3 grudnia 2021

Książka Pigmalion Georgea Bernarda Shawa Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Pigmalion Georgea Bernarda Shawa Elżbieta Rogalska 2021

 


Krótka powieść pisana w scenach i aktach, z podziałem na role. Autor jest pisarzem oraz filozofem. Można powiedzieć, że jest to książka prezentująca relacje międzyludzkie panujące w dawnej Anglii. Powieść pokazuje zwyczaje i obyczaje społeczne dawnych lat. Prezentuje klasy społeczne z ich dziwnościami i przekłamaniami. Jak dla mnie powieść bardzo zabawna i udana, wstawiam na lubimyczytac: bardzo dobry.

Książka Pigmalion Georgea Bernarda Shawa

opowiada losy Elizy. Jest to piękna kobieta, choć zaniedbana. Jej ojciec całkiem dobrze zarabia ale wszystko przepija w karczmach. Eliza jest kwiaciarką, która pewnego dnia postanawia wziąć nauki u Higginsa – nauczyciela fonetyki. Higgins nie jest przekonany ale jego przyjaciel Pickering zakłada się z nim o to: czy zdoła zrobić z kwiaciarki prawdziwą damę. Oczywiście całość się udaje i Eliza wkracza na salony. Resztę możecie przeczytać wypożyczając tę całkiem zabawną powieść.

Książka Pigmalion Georgea Bernarda Shawa

opowiada jakie panowały obyczaje w dawnej Anglii. Nie każdy mógł od razu tytułować się mianem wyższej klasy społecznej, nawet jeśli miał wystarczające dochody pieniężne. W dawnej Anglii, w momencie, gdy ta powieść rozgrywa się na oczach widza, wyższa klasa społeczna marnie udawała arystokratów i tego uczy się Eliza. Właściwie to powieść ta pokazuje zakłamanie społeczeństwa, które różni się od innych tylko: wyuczonymi zachowaniami oraz piękniejszym językiem. Jednak porywy serca i niektóre złe maniery również występują w tej klasie społecznej, chociaż są używane tylko w czasie wolnym od spotkań towarzyskich.

Książka Pigmalion Georgea Bernarda Shawa

jest bardzo zabawna. Z jednej strony nauczyciel Higgins chce aby Eliza była damą, ona ma do tego prawdziwy talent, a z drugiej strony bez ustanku przypomina jej, że nie jest prawdziwą damą. W ten sposób Eliza mimo starań nie może w pełni stać się towarzyszką salonów, gdy na każdym kroku przypomina się jej pochodzenie. W sumie jest to dramat i komedia, napisana w 1913 roku. Wtedy nawet była uznawana za jedną z najlepiej napisach książek. Opowiada trochę o pedagogice: jak uformować za pomocą całego piękna świata wrażliwego człowieka.

Zobacz również:

Książka Zbuntowane słowa Joanny Papuzińskiej Elżbieta Rogalska 2019

 Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020

 

   Kup Tekst ode mnie


20 komentarzy:

  1. Chętnie przeczytam, zważywszy że akcja rozgrywa się w dawnej Anglii :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) no pewnie, jest warta poświęcenia chwili. Jest tak krótka, że nie wiem czy czytanie trwa godzinę.

      Usuń
  2. Przyznam, że nie miałam jeszcze okazji czytać tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo zabawna, choć i krótka książka. :)

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Tak, kiedyś była czytana na salonach ;), była dużo bardziej czytana.

      Usuń
  4. Mam nadzieję, że kiedyś ten tytuł trafi w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Myślę, że biblioteki powinny być zaopatrzone w Pigmalion, kiedyś to był hit. :)

      Usuń
  5. Sto lat temu czytałam, za to spektakle Teatru TV pamiętam doskonale!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Widzisz... Dzisiaj mało kto wie o tym utworze literackim czy scenicznym. :)

      Usuń
  6. Książka z duszą, czyli coś dla mnie! :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Na razie nie mam jej w planach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) nie jest to nowość. Czasami lubię sięgnąć po stare i bardzo stare książki. :)

      Usuń
  8. Jak dorwę w bibliotece to z pewnością przeczytam. Po dramat jako rodzaj literacki mało kiedy sięgam, bo też w sumie nie miałam zbyt często okazji a tu motyw dość ciekawy, więc może się skuszę :).

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Komedia bardziej. :) ja się nieźle ubawiłam czytając tę książkę.

      Usuń
  9. na razie nie bardzo mam ochotę na ową lekturę:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabawna ona, nie wymaga myślenia, a do tego poprawia humor.

      Usuń
  10. Hmm, nie wiem co o niej sądzić tak po opisie. Nie wiem, czy bym po nią sięgnęła.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) hmm taki stary styl pisania. Ja jestem dość dziwna, bo lubiłam wszystkie lektury etc. Trochę przypomina taki miszmasz Zemsty- A. Fredry i Moralność Pani Dulskiej - Zapolskiej. :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.