21 sierpnia 2020

Książka Droga na Północ. Antologia norweskiej literatury faktu Agnieszki Knyt, Knuta Hamsuna i innych Elżbieta Rogalska 2020

Książka Droga na Północ. Antologia norweskiej literatury faktu Agnieszki Knyt, Knuta Hamsuna  i innych Elżbieta Rogalska 2020

 

Piszę w tytule i innych, ponieważ książka ta to Antologia, czyli zbiór tematyczny, który ma bardzo dużo autorów. Najczęściej autorów, w tego typu książkach, wymienia się w kolejności alfabetycznej, chociaż zdarza się, że są wymieniani co do ilości wkładu intelektualnego w powstanie książki, ale to rzadkość, być może w tym przypadku ma ona miejsce, w końcu K jest po H. Jest to książka wydawnictwa Ośrodek Karta, serii Świadectwa, gatunek: literatura faktu, wydana w roku 2016.

Nie specjalizuję się w literaturze faktu, chociaż mam za sobą kilka książek z tego gatunku. Jestem też zaznajomiona z metodologią badań społecznych typu: metodę biograficzną, różne rodzaje wywiadów, badanie dokumentów, badanie focusowe, desk research, etnografię czy autoetnografię etc., które jako tako mogą posłużyć później do powstania reportażu czy innego rodzaju książki. Jednak nadal mam poczucie, że nie jestem ekspertem w dziedzinie literatury faktu. Piszę o tym, ponieważ ktoś kto się zna na tym, może mieć zupełnie inne zdanie niż ja.

Moim zdaniem

Książka Droga na Północ. Antologia norweskiej literatury faktu Agnieszki Knyt, Knuta Hamsuna i innych

jest jedyną taką publikacją w naszym kraju, która zawiera najbardziej istotny zbiór faktów na temat kultury norweskiej XX wieku. Warto podkreślić, że teksty te odnoszą się do czasów współczesnych, ponieważ trudno dotrzeć w Polsce do zapisków historii, która dzieje się niedawno, w innym kraju, np. właśnie w Norwegii. Nie jest to też zbiór suchych faktów np. z gazet czy informacji internetowych. Czytelnik ma okazję zapoznać się z zapiskami, pamiętnikami, dziennikami, listami – wspomnieniami zwykłych ludzi oraz ludzi bardziej znanych. Nie brakuje oczywiście też wątków informacyjnych. Jednak warto podkreślić ten charakter wspomnieniowy.

Książka Droga na Północ Antologie norweskiej literatury faktu Agnieszki Knyt, Knuta Hamsuna i innych

zawiera liczne zdjęcia, obrazujące kulturę, tradycję, codzienność mieszkańców Norwegii. Myślę, że poza przekazaniem informacji politycznych, społecznych, kulturowych, książka ta ma za zadanie przybliżyć życie Norwegów i tym samym zachęcić do odwiedzania tego odległego kraju przez Polaków. Myślę, że to książka bardziej dla osób chcących dowiedzieć się czegoś o krajach norweskich niż dla osób, które szukają jakiejś emocjonującej historii dziejącej się w krajach skandynawskich.

Zobacz również:

Książka Teraz ‘44 Historie Marcina Dziedzica i Michała Wójcika Elżbieta Rogalska 2020

Książka Między linearnością a klikaniem Michała Klichowskiego Elżbieta Rogalska 2019

 

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

 

 

45 komentarzy:

  1. Myślę, że zainteresowałaby mnie ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Mam ochotę zagłębić się w lekturę tej publikacji. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Na pewno wiele dowiedziałabym się z tej publikacji na temat skandynawskiej kultury.

    OdpowiedzUsuń
  4. W sumie na temat skandynawskiej kultury wiem niewiele. Człowiek całe życie powinien się uczyć, więc tym bardziej chętnie sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) kultury są fascynujące, ponieważ zawierają te bliskie nam elementy powodujące uczucie ciepła jak i te różniące, które nas zachwycają swoją odmiennością.

      Usuń
  5. Bardzo lubię literaturę faktu i chętnie sięgnę po tę publikację :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam nordycką literaturę, dlatego się skuszę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) widzę, że trafiłam tym razem z książką.

      Usuń
  7. Na ten moment raczej odpuszczę sobie tą książkę, ale w przyszłości może skuszę się przeczytać :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Brzmi ciekawie, ale to nie są do końca moje klimaty

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie przepadam za literaturą faktu, ale moja siostra tak, więc jej polecę powyższą publikację.

    OdpowiedzUsuń
  10. To nie jest ten rodzaj literatury, który uwielbiam, ale wiem komu polecę ten tytuł. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  11. Lubię opowieści o danych mieszkańcach Skandynawii, czyli o Wikingach. O dzisiejszej Norwegii, Finlandii, Szwecji wiem bardzo mało, a ta książka na pewno pogłębiłaby moją wiedzę.

    OdpowiedzUsuń
  12. bardzo mnie ciekawi jak wygląda wszystko w innych państwach, więc to coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nigdy nie interesowałam się Norwegią-ciekawią mnie inne kraje ,więc ta książka jest raczej nie dla mnie
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Uwielbiam tę książkę. W książce antologicznej możemy rozpoznać różne punkty widzenia kilku autorów. Dziękuję za twoją rekomendację. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  15. Mam koleżankę pasjonującą sie Norwegia, być może ja zainteresuje

    OdpowiedzUsuń
  16. bardzo mnie zaciekawiła tak książka, lubię antologie i lubię lit. faktu więc to chyba dobry wybór

    OdpowiedzUsuń
  17. Od czasu do czasu sięgam po reportaże. Ta pozycja na pewno spodoba się wielbicielom krajów Skandynawskich :-)

    OdpowiedzUsuń
  18. Uważam, że by mi się spodobała. Lubię takie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Brzmi bardzo dobrze, ale też bardzo trudno. Myślę, że to książka dobra na "czystą głowę", by skupić się na całej je wartości i przesłaniu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... teraz też mi potrzeba tej czystej głowy a nie mam za bardzo jak sobie zorganizować takiego klimatu. :)

      Usuń
  20. Lubię literaturę faktu... :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest specyficzna, ni to literacka ni to zbiór faktów. :)

      Usuń
  21. To musi być ciekawa literatura, szczególnie dla wielbicieli tego specyficznego rodzaju pisania...
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
  22. Wydaje mi się, że nie jest to książka dla mnie, ale niewątpliwe jest bardzo interesująca 😉

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.