14 lutego 2020

Książka Rabih znaczy wiosna Weronika Tomala Elżbieta Rogalska 2020


Książka Rabih znaczy wiosna Weronika Tomala Elżbieta Rogalska 2020





„Czy w obliczu tłumionego przez lata gniewu i żalu potrafią odnaleźć dawnych siebie? Czy targani sprzecznymi emocjami wreszcie ujrzą to, przed czym tak zaciekle się bronią?” – opis z portalu lubimyczytać.

Miłość osadzona we współczesnych stereotypach to główny wątek

książki Rabih znaczy wiosna Weroniki Tomali

. Jednak nie w złym tego słowa znaczeniu. Ładnie odzwierciedla nietolerancję pewnych grup społecznych albo po prostu niewychowanych ludzi. Kluczowym elementem jest Współczesna Miłość. Ona i on będą targani różnymi emocjami, w których udział będą brać osoby trzecie. Poznajemy bohaterów jako osoby młode mieszkające z rodzicami. Ona ma poukładane życie z dobrymi relacjami rodzinnymi. On przeciwnie, ma burzliwą rodzinę, w której sytuacje wpływają na przyjaźń Rabiha z Martą (wzmacniają je i pogłębiają). Bowiem Marta bardzo przeżywa to co dzieje się u Rabiha.

Później ich drogi rozchodzą się, ona zostaje imprezową- nianią, wraz ze swoją wierną przyjaciółką Michasią. On prowadzi biznes związany ze szkołami uczącymi sztuk walki. Niespodziewanie ich drogi splączą się i zostaną poddani ogromnej próbie. Trudno ocenić czy ich decyzja jest słuszna, na którymkolwiek etapie życia. Moim zdaniem zabrakło im zastanowienia się nad emocjami, włączenia w odpowiednich momentach racjonalnego myślenia. I to może być urokiem omawianej książki. Również może być jego przeciwieństwem, czyli może zniechęcić. Po prostu albo się czegoś oczekuje od książki, albo idzie się z wydarzeniami. Bohaterowie są różni, źle by było jakby każdy autor tworzył takie same postacie.

Rabih i Marta są bohaterami powieści

Weroniki Tomali pt. "Rabih znaczy wiosna"

. Początkowo wiodą sielankową przyjaźń ze złymi momentami, które dzieją się w domu Rabiha. Ona ma ustabilizowane życie u boku rodziców. Ich szczera przyjaźń jednak rozpada się pod wpływem nietolerancji krwi arabskiej, która płynie u Rabiha. Kluczowym momentem jednak będzie ślub, a czyj tego dowiecie się z tej książki.

Ogólne wrażenie: dobre, nie ma specjalnego przytupu czy zachwytu ale jest to dobrze napisana książka o współczesnej miłości. Autorka Weronika Tomala wyrobiła sobie już własny styl. Z jednej strony są opisy ale nie za długie i nie nudne. Z drugiej strony są dialogi i to mnie najbardziej ujęło, że nie są dwu słowne ale zdaniowe, a mimo to nie nużą. Znalazłam kilka błędów – tutaj minus bardziej dla korektora i wydawnictwa, które ich nie wychwyciły. To historia o bardzo pogmatwanym życiu osób, które zapomniały zadać sobie wcześniej pytanie: czego chcę w życiu, tak aby nie zranić kogoś innego?

Zobacz również:
Książka Gdy nadeszło życie Anety Krasińskiej

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X

37 komentarzy:

  1. Ta książka bardzo mi się podobała. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) dużym plusem jest styl autorki, taki inny zupełnie od reszty autorów.

      Usuń
  2. Nie czytałam jeszcze tej książki, ale z chęcią po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) niby trzeba poświęcić 5 godzin, mi to zajęło najwyżej 4 - więc warto.

      Usuń
  3. nie do końca ta książka mnie przekonuje. ale czytałam już kilka opinii, zatem tytuł i tematyka jest mi znana.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawdę mówiąc jako temat też nie myślałam, że będzie ciekawy. Jednak autorka ładnie prowadzi narrację. Nie jest to książka rewelacyjna ale tak 6-8/10 gwiazdek.

      Usuń
  4. Mnie bardzo mocno wciągnęła ta książka. Bardzo cenię sobie prozę Weroniki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ma swój własny styl i nie kieruje się trendami autorskimi.

      Usuń
  5. Nie czytałem, ale po Twej recenzji tytuł zapisuję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że może wzbudzić zainteresowanie też u facetów, jednak to głównie książka dla kobiet.

      Usuń
  6. Pięknie dziękuję Kochana za rzetelną recenzję. Błędy są, owszem. I bardzo nad tym ubolewam. Także na okładce! No ale w Zysku, wraz z moją trzecią ksiązką, już zupełnie inaczej potraktowano prace korekcyjne i redaktorskie i pod tym względem wyszło idealnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. o to jest kolejna książka?

      Usuń
    2. Czy Twój ojciec opracowywał książki Sienkiewicza? bo takie samo nazwisko.

      Usuń
    3. Tak Kochana. Jest. "Tam, gdzie diabeł mówi dobranoc" - wydana przez Zysk i S-kę 11 lutego tego roku :)
      A mój ojciec nie opracowywał książek Sienkiewicza. To musi być po prostu przypadkowa zbieżność nazwisk. A mój tata ma na nazwisko Walter :) Tomala to moje nazwisko po mężu.

      Usuń
    4. Ahaaa :) to może jakaś rodzina męża, a talent żony :D hahaha - oczywiście żartuję sobie.
      Ok zamówiłam do bibliotek.

      Usuń
  7. Umknęła mi ta książka Weroniki, ale na pewno nadrobię zaległości :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) ja czytałam tylko tą, więc też nadrobię ;)

      Usuń
  8. nie mialam nigdy tej ksiazki i nie znam

    OdpowiedzUsuń
  9. Miałam przyjemność czytać tę książkę i muszę przyznać, że wywarła na mnie bardzo pozytywne wrażenie, gdyż nie ma w niej bajkowej sielanki, lecz realne problemy, które mogą dotknąć każdego z nas.

    OdpowiedzUsuń
  10. Z tą książką wcześniej się nie spotkałam, ale jej historia mogłaby mnie wciągnąć, więc zapisałam sobie tytuł :D Pozdrawiam!
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  11. Mam wrażenie, ze ostatnio dużo osób czyta te książkę

    OdpowiedzUsuń
  12. Z chęcią poznam w końcu twórczość Weroniki. Jestem ogromnie ciekawa tej książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ma fajny indywidualny styl pisania, a historia to tak sobie :P ale ten styl broni historię ;)

      Usuń
  13. Pierwsze o niej słyszę :) Nie miałam okazji jej jeszcze przeczytać, ale myślę, że niedługo to nadrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) nie lubię pisać recenzji, które by zdradzały fabułę, a myślę, że i tak za dużo napisałam o tym co jest w książce. Myślę, że warto przeczytać dla stylu narracji.

      Usuń
  14. Widzę, że książka ma potencjał- zapisuję!
    pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) tak, może się spodobać. Trudno powiedzieć, zależy pewnie od gustu.

      Usuń
  15. Mam tę książkę na swojej liście, bo gdzieś już czytałam jej recenzję :) Czeka na swoją kolej :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak dużo blogów zrobiło już recenzje tej książki.

      Usuń
  16. Nawet nawet kusi, myślisz, że to coś dla mnie? :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm może odkryłabyś nowe horyzonty ale warto zobaczyć styl autorki. Trochę inny od Twojego, chociaż Twój uwielbiam, to też mi się podoba.

      Usuń
  17. Książkę przeczytam raczej tylko ze względu na"znajomość" autorki ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) mnie się podoba indywidualny styl, który nie goni za trendami współczesnego pisania, gdzie dialog to niekiedy słowo, ale właśnie potrafi w długich dialogach nie znudzić czytelnika.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.