7 września 2021

Książka Stalowe Niebo Marii Paszyńskiej Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Stalowe Niebo Marii Paszyńskiej Elżbieta Rogalska 2021

 


Czytelnik ma okazję zobaczyć kontynuację przygód bohaterów z części 1 cyklu Wiatr ze Wschodu. Jak pamiętamy Anastazja i Kazimierz bardzo się kochali ale rozdzieliła ich wojna. Tym razem Anastazja chce zapomnieć o Kazimierzu, który według tomu 1 zginął. Ale czy na pewno? Jaki los spotkał Kazimierza i co on myślał w czasie wojny, czy był wierny Anastazji? Takie i szereg innych pytań towarzyszą czytelnikowi podczas lektury tomu 2 Stalowe Niebo. W ogólnej ocenie bardzo dobry. Lubię prozę Marii Paszyńskiej za barwne opisy i długie dialogi.

Książka Stalowe Niebo Marii Paszyńskiej

to kontynuacja zmagań Anastazji i Kazimierza podczas wojny 1920 roku. Anastazja szkoli się na opiekunkę i pracuje w szpitalu, na koniec zdobywa nawet dyplom lekarski; więc może swobodnie operować – bo podczas wojny przyszło jej robić operacje jeszcze bez dyplomu. Z tej też uwagi była bardzo źle traktowana przez personel medyczny ale za to uratowała wiele istnień. Dziewczyna zdobywa doświadczenie i ciągle myśli o Kazimierzu. Anastazja jest bardzo wykształconą osobą, która używa niekiedy bardziej zaawansowanego języka, niż można by oczekiwać na wojnie, w czasach gdy kobiety jeszcze nie były tak masowo wykształcone.

Książka Stalowe Niebo Marii Paszyńskiej

opowiada też o zmaganiach wojennych Kazimierza. Okazuje się, że drugi główny bohater jest pod pieczą trzeciego głównego bohatera – Borysa. W końcu Kazimierz nie mając wieści od Anastazji, bo Borys mu nie przekazał w ogóle informacji od Anastazji, rozpoczyna nowe życie, pomimo pamięci o Anastazji. W ten też sposób  będzie dane zakochanym bohaterom zetknąć ponownie swoje drogi. Czy będą razem, czy jednak jedno z nich będzie musiało zapomnieć?

Książka Stalowe Niebo Marii Paszyńskiej

to, oprócz opowieści o miłości i wojnie, narracja o pamięci i tęsknocie. Poza tymi dość oczywistymi w powieściach obyczajowych elementami, które mi się podobały, również na uwagę zasługuje styl literacki. Kocham wręcz opisy jakie tworzy Maria Paszyńska. Dialogi może nie są aż tak cudowne ale też są piękne i co ważne trwają więcej niż dwa-trzy słowa. To takie cudowne! Dodaje otuchy, że ludzie mogą ze sobą rozmawiać zdaniami, a nie słówkami. Uważam, że to bardzo dobra kontynuacja tomu 1. W sumie to nawet bardziej mi się podobał tom drugi. Pokazuje egzystencjalne problemy ludzkie: niegodziwość, brak szacunku, brak wychowania, wojenną nikczemność. Nie zapominajmy jednak też o tych dobrych ludzkich odruchach: nadzieja, miłość, troska, służba drugiemu, wiara, waleczność.

Zobacz również:

Książka Czas białych nocy Marii Paszyńskiej Elżbieta Rogalska 2021

Książka Czas tajemnic Marzeny Rogalskiej Elżbieta Rogalska 2021

 

   Kup Tekst ode mnie


21 komentarzy:

  1. Dobre opisy i ciekawe dialogi to trudna sztuka:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda. Myślę, że można się nauczyć z książek Marii Paszyńskiej ciekawej konwersacji. Jeżeli trafi się na dobrego rozmówcę to mogłaby też powstać nowa książka. Zawsze można porozmawiać ze swoim bohaterem.

      Usuń
  2. Będę mieć tą powieść na uwadze :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cała seria jest świetna. Niedługo będę czytać 3 i 4 część.

      Usuń
  3. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, ale bardzo cenię sobie prozę autorki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) to prawda proza jej jest wyjątkowa. Mojej mamie najbardziej podobała się póki co 1 część, a ma za sobą 3. Ja teraz będę czytać 3. :)

      Usuń
  4. Twórczość M. Paszyńskiej wciąż przede mną, ale szczególnie kusi mnie cykl sułtański. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też mam zamiar sięgnąć po inne książki tej pani. Chociaż ta seria ma już 4 część, jeszcze dwie przede mną.

      Usuń
  5. Nie znam jeszcze twórczości tej autorki, ale być może zaczną poznawanie Jej książek od pierwszej części tej serii.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam gorąco! Fajna seria, nie mogę się doczekać 3. i 4. części.

      Usuń
  6. Ocho, to może być cos dla mnie. Zaciekawiło mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja takich książek nie czytam, ale moja kuzynka owszem i chyba jej ją polecę.

    OdpowiedzUsuń
  8. ja średnio czytuję takie pozycje;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Mam książki Paszyńskiej w planach, byłam z nią kiedyś na spotkaniu autorkim ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo, może napisze na blogu relacje ze spotkania?

      Usuń
  10. Słyszałam wiele dobrego o książkach tej autorki. Czytałam Owoc granatu cześć 1 i 2. Muszę doczytać 3 i 4, mam też w planach tę serię Wiatr ze wschodu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) a ja właśnie odwrotnie. Po tej serii, wezmę Owoc Granatu.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.