1 października 2021

Książka Tove Jansson Mama Muminków Boel Westin Elżbieta Rogalska 2021

 Książka Tove Jansson Mama Muminków Boel Westin Elżbieta Rogalska 2021

 



Bardzo polecam tę biografię Tove Jansson. Książka skarb – pisana przez profesor, która wiele lat znała się z Tove Jansson. Była z nią bardzo zżyta. To oznacza, że profesor znała nie tylko dzienniki, listy, szpargały stworzone przez Tove Jansson ale również znała ją osobiście i patrzyła na to wszystko z punktu widzenia osoby, która wiele wie o pisarce,  jej zachowaniach, sposobie bycia, osobowości, psychiki etc. Niewątpliwie jest to jedna z najbogatszych biografii jakie można znaleźć na rynku polskim. W ocenie z lubimyczytac 10/10.

Książka Tove Jansson Mama Muminków Boel Westin

możemy obserwować proces rozwoju pisarki z Finlandii. Nie bez echa przeszła wojnę, jaką zorganizował Hitler w części Finlandii, akurat tej bliskiej Tove Jansson. Początkowo jej twórczość zarówno malarska, ilustratorska jak i pisarska była terapią na doznane załamania nerwowe związane z wojną. Jednak później, jak wskazuje Boel Westin, twórczość ta zyskała nowe oblicza, nieraz związane z tym co akurat Tove Jansson czytała. Jej twórczość jest również odzwierciedleniem rodzinnych relacji i niekoniecznie udanych miłości.

Książka Tove Jansson Mama Muminków Boel Westin

opowiada również o prywatnym życiu artystki. Widzimy w niej zakochania, tej znanej fińskiej pisarki, w dwóch kobietach. Była to głównie miłość platoniczna, ponieważ jej ukochane musiały wyjeżdżać z kraju. Jednak można wyczytać ze zdjęć i między wierszami biografii, że kobiety te spotykały się i wspólnie realizowały zamierzenia artystyczne mamy Muminków.

Książka Tove Jansson Mama Muminków Boel Westin

jest bogata w liczne rysunki, zdjęcia, pierwowzory Muminków. Czytelnik ma okazję poznać stwarzanie Muminków od podszewki, z niemalże pierwszej ręki. Jest tak ponieważ Tove Jansson oddała Boel Westin najważniejsze swoje twórcze prace, również te których nie użyła w publikacjach, a które były pierwszymi rysunkami, próbami, próbkami, szkicami etc. Tak stworzona biografia artystki sprawia, że czytelnik poczuje się bliższy poznaniu tej niezwykłej osobowości. A Tove Jansson była niewiarygodnie przedsiębiorcza i pracowita. Taki właśnie obraz wyłania się z książki Boel Westin. Bardzo zachęcam do przeczytania.

Zobacz również:

Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020

Kunstmann wymyślił sobie Kulmową Urszula Chęcińska Marek Zybura 2017

 

  Kup Tekst ode mnie


36 komentarzy:

  1. Wszelkie biografie są ciekawe i bardzo kształcące:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, mają walor edukacyjny. Biografie też pokazują niekiedy odmienny punkt widzenia. Dlatego lubię je czytać.

      Usuń
  2. Nadal uwielbiam Muminki, więc chętnie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A wiesz, że też nabrałam ochoty do powrotu do Muminkowego świata.

      Usuń
  3. Muminki!!!! Musze przeczytac te biografię. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Miałam przeczytać tę książkę. Przypomniałaś mi o niej

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie wiem za dużo o autorce, więc na pewno mogłabym się sporo dowiedzieć z tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie! To jedna z najbogatszych biografii na naszym rynku, ostatnich paru lat.

      Usuń
  6. Uwielbiam Tove Jansson! Na pewno przeczytam! AA i kocham Muminki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że się nie zawiedziesz! A wręcz przeciwnie! :)

      Usuń
  7. Mam ogromny sentyment do Muminków i mam bardzo chcę przeczytać biografię Tove Jansson.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to dobra książka na kilka wolnych wieczorów. Dobrze spędzony czas.

      Usuń
  8. Ja to bym chętnie najpierw same muminki przeczytała :). Tyle się ich naszyłam a jeszcze nie miałam okazji. Zresztą też w dzieciństwie nie przepadałam za tą bajką ale ponoć dorosły też inaczej ją odbiera.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) czytałam ale też mam ochotę je sobie odświeżyć.

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Szkoda, szkoda. Godna upływającego czasu. :)

      Usuń
  10. Lubię Muminki, więc chętnie bym przeczytała gdyby mi w ręce 😊

    OdpowiedzUsuń
  11. Odpowiedzi
    1. Jestem ogromnie ciekawa jaką napisałabyś recenzje.

      Usuń
  12. Z chęcią przeczytam. Jako dziecko nie lubiłam za bardzo Muminków, ale doceniłam je w wieku trochę starszym.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm w sumie to ciekawe jaki byłby odbiór Muminków przez dorosłych.

      Usuń
  13. Odpowiedzi
    1. Witaj w klubie! Szczególnie Włóczykija lubię.

      Usuń
  14. Chętnie przeczytałabym tą książkę :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Ah kto nie lubi Muminków :)
    Chciałabym poznać historię autorki tej cudnej bajki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bajka idealna dla nieco starszych dzieci. Bawi ale też sporo uczy.

      Usuń
  16. Witam serdecznie ♡
    Uwielbiam biografie. Kocham również muminki. Tej książki niestety nie czytałam, ale koniecznie muszę to nadrobić :) Jestem bardzo ciekawa tego tytułu!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
  17. Ooo, a ja jestem fanką Muminków :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Muminki są bardzo sławne. Poza granicami naszego kraju nawet miano fioła na ich punkcie. Musisz przeczytać tę biografię.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.