1 września 2021

Komiks PTSD Guillaume Singelin Elżbieta Rogalska 2021

 

Komiks PTSD Guillaume Singelin Elżbieta Rogalska 2021

 


"Wróciła do domu, lecz dla niej wojna się jeszcze nie skończyła".


- to jedno zdanie z okładki komiksu oddaje w pełni jego treść.

Syndrom stresu pourazowego jest niezwykle trudnym tematem dla osób, które się leczą. Autor Guillaume Singelin doskonale sobie poradził z wykreowaniem postaci dotkniętej PTSD. Bohaterka prezentuje wszystkie kluczowe symptomy wskazujące na syndrom stresu pourazowego. Piękne rysunki, wykonane w stylu komiksowym ale bardzo szczegółowym, nie mylić z Batmanami i Spidermanami. Jest to styl bardziej japoński, przypominający nieco DragonBall. Jak dla mnie rewelacyjna – to chyba 8 gwiazdek na lubimyczytac.

 

Komiks PTSD Guillaume Singelin

jest dla mnie wyjątkowo udany. Nie ma się uczucia zmęczenia, ani uczucia jakie to kiepskie. Jest odpowiednio wyważony. Autor ukazuje kobietę, która w związku ze zmaganiami wojennymi, nie może uporać się ze wspomnieniami. Żołnierze zostali zostawieni sami sobie po wojnie, rząd wypluł ich i nic nie dał w zamian za walkę. Poznaje na swojej drodze kobietę z dzieckiem, prowadzących knajpkę z warzywnym jedzeniem, która wyzwala w niej poczucie zaufania, bezpieczeństwa, stara się pokazać drogę miłosierdzia i dobra. Główna bohaterka przejawia wszelkie typowe cechy osoby z syndromem stresu pourazowego. Jednak nie jest to historia przytłaczająca i napisana tzw. Sznytem naukowym. Jest to opowieść, zgrabna i wiarygodna.

Komiks PTSD Guillaume Singelin

został skonstruowany tak, że wydarzenia codzienne są prezentowane naprzemiennie z wydarzeniami wojennymi. Autor postarał się żeby miały one inny kolor. Jest to opowieść, w której dużą rolę odgrywa jedzenie. Autor postarał się żeby na szczyt dobroci wynieść warzywa, czyli jedzenie zdrowe. Jednak nie o to chodzi w tym komiksie. Jedzenie bardziej odzwierciedla drogę dotarcia do najskrytszych zakamarków duszy głównej bohaterki. Być może to dzięki niemu kobieta powoli odzyskuje zaufanie do ludzi i też im pomaga, powoli zapomina o wojnie.

Bardzo podobały mi się rysunki w

komiksie PTSD Guillaume Singelin.

Takie małe rysuneczki, jak uwielbiałam rysować, gdy byłam mała, bardzo ładnie oddają rzeczywistość panującą podczas codzienności głównej bohaterki oraz tej związanej z wojną. Prezentują piękno przyrody jakie panowało przed wojną i zagładę jaką wojna dokonała na przyrodzie. Cieszę się też, że wojna się skończyła dla głównej bohaterki, przynajmniej wspomnienia zostały lekko wymazane. PTSD to naprawdę potworna choroba wyniszczająca człowieka od środka.

 

Zobacz również:

Komiks Wujek Sknerus i Kaczor Donald. Powrót na Równinę Okropności Tom 2 Dona Rosa Elżbieta Rogalska 2020

Komiks Negalyod Vincenta Perriota Elżbieta Rogalska 2020            

 

   Kup Tekst ode mnie


26 komentarzy:

  1. Komiks porusza bardzo ważny temat. Warto się nim zainteresować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak uważam! :) Myślę, że Ty byś pokochała ten komiks.

      Usuń
  2. Ważna tematyka, ale komiksy nie są dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też kiedyś tak myślałam, dopóki nie odkryłam MBP -filii nr 28. w Szczecinie.

      Usuń
  3. Bardzo rzadko sięgam po komiksy, ale cieszę się, że ten porusza tak istotną tematykę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) teraz robią dużo bardziej rozbudowane komiksy. Nie ma problemu z tuszami ani papierem do druku. Dlatego mają bogatsze rysunki i poruszają tematy ważne.

      Usuń
  4. Nie przepadam za komiksami...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komiksy ładnie wprowadzają w świat książek. Kiedyś też tak miałam, myślałam: komiks ? eee to musi być nudne.

      Usuń
  5. Od czasu do czasu lubię sięgnąć po komiks, więc może się skuszę. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że komiksy mają ten urok, że każdy je zrozumie: albo treść, albo rysuneczki. :)

      Usuń
  6. Fajnie, że ten komiks porusza ważne tematy. Mało jest teraz takich :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) tak, myślę, że to jeden z najlepszych komiksów jakie czytałam.

      Usuń
  7. Zaintrygowała mnie formuła komiksu traktującego o niełatwych kwestiach. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, trzeba przyznać, że teraz robią dużo ciekawsze komiksy. Nie tylko pod względem treści. Rysuneczki też są dużo ciekawsze.

      Usuń
  8. Całkiem fajnie prezentuje się ten komiks :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeden z fajniejszych jakie czytałam. Można po nim polubić warzywa. :D

      Usuń
  9. Odpowiedzi
    1. Zawsze można zmienić zdanie. :) to wyjątkowo dobry komiks.

      Usuń
  10. Nie słyszałam wcześniej o tym komiksie, jednak po Twojej recenzji muszę się z nim zapoznać. Wygląda to na fajną i ciekawą historię, ale z głębszym dnem, a takie są najlepsze!
    Zapraszam: mangusie.pl

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Wyjątkowy komiks, bardzo mi się podobał.

      Usuń
  11. Nie znam nikogo z syndromem stresu pourazowego, więc ciężko mi zrozumieć istotę tej choroby. Wolałabym jednak poczytać o niej w typowej powieści niż w komiksie, gdyż nie jestem fanką historii obrazkowych.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) ja też nie jestem taką fanką. Jednak ten komiks jest wyjątkowy!

      Usuń
  12. to średnio mój typ lektury:)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie przepadam za komiksami ale ten wydaje się bardzo ciekawy;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda! Genialny komiks. Mam ochotę przeczytać go ponownie.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.