22 czerwca 2021

Książka Confinium. Szczecińska opowieść Krzysztofa Niewrzędy Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Confinium. Szczecińska opowieść Krzysztofa Niewrzędy Elżbieta Rogalska 2021

 


Wydawnictwo Granda zakwalifikowało tę książkę do gatunku Literatura piękna. Przeczytałam tę książkę ze względu na Szczecin, czyli moje rodzinne miasto, w którym urodziłam się w roku 1991. Chciałam poznać dzieje tego miasta. Prawdę mówiąc mam mieszane odczucia. Pierwsza część dłuży się niemiłosiernie i mało co opowiada o Szczecinie. W dalszej części oczywiście są wspominane dzieje tego miasta.

Książka Confinium Krzysztofa Niewrzędy

kojarzy mi się bardziej z łagrem i trudnym losem młodzieńca. Polak o imieniu Tadeusz został zesłany do łagru, tam ciężko pracuje, jest poniżany, bity i bardzo okrutnie traktowany. Pewnego dnia do łagru przybywa Niemka, która wybawia go z opresji, poprzez zabranie go do siebie na wieś, jako parobka. Mężczyzna zakochuje się w niewieście i prowadzą sielankowe życie przez parę momentów. Później ona zostaje zabita, a on trafia do rodziny niemieckiej jako zaginiony ich syn, w przeciwnym razie zabito by go. W tym momencie oprócz Niemiec, zagraża jego życiu Rosja. W ten oto sposób oprócz chwilowej radości z odzyskania Polski, Tadeusz może obawiać się nikczemności aż z dwóch stron.

Książka Confinium Krzysztofa Niewrzędy

jest napisana językiem standardowym, z domieszką trudnych słów. Styl pisania autora jest dość trudny, dlatego pewnie została ta książka zakwalifikowana do literatury pięknej. Autor nie szczędzi opisów, jest ich naprawdę wiele. Książka ta jest przepełniona fatalizmem i bezradnością. Właściwie bohater tej książki poddaje się temu co los mu przyniesie, aby tylko przetrwać. I szczerze mówiąc, ta historia dominuje w książce. Opowiada o bolesnych granicach, które należy przekroczyć, o brakach, wrażliwości i osamotnieniu. Lektura raczej na okres radosny, ponieważ jej przeczytanie może spowodować przygnębienie. Ogólna ocena 7/10, stosując gwiazdki z portalu lubimyczytac.

Zobacz również:

Książka Historia Polski Antoniego Czubińskiego i Jerzego Topolskiego Elżbieta Rogalska 2019

Książka Strach. Antysemityzm w Polsce tuż po wojnie. Historia moralnej zapaści – Jana T. Grossa Elżbieta Rogalska 2019

 

   Kup Tekst ode mnie

 

36 komentarzy:

  1. Myślę, że mogłabym się nie odnaleźć w tej książce, dlatego tym razem odpuszczam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Chyba książka bardziej dla Szczecinian. :)

      Usuń
  2. Wydaje mi się, że to książka nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Hmm porusza tematy wojenne to może być nie dla każdego.

      Usuń
  3. Chyba tym razem podziękuję jednak :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) trudno znaleźć czas na wszystkie książki.

      Usuń
  4. Obecnie nie mam ochoty na fatalizm. Może kiedyś się jednak skuszę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) trzeba przyznać, że ta książka wymaga momentu, gdy ma się fajny humor.

      Usuń
  5. Książka zbytnio mnie nie zaciekawiła :/
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczecin jest dość mało znanym miastem. Być może ta książka ma to zmienić. :)

      Usuń
  6. Lubię się przy książkach odprężyć, dlatego raczej daruje sobie ,,trudne" pozycje. Pozdrawiam Kolorowo!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też bez przesady, takie książki o wojnie, czasach powojennych i trudnych tematach też są potrzebne. :)

      Usuń
  7. Chyba nie dla mnie, za ciężka tematyka.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudny temat wojny w Polsce. Osobiście trudno mi się czytało, zwł. że to moje rodzinne miasto. Jednak miło było poznać jego losy.

      Usuń
  8. Coś nie ciągnie mnie do tej książki. :(

    OdpowiedzUsuń
  9. Kiedyś chętnie czytałam tego typu książki, ale teraz staram sie wybierać bardziej optymistyczną literaturę. Za dużo trudnych rzeczy w życiu codziennym. Przy książce wolę się odprężyć :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj trzeba przyznać, że lektura jest mało optymistyczna, chociaż też zależy jak na to patrzeć.

      Usuń
  10. Nie jest to książka w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki muszą nam pasować, wtedy są przyjemne. Chociaż ja lubię czytać książki, które też niekoniecznie bym wybrała i nieraz nawet okazuje się, że są fajne.

      Usuń
  11. ja średnio lubię czytać tego typu książki

    OdpowiedzUsuń
  12. No nie wiem czy spodobałaby mi się ta książka, chyba trochę nie mój klimat.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Temat wojny jest niezwykle ważny i istotny. Jednocześnie bardzo trudny.

      Usuń
  13. A ja się jeszcze nad tą książką zastanowię, nie będę jej skreślać. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że niesie ze sobą dużą wartość. Pomimo trudnego tematu.

      Usuń
  14. Witam serdecznie ♡
    Nie wiem czy to mój klimat ale książki nie skreślam. Jestem otwarta na wszystkie tytuły, jeżeli wpadnie w moje ręce pewnie przeczytam :) Świetna recenzja!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miłe słowa! I piękny komentarz.

      Usuń
  15. This look very interesting. Thank you for sharing.

    www.exclusivebeautydiary.com

    OdpowiedzUsuń
  16. Fajnie jest coś dorwać o swoim mieście. Swoją drogą, będę w sierpniu w Szczecinie. Może się spotkamy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, kto wie, zobaczymy, bo teraz mam napięty grafik bo zbliża się obrona doktoratu.

      Usuń
  17. świetna recenzja, chociaż książka nie w moim guście :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) dziękuję za miłe słowa. Myślę, że książka znajdzie swoich fanów.

      Usuń
  18. thanks for your visit.

    OdpowiedzUsuń
  19. Czytuję raczej inne książki ale tje nie mówię nie :)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.