31 października 2022

Książka Nauczycielka z Getta Wciąż Pod Wiatr Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2022

 

 

Książka Nauczycielka z Getta Wciąż Pod Wiatr Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2022

 


Książki Anety Krasińskiej bardzo lubię. Zawsze autorka raczy mnie ciekawą fabułą. Jej przekaz jest mocny, chociaż owinięty w lekką narrację. Omawiana książka jest kontynuacją powieści Nauczycielka z getta, którą recenzowałam parę miesięcy temu: link do recenzji jest tutaj. Laura postanowiła udać się do getta, aby odnaleźć swojego ukochanego Dawida. Jednocześnie opiekuje się jego małymi braćmi. Tym razem autorka prezentuje nam obraz wojny z perspektywy Polki, której los rzuca pod nogi różnorodne okazje ucieczki. Bohaterka mając na uwadze, że miłość nie zna granic czasowo-przestrzennych, nadal poszukuje swojego męża. Trzeba przyznać, że zakończenie jest zaskakujące, chyba mało kto może się spodziewać takiego zwrotu akcji.


Nauczycielka z Getta... z księgarni TaniaKsiazka.pl  


Książka Nauczycielka z Getta Wciąż Pod Wiatr Anety Krasińskiej

przedstawia nam kobietę silną w swoim postanowieniu. Laura chce odnaleźć Dawida i uparcie trzyma się Getta, mimo, że los zsyła jej różne okazje do ucieczki. Głównym motywem tych okazji są mężczyźni, którzy darzą tę bohaterkę i jej przyjaciółkę Izabelę różnego rodzaju sympatią. Dzięki tym mężczyznom obie bohaterki mają możliwość przeżyć w getcie. Wprowadzają oni do fabuły zwroty akcji, które przyspieszają narrację oraz pobudzają czytelnika do czytania dalej i dalej.

Książka Nauczycielka z Getta Wciąż Pod Wiatr Anety Krasińskiej

przedstawia również wizję dzieci w getcie. Ich los jest mało przyjemny. Głównie chodzą na roboty, gdzie po 12 godzin dziennie pracują fizycznie aby dostać pajdę chleba, ewentualnie wodę z jednym lub dwoma kartoflami. Autorka w bardzo subtelny sposób buduje wizję zabiedzonego dziecka: dłonie, które odmarzają przy pracy fizycznej w zimie; wychudzone ciała, które pracują po 12 godzin aby móc zjeść kromkę chleba. Co prawda dwójka dzieci, którymi opiekuje się Laura są nieco zaradniejsze ale o tym pisać nie będę, bo zdradziłabym za dużo ciekawych wątków w tej powieści obyczajowej.

Książka Nauczycielka z Getta Wciąż Pod Wiatr Anety Krasińskiej

wciąga czytelnika tak, że właściwie można by tę książkę przeczytać w jeden wieczór i noc. Oczywiście na to trzeba mieć czas, dlatego mi zajęła trzy momenty w trzy wieczory. Te ciemne czasy, prawdziwej historii, chociaż bohaterzy są fikcyjni, kończą się w 1944 roku, kiedy to zaczęła się likwidacja getta i wywózka Żydów do Auschwitz. Co się stanie z Lewiatanami, Izabelą, Laurą i innymi bohaterami?

Zobacz również:

Książka Nauczycielka z Getta Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2022

Książka Gdy powrócił spokój Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2021

Książka Gorzki smak marzeń Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2022

Książka Rabih znaczy wiosna Weronika Tomala Elżbieta Rogalska 2020

 

   Kup Tekst ode mnie

 

22 komentarze:

  1. Mam nadzieję, że szybko zostanie wydany trzeci tom!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Możliwe, chociaż na razie nic nie wiadomo o tym tomie, czy w ogóle będzie. Natomiast rozmawiam czasem z autorką i wiem, że ma do wydania dużo książek, tylko wydawnictwa każą jej czekać.

      Usuń
  2. Ciemne czasy, to prawda. Ale ta tematyka jest nadal żywa, choc tak dużo czasu już upłyneło.

    OdpowiedzUsuń
  3. Będę mieć na uwadze tę autorkę, ale póki co wstrzymam się z "Nauczycielką z Getta". Na razie preferuję inną tematykę w moim repertuarze czytelniczym :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Fakt, że teraz powrót traumatycznych wydarzeń z przeszłości, które dzieją się na Ukrainie, może nie sprzyjać czytaniu tej książki.

      Usuń
  4. Pierwsza część Bardzo mi się podobała, więc po kontynuację również na pewno sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że oba tomy są warte naszej uwagi. Bardzo ciekawa ta pozycja. :)

      Usuń
  5. Elu - jestem w trakcie pierwszej części, czyli "niebieskiej" okładki "Nauczycielki z Getta". Dawkuję powoli, bo lubię zmieniać aktywności czytelnicze. Ale już jestem pod dużym wrażeniem, pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) widziałam recenzję u Ciebie. Świetnie, że przypadła Tobie do gustu, tak jak mnie.

      Usuń
  6. Nie czytałam, ale brzmi ciekawie. Mogłabym przeczytać, ale w kolejce mam inne pozycje. Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też wracam do systematycznego czytania. Powoli przyzwyczajam się do nowej rzeczywistości.

      Usuń
  7. Mam w planach, gorzej z realizacją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) myślę, że to historia, która nie zabierze zbyt wiele czasu, bo wchłonie czytelnika w swój świat.

      Usuń
  8. Raczej nie czytuję takich książek, ale wiem, komu mogłyby się one spodobać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że ktoś chętnie przeczytałby tę książkę Anety Krasińskiej. :)

      Usuń
  9. Dobrze wiedzieć, że książka dostarcza emocji i pokazuje naszą historię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) świetna ta książka, udała się Pani. Myślę, że pamięć jest ważnym elementem naszego życia.

      Usuń
  10. Witam serdecznie ♡
    Niestety nie miałam okazji przeczytać tej serii. O tytule wcześniej nie słyszałam, koniecznie musze bliżej poznać obie książki bo bardzo lubię zaczytywać się w tej tematyce. Dziękuję za inspirujący wpis :)
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że twórczość Anety Krasińskiej jest warta poznania. Też mam zamiar przeczytać jej wcześniejsze publikacje.

      Usuń
  11. Ja jestem zwyczajnie za wrażliwa na takie historie. Pewnie przeryczałabym połowę tej historii!
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Kawę też piję. Od momentu przejścia covidu nawet częściej. Polubiłam bardzo jej smak, kojarzy mi się z bezpieczeństwem. :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.