15 grudnia 2021

Joanna Kulmowa w szyszkach z choinką i mały Jan Kulma Elżbieta Rogalska 2021

 

Joanna Kulmowa w szyszkach z choinką i mały Jan Kulma Elżbieta Rogalska 2021


Wpis ku pamięci Joanny i Jana Kulmów. Zbliżają się święta, pomyślałam o Joannie Kulmowej i Janie Kulmie, których nam bardzo brakuje. Poezja polska tak dużo zawdzięcza Joannie Kulmowej i jej mężowi, filozofowi Janowi Kulmie.



Ci co mnie znają wiedzą jak lubię się bawić w przeróbki komputerowe. Przerobiłam więc kilka zdjęć na potrzeby tego wpisu.

Joanna Kulmowa była bardzo pracowitą poetką. Jan Kulma był jej filozoficzną i miłosną inspiracją. Dodatki świąteczne takie jak choinka czy szyszki to oczywiście inspiracja Świętami Bożego Narodzenia. Mam nadzieję, że to będzie też prezent dla mojej promotor dr hab. Urszuli Chęcińskiej prof. US, wiem, że tęskni za państwem Kulmami. Jestem przekonana, że Kulmowie byliby zadowoleni z takiej przeróbki: były to osoby o niezwykłym humorze i dobroci serca. I tego nam wszystkim życzę.

Wiersz Joanny Kulmowej:

"Zimowe słowiki"

Ja nie zdradzam się z tym nigdy przed nikim

że słyszałam zimowe słowiki.

A kiedy?

A gdzie?

Nocą.

W styczniowym bzie.

Bielił się od stóp do głowy.

Jak wiosenny bez.

Jak majowy.

I leciały z niego śnieżne płateczki.

Każdy słowik darł się za dwóch.

I z każdego prószył puch.

Biały puch.

Aż go pełne były rankiem ścieżki.

Ale ja się  tym nie zdradzam przed nikim,

Bo kto wierzy w zimowe słowiki?


Joanna Kulmowa, „Zimowe słowiki” 1967 r.


   Kup Tekst ode mnie

 

20 komentarzy:

  1. Bardzo ładny wiersz i ciekawy pomysł na wpis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanna Kulmowa i Jan Kulma zasługują na pamięć o nich. <3

      Usuń
  2. Kulmowa, Chotomska, Gellner to the best poezji dla dzieci...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj tak... Polecam też "Chichotnik" taką książkę ze zbiorem poezji polskiej dla dzieci, która jest najzabawniejsza. Niestety nie dali tam Kulmowej. :(

      Usuń
  3. Odpowiedzi
    1. Wszystkie utwory Kulmowej mają to coś. Geniusz po prostu, który zarazem bawi i uczy. :)

      Usuń
  4. Ładny wiersz. Tobie również życzę wszystkiego dobrego, Elu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) dziękuję. Myślę, że Kulmowa powinna być czytana na każdej lekcji, w końcu to zaledwie 3 minutki.

      Usuń
  5. Odpowiedzi
    1. :) Kulmowa była taka utalentowana, urocza i do tego zabawna. Wszystkie jej wiersze są takie leciutkie a jednak przekazują wiele. :)

      Usuń
  6. Podoba mi się wiersz, a Joannę Kulmową kojarzę z języka polskiego w szkole :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak wiersze Joanny Kulmowej są zarazem zabawne i poważne, uwielbiam. :)

      Usuń
  7. Nie będę oryginałem w komentowaniu - ale faktycznie - warto pamiętać. Serdecznie pozdrawiam :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że tak. Szkoda, że Państwo Kulmowie już odeszli z tego świata.

      Usuń
  8. Piękny wiersz, aż się uśmiechnęłam czytając go :). Przeczytam z chęcią też inne dzieła w wolnych czasie. Niech spoczywają w pokoju.
    A Tobie wszystkiego dobrego na święta życzę Kochana :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :* Myślę, że Kulmowie powinni być wszędzie.

      Usuń
  9. Ładny ten wiersz, nie znałam. A tak na marginesie to Ci powiem, że dzisiaj właśnie sobie wypożyczyłam książkę o tytule ... ,,Słowik". ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wybór, to piękna powieść. J. Kulmowa ma tyle utworów, że trudno znać wszystkie. :)

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.