5 października 2021

Komiks Rok 1984 George'a Orwell'a. Powieść graficzna Fido Nestii Elżbieta Rogalska 2021

 

Komiks Rok 1984 George'a Orwell'a. Powieść graficzna Fido Nestii Elżbieta Rogalska 2021

 


Trochę dziwaczna fabuła, która przywiodła mi na myśl działania komunistów. Zaczęłam się zastanawiać czy może oni też byli manipulowani przez coś pokroju Wielkiego Brata. Jest to książka o człowieku, który nie wiedział, że państwem panują osoby chcące mieć władzę i tylko władza sama w sobie jest ich oczkiem w głowie.

Fabuła komiksu Rok 1984 George’a Orwell’a. Powieść graficzna Fido Nestii

przedstawia świat rodem z PRL: ucinają gramy jedzenia i litry picia, nie ma czego kupić, choć pieniądze są. Dodatkowo grasują tam siły Wielkiego Brata, które kontrolują każdy ruch obywatela będącego w klasie wyższej niż uboga. Świat jest tam podzielony na kasty społeczne: bogaczy, średnich i ubogich. Główny bohater Winston uważa, że tylko ludzie  ubodzy mogą uratować świat przed Wielkim bratem, bo jako jedyni nie są śledzeni. Czy Winston przeżyje w świecie psychozy prześladowczej rodem z PRLu w Polsce? Jest to świat umiejscowiony w Ameryce, wyglądający jak czasy komunistyczne w Polsce.

Rysunki komiksu Rok 1984 George’a Orwell’a. Powieść graficzna Fido Nestii

są lepsze niż np. Disney’owskie. Jednakże daleko im do rysunków np. Juliusza Kossaka. Zatem tak jak przyjmuje się w nauce sztuk pięknych podział na: twórczość egalitarną i elitarną – rysunki te są raczej egalitarne, chociaż nie są już raczej fast food’owe, ale elitarne też nie. Trudno mi zatem je określić. Jeśli porównanie Disney’owskich i Kossaka niczego Tobie nie mówi, to nie wiem jaki podać przykład. Zawsze można skorzystać z google.

Ogólny odbiór komiksu Rok 1984 George’a Orwell’a. Powieść graficzna Fido Nestii?

Czyta i ogląda się naprawdę szybko. Orwell pracę nad książką Rok 1984 rozpoczął w roku 1948. Thomas More napisała w 1516 roku książkę pt. Utopia. Książka Orwella jest jej przeciwieństwem, jest antyutopią. Utopia to słowo oznaczające myśl przewodnią skierowaną na piękno świata, w którym dzieje się tylko dobrze. Niestety myśl antyutopiczna Orwella miała swoje odbicie w prawdziwym życiu, szkoda, że myśl More jeszcze nie miała swojego odzwierciedlenia. Orwell – państwo tragiczne, straszne, piekielne - kontra More- państwo idealne z idealnym systemem społecznym (powszechna równość i dobro wspólne).

 

Zobacz również:

Komiks Negalyod Vincenta Perriota Elżbieta Rogalska 2020

Książka Historia Polski Antoniego Czubińskiego i Jerzego Topolskiego Elżbieta Rogalska 2019

 

    Kup Tekst ode mnie


30 komentarzy:

  1. Ten komiks już za mną i miło go wspominam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się,jest naprawdę bardzo dobrze zrobiony. Oddaje sedno książki.

      Usuń
  2. Dawno nie zaglądałam do powieści graficznej. Ta wydaje się bardzo interesująca.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że to dobra lektura. Później wiele osób może poczuć się zachęcona do przeczytania powieści.

      Usuń
  3. Za komiksami nie przepadam, ale na ten może bym się skusiła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Współczesne komiksy wnoszą wiele więcej niż te z dawnych czasów. Nie tylko w treści ale też rysunki są dużo lepsze.

      Usuń
  4. Komiksy to nie moja bajka, oprócz Kajka i Kokosza, ale TA KSIĄŻKA przerobiona na komiks - może i bym chciała zobaczyć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Myślę, że to dobry komiks. Pozwala na wyobrażanie i podpowiada nieco więcej niż w treści.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. :) ostatnio też się do nich przekonałam. To dzięki filii nr 28 MBP w Szczecinie. Kierowniczka tamtej filii zbiera kolekcje komiksów i wybiera takie naprawdę interesujące.

      Usuń
  6. Nie przepadam za tą formę przekazu. Chodź tematyka bardzo ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kiedyś tez nie lubiłam komiksów. Ostatnio się przekonałam do nich. Te współczesne są bardziej rozbudowane.

      Usuń
  7. Czytałam książkę " Folwark zwierzęcy" tego autora :) ta wydaje się ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) wydaje mi się, że też czytałam inną powieść tego autora. Jednakże mam zamiar odświeżyć sobie pamięć jego wszystkimi książkami.

      Usuń
  8. Bardzo dobra lektura, cieszę się, że wydawnictwo postanowiło wydać ją w tej formie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też tak uważam. A po samą powieść mam zamiar niedługo sięgnąć ponownie.

      Usuń
  9. ja za młodu często takie komiksy czytałam:D

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka nie dla mnie ale recenzja fajna :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Witam serdecznie ♡
    Wspaniała recenzja. Myślę, że to książka jak najbardziej dla mnie :) Lubię taką formę :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzień dobry serdeczne! Dziękuję za miłą ocenę recenzji. Myślę, że komiks ten jest wart uwagi.

      Usuń
  12. Trochę nie moje klimaty, jakoś nie mogę się przekonać do komiksów ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Tym razem podziękuję. Komiksy lubię jedynie czytać z dziećmi. Te w wersji dla dorosłych specjalnie do mnie nie przemawiają.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzieciaczki lubią, bo to im pomaga w późniejszym czytaniu książek. :)

      Usuń
  14. Fabuła może zaskoczyć, z takim komiksem, to by było moje pierwsze doświadczenie, dlaczego nie?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że warto zobaczyć, czy się nam spodoba.

      Usuń
  15. Thank for your comment and visit.

    OdpowiedzUsuń
  16. No nie wiem, jakoś komiks mnie nie przekonuje. Najpierw muszę sięgnąć po typową książkę, w końcu klasyk :)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.