16 lutego 2022

Książka Dzień rozrachunku Johna Grishama Elżbieta Rogalska 2022

 

Książka Dzień rozrachunku Johna Grishama Elżbieta Rogalska 2022

 


Autor zadaje pytanie: Czy zabójstwo da się usprawiedliwić? W zależności od sumienia i poziomu moralności czytelnika odpowiedź może być różna. Na samym końcu naszego życia, przecież i tak zostaniemy osądzeni i tak naprawdę dopiero wtedy wszystko się okaże. Książka ta to przede wszystkim opowieść o żołnierzu, który poświęcił wiele, a na sam koniec samego siebie. Dosłownie, bo całość powieści dzieje się w czasach, gdy była jeszcze wykonywana kara śmierci. Ocenię na lubimyczytac: bardzo dobry.

Książka Dzień rozrachunku Johna Grishama

opowiada o Petcie Benningu, który jest wzorowym obywatelem. Osobą godną naśladowania dla wszystkich mieszkańców Clanton. Jednak jego dusza skrywa tajemnicę, urazę, której nie sposób znieść. Dlatego w końcu popełnia morderstwo na kimś, kto zrobił coś złego, jednocześnie ten ktoś uchodzi za równie godnego naśladowania co Pete Benning.

Książka Dzień rozrachunku Johna Grishama

zadaje pytanie: czy da się usprawiedliwić morderstwo? Czytelnik poznaje bohatera, nawet zaczyna go lubić, później nawet rozumieć jego bolączki, gdy już się dojdzie do momentu metaxu (w ujęciu filozoficznym, nie trunkowym). „Co zmienia dobrego człowieka w zabójcę?” Na sam koniec powieści dobrze sytuowana rodzina, niestety, zaczyna podupadać na duchu, życiorysie oraz finansowo. Wystarczył jeden, przez lata tłumiony, odzew o sprawiedliwość.

Książka Dzień rozrachunku Johna Grishama

przenosi czytelnika do bardzo malowniczych miejsc. Najpierw spędzamy z bohaterem czas w Clanton. Później przenosimy się do czasów II Wojny Światowej, w której walczyła Japonia z Ameryką, jest to miejsce pełne krwi i bólu ale też jednocześnie tajemnicze i mroczne, jak na dżunglę przystało. Później za sprawą rodziny głównego bohatera, czytelnik przenosi się do szpitala psychiatrycznego oraz na salę sądową. John Grisham słynie z dobrze rozpisanych rozpraw sądowych i tym razem mamy z nimi do czynienia. Jednak w tej powieści możemy w bardzo dużej mierze zobaczyć oblicze wojny: masakry, śmierci, bólu, cierpienia, rozstania, bohaterstwa, miłości ale też zdrady i nienawiści.

Zobacz również:

Książka Billy Summers Stephena Kinga Elżbieta Rogalska 2021

Książka Sekta Marka Stelara Elżbieta Rogalska 2021

Książka Czas tęsknoty Adriana Grzegorzewskiego Elżbieta Rogalska 2019

Książka Czas białych nocy Marii Paszyńskiej Elżbieta Rogalska 2021

 

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2021. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Studia Edukacyjne", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła", "Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

   Kup Tekst ode mnie

Fanpage bloga Elżbieta Rogalska

 

31 komentarzy:

  1. Jak ja dawno nie zaglądałam do Grishama. Muszę wrócić do książek tego autora.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Trzeba przyznać, że każda jego powieść jest taka literacka. A w końcu to tylko prawnicze kryminały.

      Usuń
  2. To chyba lektura idealna dla mojego męża. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dawno do Grishama nie zaglądałem. Bardzo dawno, chyba czas to zmienić :-) . Pozdrawiam serdecznie, wątki wojenne za tym moim sięgnięciem pod dłuższym czasie przemawiają :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja poznałam Grishama dzięki przyjaciółce. Ma całą kolekcję, kiedyś chyba był dołączany do jakiejś gazety i zbierała. :) Dawne czasy!

      Usuń
  4. Nie czytałam żadnej książki tego autora. I to tą chyba też nie sięgnę. Może kiedyś w przyszłości. Niemniej odnośnie usprawiedliwienia morderstwa, to ogólnie moim zdaniem wszystko jakoś można usprawiedliwić, jakoś starać się zrozumieć. Wszystko ma swoje powody, aczkolwiek cierpienie jakie się wtedy komuś zadaje jest niewyobrażalne i chyba czasem niewarto szukać usprawiedliwień dla czegoś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) szukać usprawiedliwień można wszędzie ale rzeczywiście usprawiedliwić nie do końca. Jednak czasami lepiej nie myśleć.

      Usuń
  5. Lubię Grishama. Tego jeszcze nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto, jedna z tych lepszych powieści.

      Usuń
  6. Bardzo lubię tego autora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wyjątkowo lubiany autor. W sumie się nie dziwię. :)

      Usuń
  7. Grisham to ulubiony autor mojego brata, gdy jeszcze wszyscy razem mieszkaliśmy to i ja go podczytywałam, teraz jakos mnie nie ciągnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) moja przyjaciółka mi pożyczała i tak mnie wciągnęła w świat Grishama.

      Usuń
  8. Widziałam kilka filmów na podstawie książek J. Grishama. Szczególnie podobały mi się "Czas zabijania" i "Raport pelikana".

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka wydaje się być ciekawa :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo! Lubię takie rozpisane tomy. W przypadku Grishama nie ma nawet mowy o nadmiernym przedłużaniu i niepotrzebnych wątkach. Wszystko jest uzasadnione.

      Usuń
  10. Fajnie, że można też dostrzec oblicze wojny. Dawno już nie czytałam nic Grishama ❤

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Grisham to wyjątkowy autor. Jeszcze nie widziałam książki, która miałaby coś z Grishama. Nawet Mróz mimo, że prawnik, nie potrafi pisać tak o prawie.

      Usuń
  11. Nie wiem dlaczego, ale nie mogę się jakoś przekonać do autora i nie czytałam nic z jego twórczości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) może jeszcze przyjdzie na Ciebie czas, a przyjdzie czas na Ciebie... ;)

      Usuń
  12. Bardzo lubię taką literaturę.

    OdpowiedzUsuń
  13. Odpowiedzi
    1. Ooo dzięki za cynk, nie wiedziałam, że jest już biografia Grishama.

      Usuń
  14. Chyba jeszcze nie miałam styczności z twórczością tego autora, ale póki co jakoś mnie nie ciągnie do jego książek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba uważać, bo zakochasz się w jego powieściach. :)

      Usuń
  15. jeszcze nie czytałam nic tego autora

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto poczytać! Ma też krótsze propozycje. Każda wnosi coś ciekawego.

      Usuń
  16. Mam jedną książkę Grishama na stosiku, ale jeszcze cały czas czeka w kolejce :)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.