26 października 2021

Książka Szkice z filozofii głupoty B. Brożka M. Hellera J. Stelmacha Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Szkice z filozofii głupoty B. Brożka M. Hellera J. Stelmacha Elżbieta Rogalska 2021

 




Faktem jest, że książka ta porusza bardzo ciekawy temat. Biorąc ją do ręki, byłam świadoma istnienia kilku książek filozoficznych o śmiechu, głupocie oraz kilku pedagogicznych prac na temat humoru. Może dlatego mam wrażenie, że omawiana książka została napisana „na kolanie” – jak to ładnie określa niekiedy moja kochana promotor dr hab. Urszula Chęcińska? Być może. Po prostu nie zgadzam się z kilkoma, a może nawet kilkunastoma twierdzeniami zawartymi w tej pozycji wydawniczej. Trzeba przyznać, że książka jest niezwykle krótka, jak na ilość już istniejących prac w tym temacie. Jak dla mnie wystawiam ocenę na lubimycztac 6/10 gwiazdek.

Książka Szkice z filozofii głupoty B. Brożka M. Hellera J. Stelmacha

ma wiele wad. Pierwszą jaka mi się nasuwa do głowy to końcowe stwierdzenie, że „mądrość jest uświadomienie głupoty”. Być może autor miał na myśli coś w rodzaju istoty nauczania przez Sokratesa, który wykazywał ludziom, że są głupi, a nie mądrzy (o tym jest napisane w innym rozdziale). Jednakże spójrzmy na przykład: Jeżeli się oparzę i korzystam z mądrości uczonych, a mianowicie biorę sobie maść na oparzenia, to czy rzeczywiście ta maść jest uświadomieniem głupoty? No chyba jedynie w pojęciu takim, że ktoś głupi się poparzył, ale czy ta maść jako mądrość, była wcześniej głupia? No chyba nie. Tego rodzaju dziwnych sformułowań w tekście jest wiele.

Książka Szkice z filozofii głupoty B. Brożka M. Hellera J. Stelmacha

bardzo krótko omawia ciekawe zagadnienia. Ponadto korzysta z ciekawych prac, które moim zdaniem mało docenia. Wkurzyło mnie też naśmiewanie się z filozofii poststrukturalistycznej. Przytaczane przykłady owszem, mogą wydawać się mniej logiczne, jednak miałam okazję czytać „Antyedypa” Deleuze i w kontekście całości, wszystkie zdania są bardzo logiczne i nasuwają odpowiednie rozumienie tego co się czyta, ale jedynie w tedy, gdy czytający podchodzi rzetelnie do czytania i czyta całość, a nie urywek.

Książka Szkice z filozofii głupoty B. Brożka M. Hellera J. Stelmacha

jest krótką opowieścią o głupocie ludzkiej. Autorzy napisali kilka tekstów na zadany temat. Nie są one ze sobą ściśle powiązane. W gruncie rzeczy próbują wykazać, że każdy jest głupi. Można więc powiedzieć, że próbują być Sokratesem. Jednakże, nie czynią tego w tak dobry sposób jak ich odpowiednik z Grecji. Być może dlatego, że istnieją już teraz sytuacje, w których człowiek jednak wykazuje mądrość i trudno byłoby ją podważyć. W czasach Sokratesa wspomniana przeze mnie maść nie była jeszcze wynaleziona, tak samo jak masa innych rzeczy. Negatywnie odnoszę się też do twierdzeń, w których jeden z autorów odnosi się do rzeczy, obecnie w ramach pedagogiki istnieje pogląd wykraczający poza antropocentryczne rozumienie świata. Chyba autorzy nie mieli o tym pojęcia, a prace na ten temat są dostępne dużo wcześniej niż rok 2020,w którym powstała omawiana książka.

Edit: Teraz czytałam już Filozofię Dowcipu i nadal uważam, że te szkice są słabe. Teraz tym bardziej po lekturze Filozofii Dowcipu. Niebawem recenzja w 2022 roku.

Zobacz również:

Stworzeni do miłości. Rozmowy z młodymi - Jan Paweł II recenzja Elżbieta Rogalska 2016

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2021


   Kup Tekst ode mnie


21 komentarzy:

  1. Chyba tym razem nie dla mnie lektura :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba przyznać, że to dość specyficzna tematyka.

      Usuń
  2. Jakoś nie jestem przekonana. Sposób przekazu, o którym piszesz, mnie nie przekonuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czułam się trochę zawiedziona, w końcu nazwiska zacne.

      Usuń
  3. Myślę, że to raczej nie jest książka dla mnie :) Ale może akurat ktoś takie lubi to czemu nie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) mnie skusiło, bo lubię temat humoru, śmiechu, głupoty, zabawy w filozofii.

      Usuń
  4. Tyle tej głupoty wokół...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hahaha z takiego samego punktu widzenia wyszli autorzy. :)

      Usuń
  5. Tym razem, raczej nie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię Hellera, Brożka też znam - robiła kurs u tych profesorów. Niestety zawiodłam się...

      Usuń
  6. To może być ciekawa książka. Możliwe, że dam ej szansę jak gdzieś na nią trafię.

    OdpowiedzUsuń
  7. Przyznaję, że to raczej nie jest lektura dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Króciutka, więc jeśli chciałabyś przeczytać coś czego zazwyczaj nie czytasz, to pamiętaj o niej.

      Usuń
  8. Na studiach jednym z moich przedmiotów była filozofia, pamiętam jak dziś, wtorek 7 rano. Zawsze spałam za filarem :D Jestem pewna, że nie jest to lektura dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) mamy różne zainteresowania, pewnie, że nie we wszystkim będziemy najlepsi i nie wszystko będzie dla nas interesujące.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.