1 września 2022

Książka Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka Opracowanie Agnieszki Zgrzywy Elżbieta Rogalska 2022

 

Książka Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka Opracowanie Agnieszki Zgrzywy Elżbieta Rogalska 2022

 


Książka z tych, które warto czytać powoli, najlepiej jedną receptę na dzień. Tak, żeby sobie przemyśleć w ciągu dnia albo wieczoru. Tak, żeby towarzyszyła nieopodal codzienności. Znam dzieła Janusza Korczaka z racji pisania o nim magisterium. Niektóre twierdzenia sama sobie wypisałam. Oceniam wysoko, ponieważ twórczość Henryka Goldszmita trzeba szerzyć i wspierać. Mnie się to udało za granicą, link do publikacji w renomowanym czasopiśmie punktowanym: Before Sending About Janusz Korczak School and Silence. Zdania z książek Janusza Korczaka towarzyszą mi każdego dnia, nie ma publikacji, pisanej przeze mnie, w której nie widziałabym miejsca na zamieszczenie mądrości od Korczaka. Tak więc ocena nie mogłaby być inna niż 10/10.

 Recepty Starego Doktora.. z księgarni TaniaKsiazka.pl  

Książka Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka Opracowanie Agnieszki Zgrzywy

jest zbiorem, wybranych przez wspomnianą osobę, cytatów z twórczości Henryka Goldszmita. Stary Doktor to nikt inny jak Janusz Korczak, który zmarł w obozach zagłady stworzonych przez Niemcy w Polsce, w 1942 roku w Treblince. Był on pedagogiem, pisarzem, lekarzem, publicystą. Wraz ze Stefanią Wilczyńską założył i prowadził Dom Sierot w Warszawie. Korczak nie chciał opuścić dzieci w tej trudnej chwili i w pochodzie, na czele udał się wraz z nimi do komory gazowej. Niemcy bezlitośnie uśmiercili zarówno Korczaka, Panią Stefę jak i 200 dzieci z Domu Sierot.

Książka Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka Opracowanie Agnieszki Zgrzywy

zawiera mądrości skierowane do wszystkich wychowujących dzieci. Jako, że znam sporo dzieł Janusza Korczaka od deski do deski, to nie mogę powiedzieć, że jestem usatysfakcjonowana. Chociaż sam fakt, że myśli Korczaka są cały czas wspominane i wydawane to już dużo. Nie jestem w pełni usatysfakcjonowana, ponieważ czuję niedosyt, cóż zawsze mogą sięgnąć po te dzieła, które leżą sobie na regale. Niemniej autorka opracowania wybrała bardzo ciekawe fragmenty z poszczególnych dzieł Henryka Goldszmita.

Książki Pedagogiczne TaniaKsiazka.pl  

Książka Recepty Starego Doktora. Wypisy z dzieł Janusza Korczaka Opracowanie Agnieszki Zgrzywy

przedstawiają myśli pedagoga i lekarza. Autorka opracowania sięgnęła po następujące dzieła: „Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie”; „Dzieci i wychowanie”; „Jak kochać dziecko. Internat”; „Prawo dziecka do szacunku”; „Kropla mleka czy niedziela lekarza?”; „Momenty wychowawcze”; „Jak kochać dziecko. Kolonie letnie”; „Jak kochać dziecko. Dom Sierot”; „Kolonia dla dzieci żydowskich (z notatek dozorcy)”; „Słowo i życie”; „Pesymizm dzieci”; „Dzieci troski”. Książek Henryka Goldszmita jest znacznie więcej ale rozumiem ten wybór, ponieważ te wymienione są najbardziej pedagogiczne. Reasumując będę czytać tę książkę jeszcze raz, po kolei, jedną mądrość na każdy dzień. Właściwie to tak zalecam czytać. Myślę, że to dobry sposób, ponieważ jedna strona to tak naprawdę ćwierć strony z fragmentem, który ma dać do myślenia. Stron jest 210, więc też nie jest to zatrważająca liczba. Warto przeczytać!

Zobacz również:

Książka Niemy Krzyk Pokolenia Z Joanny Malinowskiej Elżbieta Rogalska 2022

Książka Kwantowy umysł prof. Amit’a Goswami’ego Elżbieta Rogalska 2022

Kunstmann wymyślił sobie Kulmową Urszula Chęcińska Marek Zybura 2017

Maultsby – Racjonalna Terapia Zachowania - recenzja Elżbieta Rogalska 2015

Recenzja - Justyna Nowotniak - Etnografia Wizualna w badaniach i praktyce pedagogicznej Elżbieta Rogalska 2015

Juul - Twoje kompetentne dziecko - recenzja Elżbieta Rogalska 2015

  

   Kup Tekst ode mnie

 

51 komentarzy:

  1. Korczak i mnie jest znany z różnych publikacji. Warto sięgnąć, po rozmaite dzieła, w tym powyższe recenzowane. Pozdrawiam serdecznie Elu, po zabieganym poranku i czeka mnie aktywna fizycznie końcówka tygodnia :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) oj tak... Moją ulubioną publikacją Korczaka jest: "Dzieci ulicy". :)

      Usuń
  2. Znam tę postać jeszcze z czasów szkolnych. Jako dziecko byłem przerażony opowieściami na ten temat. Nie wiem czy to był dobry pomysł, aby małym dzieciom snuć takie ponure informacje z czasów drugiej wojny światowej?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) nie wiem jak wyglądały Pana lekcje. Korczaka warto omawiać na zajęciach, ponieważ stworzył wiele pięknych bajek dla dzieci jak np. "Król Maciuś na bezludnej wyspie" albo "Kajtuś Czarodziej".

      Usuń
  3. Znam wiele wspaniałych myśli Korczaka. Chętnie bym zajrzała do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... Człowiek historia. Dzięki niemu dzieci mają lepsze życie w szkołach i w ogóle życiu.

      Usuń
  4. Odpowiedzi
    1. Joanna Kulmowa napisała sztukę pt. "Niewielki, niemały Król" - w hołdzie Korczakowi. https://encyklopediateatru.pl//przedstawienie/47328/niewielki-niemaly-krol

      Usuń
  5. Wartościowa publikacja - być może też po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczególnie mocno polecam! Książki Korczaka są przepełnione emocjami i uczuciami. Nietrudno jest sobie wyobrazić cierpienie dziecka sprzedanemu przez własnego rodzica w utworze pt. "Dzieci ulicy".

      Usuń
  6. Świetnie wpasowuje się w początek roku szkolnego, a cytowania mądrych pedagogów nigdy za wiele!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oczywiście! Im więcej korczakowskich myśli, tym lepsza szkoła!

      Usuń
  7. Bardzo mnie zaciekawiłaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się! Nie ma nic piękniejszego niż zaciekawienie wspaniałym człowiekiem jakim był Janusz Korczak.

      Usuń
  8. Jestem bardzo ciekawa tej publikacji.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka obowiązkowa dla osób mających styczność z dziećmi.

      Usuń
  9. Postać Korczaka oczywiście znam, ale tej książki nie miałam okazji czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O Korczaku warto rozmawiać. Każdy rocznik Pedagogiki powinien mieć o nim zajęcia. :)

      Usuń
  10. Niedawno czytałąm książkę "Nauczyciel z getta" i nadal jestem pod jej wielkim wrażeniem. A może nie tylko książki, ale przede wszystkim niezwykłęj postaci Korczaka. O Receptach słyszałam. Na pewno przeczytam w najbliższym czasie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Recepty są o tyle lepsze, że to rzeczywiste myśli Korczaka, a nie fabuła. :)

      Usuń
  11. Oczywiście nazwisko pana Korczaka jest mi znane, niestety jakoś z jego książkami nie miałam do tej pory styczności- chyba nie jest to literatura dla mnie.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo ciekawa wydaje się ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, to ujmujące, że młode osoby dostrzegają wartość w Korczaku.

      Usuń
  13. This book must be full of useful recipes of old doctor how title is saying. Thank you for recommendation.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Thanks for your comment. This book is very very inspiration.

      Usuń
  14. Jak wiesz czytałam już tę książkę i mam na jej temat bardzo podobne zdanie do Twojego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, fajna recka. Myślę, że warto tę publikację popularyzować. :)

      Usuń
  15. Przyznaję, że mam ją na oku. Zobaczymy czy zapoluje na ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, warto! Można nad każdą receptą myśleć każdego dnia i nigdy się niewyczerpie tematu.

      Usuń
  16. Nie znam jego dzieł, ale może kiedyś to się zmieni :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto poznać! Myślę, że na wolnelektury jest sporo jego dzieł dla dzieci.

      Usuń
  17. Swego czasu przeczytałam sporo dzieł Korczaka i do dziś zostały mi w pamięci. Jestem ciekawa tej publikacji, więc na pewno będę ją mieć na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda. Korczaka powinno się znać. Myślę, że tego typu książka sprawdzi się nawet w przypadku osób, które niekoniecznie lubią czytać. Chodzi mi o to, że te fragmenty są naprawdę krótkie, takie dla każdego: i tego co masz dużo czasu i tego, który ma go mało.

      Usuń
  18. Niezwykły człowiek, na pewno warto czerpać mądrość życiową z jego dzieł i słów.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda! Dobrze napisane. Mądrych ludzi warto czytać!

      Usuń
  19. Witam serdecznie ♡
    Książka na pewno jest rewelacyjna. Korczak to niezwykły człowiek. Mam wielką ochotę przeczytać ten tytuł.
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książka warta każdego czasu! Korczak zajął mi w pokoju całą półkę :p a obok Kulmowa - zestawienie idealne.

      Usuń
  20. Nie zgłębiałam biografii J. Korczaka za bardzo, niemniej to człowiek, który niezwykle się poświęcił. Wzbudza szacunek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czytałam biografię zaraz ci podam tytuł i autora: "Korczak. Próba biografii" - Joanna Olczak-Ronikier.

      Usuń
  21. Chodziłam do przedszkola imieniem Janusza Korczaka, wtedy też po raz pierwszy uslyszałam o Oświęcimu i zrobiło to na mnie jako 6-latce bardzo duze wrazenie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, dzieci przeżywają podwójnie, emocje gromadzą się i nie dają o sobie zapomnieć. Tragiczna historia, chociaż mądrość w książkach, radiu i artykułach wielka - Korczak naprawdę miał dar lakonicznego wypowiadania mądrych rzeczy.

      Usuń
  22. Ciekawa propozycja ✨ Zapraszam na nowy post 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że takie książki trzeba wręcz, czytać co jakiś czas.

      Usuń
  23. Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to bardzo! Powiedz mi Patrycjo, co uważasz za istotne w relacji z dziećmi? :)

      Usuń
  24. Na studiach trochę dzieł Korczaka przeczytałam, więc raczej nie czuję potrzeby sięgania po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ah Korczak prowadzi niezwykłe narracje. Może przyczynił się do tego, że sama piszesz książki ? :)

      Usuń
  25. Nie słyszałam wcześniej o publikacji tej książki :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo to nowość! :) Myślę, że warto sobie przypominać myśli Korczaka.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.