kilka pokoleń w przyszłość.

Książka Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy Serhii Plokhy

uświadamia ogromną katastrofę nie tylko ekonomiczną ale przede wszystkim zdrowotną. Osoby bezpośrednio zetknięte z pracownią radzieckiej energetyki jądrowej nie przeżyli, ich rodziny zachorowały, strażacy gaszący pożar stracili zdrowie lub umarli, pobliscy mieszkańcy zmarli. Część Europy i Azji odniosła ogromne powikłania zdrowotne. Taki los wykształcił się w zetknięciu z głupotą ludzką. Najpierw niepotrzebnie zwiększono moc, a po całej katastrofie zamiast ugasić pożar, jeszcze wzmocniono oddziaływanie promieniowania poprzez próbę zasypania tego miejsca piachem, który spowodował nasilenie się promieniowania. Uświadamia jak mała pomyłka może wpłynąć na losy całego świata.

Książka Czarnobyl. Historia nuklearnej katastrofy Serhii Plokhny

opisuje jak władza radziecka miała gdzieś swoich obywateli. Ze szczegółami została opisana cała sytuacja wraz ze wszelkimi komentarzami władzy, która do ostatnich sekund trzymała obywateli w nieświadomości zagrożenia. Zamiast od razu zawyrokować szybką ewakuację, ewakuowano osoby tak późno, że wywieźli promieniowanie ze sobą. Dla mnie to tak jakbym wiedząc, że jest u mnie bomba, powiedziała o tym sąsiadom dopiero, na 1 minutę przed wybuchem. Straszne! Ale tak jest, władza może wszystko. Jest to naprawdę szczegółowo ujęta historia katastrofy czarnobylskiej w ZSRR.

Zobacz również:

Książka Badania jako podstawa projektowania user experience Igi Mościchowskiej i Barbary Rogoś-Turek Elżbieta Rogalska 2020

Książka Archiwum Stiega Larssona Jana Stocklassy Elżbieta Rogalska 2019

 Elżbieta Rogalska

Kup Tekst ode mnie

50 komentarzy:

  1. Urodziłam się pod koniec marca 1986 roku czyli w sumie dosłownie na chwilę przed tym co stało się w Czarnobylu. Dlatego tematy związane z tymi wydarzeniami są mi bliskie i chętnie sięgam po książki tego typu. Tą, o której wspomniałaś mam jak na razie w planach - mam nadzieję, że już niedługo będę mogła ja przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) hmm Rosjanie to umieją sobie stworzyć negatywny klimat. :D

      Usuń
  2. Ostatnio wiele o Czarnobylu wszędzie. Serial zrobili, niezły choć mam zastrzeżenia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam to samo napisać. Temat ostatnio odgrzebany

      Usuń
  3. Nie czytałam tej książki, ale chętnie po nią sięgnę, gdyż ciekawi mnie temat Czarnobyla. Wstrząsająca historia - tak jak sama zasygnalizowałaś, przerażająca jest nie tylko skala katastrofy, lecz także podejście tamtejszych wyższych szczebli.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to się aż w głowie nie mieści, jak można nie myśleć o obywatelach, w końcu państwa żyją dzięki ilości mieszkańców.

      Usuń
  4. Historię straszliwej katastrofy w Czarnobylu poznałem z lekcji w szkole. Ta książka to lektura obowiązkowa, abyśmy wszyscy zrozumieli wynikające z niej niebezpieczeństwa i nie będą się powtarzać.
    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) historia jest po to żeby nie robić dwa razy tych samych błędów.

      Usuń
  5. Na pewno warto przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że dałabym jej szansę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) lubię Twoje recenzje, więc chętnie bym przeczytała też tej książki.

      Usuń
  7. Mam tę książkę, ale jeszcze jej nie czytałam. Na pewno wywoła we mnie wiele emocji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) daje też światło na polityczne zaangażowanie rosyjskiej władzy, współczuje cały czas temu krajowi.

      Usuń
  8. Interesuje sie tym tematem, sporo już czytałam, ale tego jeszcze nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może będzie w bibliotece do której chodzisz.

      Usuń
  9. Z chęcią bym przeczytała. Bardzo interesuje się tym tematem i dużo już na ten temat filmów widziałam to czas na książkę

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! Książka zawsze więcej szczegółów powie, chociaż może mniej się zapamięta, dużo zależy też od nastroju w jakim czytasz.

      Usuń
  10. Ja również chcą przeczytać tę książkę i jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mogliby zrobić na podstawie powieść, coś w rodzaju jak niedawno recenzowana przeze mnie książka z Tragedii na Przełęczy Diatłowa.

      Usuń
  11. Książka na pewno warta przeczytania :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) to prawda, przynajmniej odrobinę, już nie mówię, że całość. :)

      Usuń
  12. Lubię temat Czarnobyla i takie książki. Sama urodziłam się2 lata przed katastrofą.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że takie katastrofy wpływają mocno na świat.

      Usuń
  13. Czytałam wiele dobrych opinii o tej książce i planuję ją kupić. Jestem jej bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za komentarz. Myślę, że w dobie Pandemii kupić ją to dobre rozwiązanie, ponieważ niektórzy biblioteki mają daleko. Mi się jeszcze opłaca iść - bo pieszo zajmuje mi to godzinę, do mojej ulubionej fili nr 28.

      Usuń
  14. Swego czasu pochłaniałam wszystkie książki, filmy i seriale dotyczące Czarnobyla i wybuchu jądrowego. Tę również czytałam i wychodzę z podobnych założeń co Ty. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo to specjalistka do mnie zawitała! :) Dzięki za odwiedziny i komentarz.

      Usuń
  15. Nie wiem, czy ja się skuszę, ale znam kogoś, kto na pewno chętnie przeczyta tę książkę ;)

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  16. Warto przeczytać, byłam mała, bo miałam wtedy 3 latka, ale pamiętam jak babcia opowiadała czy mama, co się wtedy działo.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też mi się obiło o uszy kiedyś ale to trochę później, mój rocznik to 91.

      Usuń
  17. oglądałam serial o Czarnobylu. I przez to zainteresowałam się bardziej ową historią, więc książkę chętnie przeczytam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) myślę, że to dobra książka do poszerzania wiedzy na ten temat.

      Usuń
  18. Oglądałam również serial. Wstrząsnął mną. Zainteresowałaś mnie tą książką

    OdpowiedzUsuń
  19. Byłam dzieckiem kiedy doszło do tej katastrofy w CZarnobylu. Oglądałam interesujący serial na jej temat, mmyślałam nawet żeby odwiedzić to miejsce ( sa organizowane wyprawy z Polski). Z książką chętnie jak będzie okazja zapoznam się blizej

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj z tym odwiedzaniem to chyba trochę strach?

      Usuń
  20. Ojj nie,to kompletnie nie moja bajka, ale mojemu tacie pewne by się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  21. Strasznie interesuje mnie temat Czarnobyla, ale akurat tej książki nie czytalam

    OdpowiedzUsuń
  22. Z chęcią sięgnę po tę książkę, bo lubię tego typu pozycje.

    OdpowiedzUsuń
  23. Każdy kogo ciekawi historia wybuchu w Czarnobylu powinien sięgnąć po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, myślę, że fani tego tematu będą zachwyceni.

      Usuń
  24. Oglądałam serial Czarnobyl i zrobił na mnie ogromne wrażenie, więc piszę się na tę pozycję ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  25. Kiedyś bardzo interesowałam się tematem Czarnobyla, głównie dlatego, że wokół katastrofy wybuchło wiele dziwnych, paranormalnych historii. Myślę, że książka byłaby dla mnie odpowiednia. Świetna recenzja.
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa. Oj ta historia ma też sporo teorii.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.