14 sierpnia 2020

Książka Pudełko z pamiątkami Katarzyny Kowalewskiej Elżbieta Rogalska 2020

Książka Pudełko z pamiątkami Katarzyny Kowalewskiej Elżbieta Rogalska 2020

 

Jak pewnie zdążyliście się zorientować literatura obyczajowa nie jest dominująca w moim czytelniczym życiu. Jednak kilka książek z tego gatunku mam już za sobą, więc pewne porównanie mam. Szczególnie, że zaraz nie dawno po tej książce przeczytałam Gdy powrócił spokój Anety Krasińskiej. Warto dodać, że to debiut gatunkowy autorki, do tej pory nie pisywała Katarzyna Kowalewska książek obyczajowych. Prawdę mówiąc długo zastanawiałam się jak napisać tą recenzję. Wybrałam więc następujące obszary do opisania: Język, Historia-narracja, Akcja.

Książka Pudełko z pamiątkami Katarzyny Kowalewskiej

opowiada historię współczesnej kobiety, która szuka swojego szczęścia, miłości oraz przeszłości. Szuka przeszłości, ponieważ zamieszkała z babcią, po śmierci swoich rodziców. Babcia Maryla jednak nie chce rozmawiać z Asią Maciejską o tym co było dawniej. W ten sposób pragnie chronić swoją wnuczkę. Ma Asia dwie kochane przyjaciółki, które ją wspierają i ona je wspiera. Na drodze do poznania prawdy, będzie toczyła wojenkę ku dobru Lilki, biednej dziewczyny, wychowywanej w duchu katolickim. Asia to jej przeciwieństwo. Natomiast Weronika, to siostra przystojniaka, jednocześnie kobieta pełna samoakceptacji z ogromnym mniemaniem o sobie. Asia pasjonuje się fotografią i to z nią jest związana cała historia. Dodatkowo do tej paczki dołącza zbuntowana nastolatka. Narracja jest poprowadzona bardzo swobodnie.

Język w

książce Pudełko z pamiątkami Katarzyny Kowalewskiej

nie jest literacki. Trudno szukać opisów związanych ze słownictwem przypisanym do gatunku obyczajowego. Widać, że to debiut autorki w tym gatunku. Pomimo to książkę czyta się naprawdę szybko, a i można doznać jakiegoś rodzaju przyjemności. Myślę, że może dlatego wydaje mi się ta książka mocno współczesna, przecież podobne historie działy się już dawno ale ze względu na umiejscowienie bohaterek we współczesności oraz braku opisów, historia ta jest bardzo mocno usytuowana w XXI wieku. Mam tutaj na myśli szczególnie wypowiedzi bohaterki głównej, czyli Asi. Autorka musi mieć dużą styczność ze współczesną młodzieżą.

Akcji w

książce Pudełko z pamiątkami Katarzyny Kowalewskiej

nie brakuje. Jest jej tak dużo, że można nawet odnieść wrażenie, że może aż zbyt dużo? Trudno powiedzieć, co kto lubi, każdy może odebrać to zupełnie inaczej. Autorka przeplata między sobą różne wydarzenia z życia tych kilku bohaterek. Mnie bardzo poruszyła tym, że powołała się w cytacie na książkę Joanny Chmielewskiej, którą bardzo lubię. Nie brakuje też wątków związanych z płcią przeciwną. Na całe szczęście bez nadmiernej erotyzacji. Odnalazłam też wątek pedagogiczny. Taki trochę miszmasz w wydaniu nie do końca literackiego języka. Powiedziałabym, że widzimy oczami wyobraźni bohaterów mówiących tak samo jak większość osób na ulicy. Niestety nie ma tam bohaterki z doktoratem, szkoda! Wtedy bym się pewnie bardziej odnalazła. :-D

Zobacz również:

Książka Sek(s)ta R.A. Ciężka Elżbieta Rogalska 2020

Książka Gdy nadeszło życie Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2019

 

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

69 komentarzy:

  1. Ładny tytuł, chociaż ja bardzo rzadko czytam książki polskich autorów. Ale fotografia w tle brzmi super. Lubię zdjecia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdjęcia pozwalają na szybkie zapoznanie się z treścią, są niejako jej uzupełnieniem zazwyczaj. Chociaż ostatnio wpaja się ludziom, że myślą obrazami, chociaż niekoniecznie. Już dawno temu odkryto, że obrazy to tylko reprezentacje, np. gdyby ktoś pokazał nam książkę ale wcześniej nie słyszałabyś słów i nie czytałabyś słowa książka, nie wiedziałabyś, że to książka, byłby to prostokątny przedmiot, o ile wiedziałabyś, że istnieje prostokąt, bo przecież bez nazwy byłaby to jakaś cząstka atomowa. ;) Mam nadzieję, że rozumiesz o co mi chodzi.

      Usuń
  2. myślę,że polubiłabym się z tą książką!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie zachęcam do wypożyczania w bibliotekach lub kupna.

      Usuń
  3. Na razie mam już inne obyczajówki na oku, więc póki co nie planuję czytać tej konkretnej książki. Niemniej być może w przyszłości po nią sięgnę. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam te książkę, ale jeszcze jej nie czytałam. Muszę znaleźć dla niej czas. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) czas to kluczowe pojęcie, jeśli o książki chodzi.

      Usuń
  5. Bardzo lubię książki polskich autorów :) Śliczną okładkę ma ta o której piszesz a i fabułę ma bardzo fajną sądząc po recenzji :) Zdecydowanie coś dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) myślę, że będziesz się śmiała ale zabraknie ci poezji.

      Usuń
  6. Jeszcze nie czytałam tej książki, ale mam ją w planach.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :)Tobie to z całą pewnością wystarczy jeden dzień. :)

      Usuń
  7. No nie wiem, chyba jednak po nią nie sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Lubię jak jest dużo akcji, więc myślę, że by mi się spodobało :)

    Obserwuję i dziękuję za odwiedzenie mojego bloga <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za odwiedziny! Cieszę się, że jest w Twoim guście.

      Usuń
  9. Nie spotkałam się jeszcze z tą książką,
    ale mnie zaciekawiła :D Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że blog się na coś przydaje.

      Usuń
  10. Ciekawie jest obserwować każdą postać kobiecą, która ma inny charakter w tej książce literackiej.
    Uwielbiam tę historię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc to ta książka jest słaba literacko.

      Usuń
  11. Ja też nie sięgam często po literaturę obyczajową, ale skoro akcja jest w miarę wartka to czemu nie. Sama historia wydaje się interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli uwielbiasz akcję, to gwarantowane, że ta książki spodoba się Tobie.

      Usuń
  12. Fajnie, że piszesz o debiutach. Jeżeli ta książka wpadnie w moje czytelnicze łapki, to zapewne się skuszę;) Nawet, jeżeli bohaterka nie ma doktoratu;)))
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D hahaha, jak na debiut to może być... :)

      Usuń
  13. Ja na razie podziękuję, mam za dużo innych książek do nadrobienia :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... tyle ucieka ciekawych pozycji wydawniczych co roku... no ale do emerytury daleko :D

      Usuń
  14. Nie miałam jeszcze okazji poznać twórczości tej autorki, ale widzę, że warto to nadrobić. Tym bardziej, że to jej debiut w tym gatunku. Na pewno będę mieć tę książkę na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) myślę, że osobom, które lubią współczesne odzywki, czyli mocno nie literackie, ta książka przypadnie do gustu. :)

      Usuń
  15. To dobrze, że obyło się bez erotyzacji. Ostatnio mam przesyt takich książek, więc może akurat "Pudełko..." by mi się spodobało.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie widziałam, że ostatnio przysyłają Tobie same erotyki. Być może kwestia tego, że właśnie one zyskują dużą popularność. Natomiast książki naprawdę literackie nie do końca, a szkoda. Ja uwielbiam Joannę Kulmową, o której właściwie nigdy nie było głośno, może w latach 90 XX wieku, kiedy to była pod Szczecinem, to się Szczecin szczycił poetką. Później jakby się zapadła. To więcej osób chyba Remigiusza Mroza zna. Straszne! Ale tak to jest, więcej osób zna piłkarzy, piosenkarzy niż Wielkich Przedstawicieli Narodu Polskiego.

      Usuń
  16. ciekawe czy bym sie odnalazla w tym misz masz

    OdpowiedzUsuń
  17. Interesująca :) Ciekawe czy znajdę Pudełko... w mojej bibliotece :)
    Pozdrawiam ciepło ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) np. w Bibliotekach Miejskich da się proponować zakup książek, za które nie płacisz. Czasami się zdarzy, że daną książkę chce dużo osób i kupują.

      Usuń
  18. Wolę inne gatunki, więc pozycja raczej nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) to wybierz z archiwum coś innego. Może przypadnie do gustu.

      Usuń
  19. Ładna okładka, ale gatunek totalnie nie mój. Myślę, że mimo ochó i achów ja bym się przy tej książce nudziła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm to całkiem możliwe, nie wykluczam takiej możliwości. :D

      Usuń
  20. Lubię, gdy jest sporo akcji w książce, więc myślę, że i tej dam szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. nie czytuję tego typu książek niestety

    OdpowiedzUsuń
  22. Nie znam tej autorki, opis brzmi zachęcająco ale chyba nie jest to książka dla mnie :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  23. Czytałam. Bardzo przyjemna książka. Zgadzam się z tobą, że wątków jest dużo i jest tam lekki misz-masz fabularny, ale.. przyjemna ta książka ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka lekka o... ale jakaś tam przyjemność jest.

      Usuń
  24. Niezbyt lubię książki obyczajowe ,ale ta mnie zaciekawiła ☺
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) czasami taki misz masz może się podobać.

      Usuń
  25. to nie moje klimaty - ale wiem, komu polecić

    OdpowiedzUsuń
  26. Lubie ksiażki obyczajowe. Ta zdecydowanie powinna mi sie spodobać :-)

    OdpowiedzUsuń
  27. za obyczajowymi książkami nie przepadam, ale ta dość mnie zaciekawiła :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) jeśli przypadła do gustu, to czemu nie...

      Usuń
  28. Może kiedyś :) jak zrobię sobie kolejną przerwę od moich ulubionych kryminałów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... Też najbardziej lubię kryminały i Thrillery. Według psychologów jest tak, że osoby lubią kryminały, ponieważ mózg tak działa, że szuka tego czego brakuje mu w życiu. Zatem jeśli jesteś miłą osobą to będziesz szukać książek i filmów o nie zbyt miłych... więc kryminały i thrillery.

      Usuń
  29. Wątków pedagogicznych to się chyba prawie wszędzie doszukasz ;). Faktycznie wydaje się taki misz masz, że nie wiem co sądzić, musiałabym sama sięgnąć i się przekonać :).
    Dziękuję za wspomnienie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj jest wyjątkowo duży wątek pedagogiczny, dlatego zamieściłam go w recenzji. ;)

      Usuń
  30. Dobra recenzja. Oby więcej było takich. Pozdrawiam!^^

    OdpowiedzUsuń
  31. Nie mam czasu na takie średniawki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :P hmm dlatego większość debiutów kończy bez echa.

      Usuń
  32. Osobiście bardzo lubię literaturę obyczajową i chętnie sięgam po książki z tego gatunku. Tej powieści jeszcze nie znam, ale czytałam kilka pozytywnych opinii na jej temat. Twoja recenzja jest ciekawa, ale w sumie nie wiem czy podobała Ci się ta książka, czy jednak niekoniecznie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 6/10 dałam na lubimyczytać. Jest przeciętna ale jak na debiut to ładna. :D chyba nie pomogę. :D

      Usuń
  33. badania w necie zaczynaja byc wszedzie i wlaczac sie bez pytania

    OdpowiedzUsuń
  34. W sumie zaciekawiła mnie ta pozycja, chociaż wcześniej o niej nie słyszałam. Jak znajdę tylko wolną chwilkę, to z pewnością poświęcę jej czas :)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.