19 lutego 2022

Książka Przysięgnij że przeżyjesz. Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsen Rachel Roth Elżbieta Rogalska 2022

 

Książka Przysięgnij że przeżyjesz.

Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsen Rachel Roth 

 Elżbieta Rogalska 2022

 


SMUTNE OKRUTNE PRAWDZIWE


Poznajemy losy żydowskiej rodziny w czasach nazistowskich Niemiec. Jak pewnie się domyślacie chodzi o obozy zagłady stworzone przez Niemców na terenie zdobytym przez Niemcy, a dawnym terenie Polski. Książka prezentuje wyjątkowo okrutny los młodej dziewczyny, która nie miała własnej młodości przez zagładę Żydów spowodowaną przez Niemcy. Obraz kreślony przez Rachel Roth jest naprawdę okrutny. Tym bardziej, gdy towarzyszy nam świadomość, że sytuacje opisane na łamach tej książki naprawdę miały miejsce w rzeczywistości. Można powiedzieć, że jest to biografia z życia w obozach zagłady, bo bohaterką książki jest właśnie jej autorka. Trudno wystawiać ocenę takich przeżyć, jak dla mnie 9/10.

Przysięgnij że przeżyjesz. Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsenz księgarni TaniaKsiazka.pl

Książka Przysięgnij że przeżyjesz. Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsen Rachel Roth

została wydana w wydawnictwie RM. We wstępie autorka wspomina, że jej losy musiały długo czekać na wydanie w Polsce, a skoro się w końcu udało, to ma nadzieję, że dotrze do jak największego grona odbiorców. Tego też jej życzę. Jest o czym czytać, bo wydarzenia te faktycznie miały miejsce. Hitler przybywa do Polski i morduje nie tylko Polaków ale też Żydów. Po jakimś czasie robi selekcję: jednych daje do jednego obozu zagłady, a drugich do drugiego obozu zagłady. Chociaż bohaterka nie ma pojęcia jak było w obozie dla Polek, to im zazdrości na łamach tej powieści. A przecież dobrze wiemy z polskich historii, że Polaków wymordowano niemniej niż Żydów.

Literatura faktu,reportaż w Księgarnia TaniaKsiazka.pl

Książka Przysięgnij że przeżyjesz. Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsen Rachel Roth

to wspomnienia o Holokauście. Ten tragiczny los zgotowali nam Niemcy. Zarówno na Żydach jak i Polakach. Tym razem jednak widzimy los tylko żydowskich kobiet. Kobieta opowiada jakie przeżywała katusze, głód, bicie, psychiczne znęcanie. Sama świadomość tego, że obok głównej bohaterki, zagazowują ludzi, kobiety, dzieci i mężczyzn, to już ogromny wysiłek psychiczny dla człowieka. Bohaterka próbowała przetrwać na wiele sposobów: szmuglując, przemycając, chowając, wymieniając. Przebywała w licznych obozach zagłady, w Treblince widziała Janusza Korczaka, który szedł na śmierć wraz z dziećmi i pomimo, że pozwolono mu uciec z obozu zagłady, ten wiernie opiekował się dziećmi i poszedł z nimi do gazu.



Książka Przysięgnij że przeżyjesz. Majdanek, Auschwitz, Bergen-Belsen Rachel Roth

jest opatrzona w liczne zdjęcia, więc czytelnik ma okazję widzieć jak liczną rodzinę miała główna bohaterka. Z tej rodziny została garstka, a na sam koniec tylko Rachel Roth. Trudno pisać o tak ogromnej tragedii. Niemcy powinni po dziś dzień spłacać długi za ofiary tej wojny. Zginęły miliony Żydów, miliony Polaków, a przy okazji miliony innych osób, które przebywały na terenie Polski. Autorka wspomina również, że przywożono do obozów zagłady również Żydów z Włoch, Węgier i innych państw. Trudno wiec powiedzieć ile długu mają Niemcy wobec europejskich narodów. Na sam koniec pozostaje mi napisać słowa Zofii Nałkowskiej „Ludzie ludziom zgotowali ten los”.

Zobacz również:

Książka Druga Wojna Światowa Tom 1 Księga 2 Winstona S. Churchilla Elżbieta Rogalska 2021

Książka O Niepodległość i Prawa Kobiet Zofia Moraczewska 1873-1958 Życie i Działalność Kamili Cybulskiej Elżbieta Rogalska 2022

Tomik poezji nożyk profesora Tadeusza Różewicza Elżbieta Rogalska 2022

Książka Czas tęsknoty Adriana Grzegorzewskiego Elżbieta Rogalska 2019

Książka Czas białych nocy Marii Paszyńskiej Elżbieta Rogalska 2021


   Kup Tekst ode mnie

 

31 komentarzy:

  1. Nie wiem, czy będę w stanie czytać powyższe wspomnienia o Holokauście. To jednak dla mnie zbyt ciężki temat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Okrucieństwo Niemców naprawdę przeraża.

      Usuń
    2. Masz rację, a obecne wydarzenie jeszcze bardziej potęgują grozę tamtych lat.

      Usuń
    3. This book is not bitter. Not extremely hard to read. Rachel loved Poland until her death in January 2022

      Usuń
  2. Chciałabym przeczytać tę książkę za jakiś czas.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ważna pozycja czytelnicza. Ale poczekam z nią na bardziej optymistyczne okoliczności. Widmo wojny nie sprzyja czytaniu o poprzedniej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. You can check youtube to see her. Search Rachel Roth 48915

      Usuń
  4. Ostatnio bardzo wiele jest tego rodzaju literatury, aż się boję, by nie były pisane na ilość...

    OdpowiedzUsuń
  5. Elu - u mnie na blogu recenzowałem sporo podobnej, literatury obozowej. I tę na uwadze będę mieć - dlatego , że - takiej literatury nigdy dość. Serdecznie pozdrawiam, tytuł sobie zapisuję :-) .

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak dla mnie, to zbyt trudna i okrutna książka. Znając siebie wiem, że nie dam rady przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. This book is not bitter. Not extremely hard to read. Rachel loved Poland until her death in January 2022

      Usuń
  7. Nie słyszałam wcześniej o tym tytule. Cenie sobie tego rodzaju publikację i oczywiście będę chciała sięgnąć po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Boję się wojny, żeby tylko te czasy nie wróciły :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Sama nie sięgam po literaturę obozową, która jest dla mnie zbyt ciężka tematyczne. Dlatego czytam obecnie głównie stricte rozrywkowe pozycje w ramach odprężenia. Jednakże polecę recenzowaną przez Ciebie książkę koleżankę, która właśnie chętnie czyta publikacje poruszające taką tematykę. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Raczej po nią nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciężki temat, lecz trzeba szerzyć takie publikacje, by świat nie zapomniał ku przestrodze.

    pozdrawiam
    Help Book

    OdpowiedzUsuń
  12. Jak byłam młodsza to często sięgałam po książki o tej tematyce. Teraz jednak sobie odpuściłam, bo mam wrażenie, że to co wiem jest już dla mnie satysfakcjonujące. Poza tym mam już trochę dość tej tematyki - tym bardziej, że im jestem starsza, to tym bardziej przeżywam tego typu historie.

    OdpowiedzUsuń
  13. Thank you for sharing one more interesting book.

    OdpowiedzUsuń
  14. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja. Książki niestety nie znam, ale przeczytam jak tylko będę miała okazję. W przyszłym tygodniu będę w okolicach Krakowa, jak się uda pojadę po raz kolejny do Auschwitz. Historia, dzięki ludziom, nie umiera nigdy. Dzięki takim książką zawsze będziemy pamiętać.
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  15. Raczej nie czytam tego typu książek, ale wiem komu mogłabym ją polecić.

    OdpowiedzUsuń
  16. Książka o Auschwitz jest z pewnością bardzo ważną i potrzebną książką, ale ja nie mogę czytać o takich rzeczach, bo za bardzo je przeżywam. Później ciężko mi przestać o tym myśleć :(
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
  17. To na pewno jest przejmująca historia. Straszne czasy, okropne cierpienie ludzkie.

    OdpowiedzUsuń
  18. teraz dramat dzieje się na naszych oczach

    OdpowiedzUsuń
  19. Warto sięgać po takie książki. Oby takie wydarzenia nigdy się nie powtórzyły.

    OdpowiedzUsuń
  20. W tej chwili nie mam ochoty na taką tematykę

    OdpowiedzUsuń
  21. Zdecydowanie moja tematyka, chociaż teraz żyję wojną na Ukrainie i nie mam siły na tego typu lekturę. Historia rozgrywa się na naszych oczach...

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie wiem czy to dobra książka dla mnie na ten czas. Już aktualne okrucieństwo ludzi mnie po prostu przerasta a to co działo się w obozach... Czasem wydaje się abstrakcją, tak trudno uwierzyć, ze ludzie potrafią być tak okrutni. Niestety potrafią...
    Możliwe, że kiedyś po książkę sięgnę. Jednak nie teraz.

    OdpowiedzUsuń
  23. Lubię tematykę obozową, muszę po nią sięgnąć ❤

    OdpowiedzUsuń
  24. Nieczęsto sięgam po tematykę II Wojny Światowej, ale myślę, że po tą warto.

    OdpowiedzUsuń
  25. Koniecznie ten tytuł muszę mojej amie polecić. Ona lubuję się w takiej tematyce.

    OdpowiedzUsuń
  26. Zdecydowanie nie jest to dla mnie ksiażka na teraz

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.