11 października 2019

Książka Tischner czyta Katechizm Józefa Tischnera i Jacka Żakowskiego Elżbieta Rogalska 2019



Książka Tischner czyta Katechizm Józefa Tischnera i Jacka Żakowskiego Elżbieta Rogalska 2019





W nowościach Miejskiej Biblioteki Publicznej znalazłam tą książkę i zarezerwowałam sobie, ponieważ ktoś ją wypożyczył przede mną. Oddał dość szybko i w sumie chyba wiem dlaczego. Mianowicie książka ta ma 229 stron a do tego ma bardzo mały format, co oczywiście nie jest żadną wadą. Osobiście przeczytałam jednym tchem, bardzo mi się podobało i naświetliło wiele spraw.

Józef Tischner nie jest mi obcy, rok temu czytałam jego książkę „Myślenie w żywiole piękna” i fragmenty innych książek jego autorstwa. Wówczas pracowałam nad własną książką, nad którą jeszcze trwają prace poprawcze.


Książka Tischner czyta Katechizm Józefa Tischnera i Jacka Żakowskiego

jest rozmową tych dwojga podczas czytania nowego Katechizmu kościoła katolickiego, który został wydany w zmienionej treści na trzecie tysiąclecie istnienia Kościoła. W omawianej książce zostały poruszone takie tematy jak: wiara, dialog, wybranie, tradycja, zrozumienie, objawienie, Boża pedagogika, nadzieja, bezinteresowność, wolność, łaska, sumienie, demokracja, sprawiedliwość, kościół, śmierć, apokalipsa, niebo. Nie wymieniłam raczej wszystkich. Jest to błyskotliwa rozmowa dwóch osób, którzy są intelektualnie zaawansowani, jednak potrafią  w prosty sposób przekazać te, można powiedzieć, pogmatwane aspekty codzienności człowieka. Bo pewnie nie raz nachodzą was podobne myśli.


Tischner czyta Katechizm autorstwa Józefa Tischnera i Jacka Żakowskiego

przedstawia rolę kościoła we współczesnym świecie. Nie jest to żarliwe ingerowanie kościoła w życie człowieka. Rozmówcy starają się przedstawić wszystkie poruszone aspekty życia tak, aby mógł się w nich odnaleźć zarówno homo religiosus- człowiek religijny ale też homo sapiens- czyli człowiek myślący, niekoniecznie religijny, jednak w domyśle mający takim się stać. Jest to również przedstawienie nowości, które zawiera nowy Katechizm kościoła katolickiego, a które to zagadnienia w poprzedniej części mogły brzmieć zupełnie inaczej. Jest to wytłumaczenie, że na pewne sprawy kościół reaguje i patrzy z punktu widzenia zmian zachodzących w świecie. Kościół nie może być czymś odrębnym, czymś co nie rozumie człowieka współczesnego, ma raczej za zadanie być na niego otwartym. Właśnie to, moim zdaniem, jest kluczowym aspektem jaki chce przekazać światu Józef Tischner w rozmowie z Jackiem Żakowskim. Nie jest to typowa rozmowa-wywiad, ponieważ obie strony zadają pytania i udzielają odpowiedzi, oczywiście więcej odpowiedzi udziela Józef Tischner.

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2019. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych oraz problematyki wyższej edukacji.

Zobacz również:

22 komentarze:

  1. Wiem, komu polecę tę książkę. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że może się komuś spodobać :)

      Usuń
  2. Cóż. Ja nie wchodze w drogę kościołowi, kościół nie wchodzi w drogę mnie i oboje jesteśmy z tego układu zadowoleni. Nie bede tego zmieniać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) różne są twarze kościoła... różne są twarze ateistów... Co kto woli... Pozdrawiam

      Usuń
  3. O nie, ta tematyka jest zupełnie dla mnie nieciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Katechizm Kościoła Katolickiego uległ znacznej zmianie warto się przyjrzeć...

      Usuń
  4. Szkoła niedaleko mnie została objęta patronatem Tischnera :) Zawsze się zastanawiałam, kim on jest. Teraz mam okazję się dowiedzieć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. oooo ciekawy wybór na patrona, taki jest trochę kontrowersyjny dla katolików.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. ;) może w poniedziałek trafisz ale nie wiem :D

      Usuń
  6. Lektura nie dla mnie, ale pewnie znajdzie swoich czytelników 😊

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie słyszałam jeszcze o tym autorze ani o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem treści tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Raczej nie czytam takich książek, ale ta czyms mnie zaintrygowala

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest napisana mało teologicznie... myślę, że się może spodobać :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.