30 sierpnia 2021

Książka Gambit Królowej Walter Trevis Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Gambit Królowej Walter Trevis Elżbieta Rogalska 2021

 


Podobno jest też serial na Netflixie. Ciekawy pomysł na książkę, myślę, że realizacja należy do udanych. Osobiście grałam z bratem w szachy, niekiedy całymi dniami. Jednakże było to ok. 15 lat temu. Pamiętam głównie podstawy gry w szachy. Zresztą w szachy stosuje się też różne zasady, reguły gry. Mniej więcej nie miałam problemu ze zrozumieniem fabuły, np. o roszadzie wiedziałam już do dawna. Podczas czytania tej książki warto sobie wyobrazić szachownicę i układ bierek, być może wtedy fabuła będzie nawet atrakcyjniejsza. Chociaż muszę przyznać, że wielu nazw stosowanych za-grań nie znałam, to jednak większość została opisana w ten sposób, że autorka opisała poszczególne ruchy bierkami. Okazało się, że kilka z nich stosowałam podczas gry z bratem, nie mając świadomości, że się tak nazywają. Wydaje mi się, że jako dziecko wygrałam z dwa razy grę. Jednakże grałam dla frajdy, nie wygranej. W mojej ocenie książka ta zasługuje na bardzo dobry.

Książka Gambit Królowej Walter Trevis

to historia porzuconej dziewczynki, która początkowo odkrywa swój talent do gry w szachy, przebywając jeszcze w sierocińcu. Jest tam odurzana lekami, bez których trudno jest jej żyć. W odkrywaniu talentu pomaga jej woźny. Później znajduje opiekę u małżeństwa, skądinąd nie tak różowego, jak sprawiają wrażenie na dyrektorstwie sierocińca. Główna bohaterka rozwija się, rośnie, gra i gra i gra w szachy. I właściwie ten motyw jest najważniejszy, chociaż nie jedyny. Główna bohaterka przeżywa też miłosne rozterki. Nie brakuje w tej książce doznań seksualnych głównej bohaterki, która buduje relacje z mężczyznami dość naiwnie i zbyt łatwowiernie. Obok szachów i dziwnych pigułek, towarzyszy młodej dziewczynie też alkohol, aż sama w końcu przyznaje, że nie jest on najlepszym towarzyszem.

Książka Gambit Królowej Walter Trevis

zawiera główny motyw jakim jest gra w szachy i talent młodej dziewczynki do tej gry. Jest to doskonała książka dla miłośników tego sportu. Chociaż jakimś ogromnym fanem tej gry nie jestem, to i tak czytałam z wypiekami na twarzy. Dałam się porwać historii, grom i różnym chwytom typowym dla szachów. Muszę się jednak przyznać, że nie znałam wielu z tych za-grań, ekspertem raczej nie jestem. Mimo to opowieść płynie i czyta się dobrze. Myślę, że to zasługa konstrukcji całej opowieści, gdyż gry w szachy przeplatają się z normalnym życiem głównej bohaterki.

Książka Gambit Królowej Walter Trevis

jest pisana językiem przystępnym. Trudno powiedzieć czy jest to język literacki, może w swojej profesji, jaką jest gra w szachy, język ten jest literacki? Pozostawiam to pytanie otwartym. Natomiast literackie na pewno jest to, że autorka stosuje liczne opisy, raczej długie i wyczerpujące, szczegółowe i płynne. Jak dla mnie to warto przeczytać tę książkę. Właściwie to od czego jest google, jeśli nie uda się nam, podczas czytania, zobaczyć jak wyglądają poszczególne za-grania, a nazwy ich zostaną wymienione.

Zobacz również:

Książka Gdy powrócił spokój Anety Krasińskiej Elżbieta Rogalska 2021

Książka Poławiaczki pereł . Pierwsze Polki na krańcach świata Uli Ryciak Elżbieta Rogalska 2021

 

    Kup Tekst ode mnie

 

22 komentarze:

  1. Nie dla mnie, ale wiem, kto na pewno zechce przeczytać tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po przeczytaniu uznałam, że to propozycja bardziej dla miłośników szachów.

      Usuń
  2. Film jest świetny, ale nie lubię czytać książek po filmie, raczej odwrotnie.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) w takim razie muszę obejrzeć. Książka taka bardziej dla miłośników szachów. Połowy książki nie rozumiałam. :D chociaż amatorką jestem.

      Usuń
  3. Widziałam właśnie serial na Netflixie. Póki co nie mam jednak w planach ani książki ani serialu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) książka taka, trochę nie dla osób bez wiedzy szachowej. Jakoś też mnie nie ciągnie do serialu.

      Usuń
  4. Obiło mi sie o uszy, że serial jest znakomity. Nie ogladałam, ale chętnie przeczytam ksiązkę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie wiem czy przypadnie tobie do gustu. Tyle tam nazw dla znawców tematu...

      Usuń
  5. It is on my wish list for watching. I heard only good things about it.

    www.exclusivebeautydiary.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Fajnie, że napisana przystępnym językiem. Mam ją w planach od dłuższego czasu :)

    OdpowiedzUsuń
  7. oglądałam serial:D więc i na książkę się chętnie skuszę!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) może w jakieś długie jesienne wieczory wezmę się za serial. :)

      Usuń
  8. książki nie czytałam, ale słyszałam o tym serialu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O serialu słyszała większość. :D sama też najpierw widziałam, że jest serial.

      Usuń
  9. Oglądałam serial i bardzo mi się podobał. Przyznam, że nie za bardzo znam się na szachach, ale ta opowieść mnie wciągnęła. Nawet nie wiedziałam, że książka jest.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka jest widocznie nieco inna. Trudno w niej połapać się w tych szachowych terminach.

      Usuń
  10. Jeju jak ja kocham tę książkę :) Czytałam ją w kwietniu tego roku, ale w lutym oglądałam serial na Netflixie. Uwielbiam historię Beth Harmon <3

    OdpowiedzUsuń
  11. Obejrzałam 3 odcinki serialu i strasznie się nimi wynudziłam. Nigdy w szachy nie gram, więc to chyba nie jedzie tytuł dla mnie. Zwłaszcza, że ekranizacja do mnie kompletnie nie przemówiła.

    OdpowiedzUsuń
  12. Oglądałam serial, miałam w planach książkę, ale jak jest dużo fachowych terminów to chyba odpuszczę ;)

    OdpowiedzUsuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.