25 kwietnia 2021

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2021

 

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2021

 


„Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej” Urszuli Chęcińskiej była habilitacją wspomnianej uczonej Uniwersytetu Szczecińskiego. Osobiście uznałam książkę w ocenie lubimyczytac 10/10. Jest to zbiór rozważań Joanny Kulmowej poddanych literaturoznawczemu poglądowi Urszuli Chęcińskiej. Dawno nie czytałam tak pięknego stylu literackiego – zwłaszcza w książce naukowej. Niektórzy pewnie będą zarzucać, że przecież rozprawy naukowe to nie powieści fikcyjne. Uważam, że skoro rozważania naukowe i tak zostały zamieszczone w tej książce, to nie wiem czemu miałby przeszkadzać taki literacki styl?

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej

opowiada o pedagogicznych walorach utworów literackich Joanny Kulmowej. Autorka rozprawy habilitacyjnej wprawnie analizuje fragmenty albo całe utwory poetyckie w odniesieniu do pedagogiki oraz literaturoznawstwa. Osobiście odniosłam wrażenie, że książka ta bardziej analizuje utwory poetki ze Strumian w sposób literaturoznawczy, chyba w okresie jej powstawania autorka była bardziej związana z Instytutem polonistyki niż pedagogiki. Jednakże można też znaleźć odniesienia pedagogiczne.

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej

jest bogata w nieznane wcześniej rozmowy z Joanną Kulmową. Jest to ogromny walor, który dla mnie był bardzo przyjemnym dodatkiem – dlatego warto czytać też przypisy w książkach. Na końcu całej rozprawy habilitacyjnej autorka zamieszcza znane w tym czasie, a był to rok 2007, utwory Joanny Kulmowej – dzięki czemu czytelnik może sobie wypożyczyć lub kupić cały dorobek literacki poetki ze Strumian, wiedząc czego szukać. Pewnie to za sprawą bogatego życiorysu Joanny Kulmowej, jej artyzmu duszy i nietuzinkowych pomysłów.

Książka Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej Urszuli Chęcińskiej

jest monografią omawiającą przede wszystkim aspekt dziecięcości w utworach poetki ze Strumian. Joannę Kulmową przypisuje się przede wszystkim jako autorkę piszącą dla dzieci. Jednakże Joanna Kulmowa tak jak niegdyś poeci z czasu oświecenia, przekazywała walory świata dorosłego, z tym że dodając je  z punktu widzenia dziecka. Myślę, że jest to kluczowa wartość, która została rozpoznana przez dr hab. Urszulę Chęcińską.

Zobacz również:

Książka Tak wygląda prawdziwa poetka, podciągnij się! Listy pod redakcją Urszuli Chęcińskiej Elżbieta Rogalska 2020

Kunstmann wymyślił sobie Kulmową Urszula Chęcińska Marek Zybura 2017

Recenzyjka "Joanna Kulmowa wobec świata literatury" U. Chęcińska (red.) Elżbieta Rogalska 2017

 

   Kup Tekst ode mnie


28 komentarzy:

  1. Bardzo ciekawie o niej piszesz, ale tym razem to nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) domyślam się, że mało osób napisze, że to dla nich. :D

      Usuń
  2. Nie znam. Po studiach już raczej nie zdarza mi się czytać książek typowo naukowych, które wymagają od sporo czasu i skupienia. Powodzenia w pisaniu doktoratu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo zgrabnie napisana recenzja. Mimo że wpierw pomyślałam o tej książce, że jest zupełnie nie dla mnie, to jednak zaciekawił mnie choćby ten piękny styl literacki, o którym wspomniałaś. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka wydaje się ciekawa, choć chyba aktualnie potrzebuję lżejszych lektur, które nie wymagają analizy i skupienia. Jak na razie wystarczą mi "Roczniki" Długosza i ich opracowania, przez które musiałam przebrnąć, by napisać pracę zaliczeniową... niemniej będę miała ten tytuł w pamięci :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj roczniki Długosza to wymagają jeszcze więcej skupienia niż Kulmowa. :D chociażby z uwagi na dawny język.

      Usuń
  5. Obawiam się, że to jednak nie do końca są moje klimaty. Aczkolwiek recenzja bardzo zachęca :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) dziękuję za miłą ocenę mojej recenzji.

      Usuń
  6. Myślę, że dla miłośników poetki to bardzo ciekawa publikacja.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie! Polecam Tobie z uwagi na piękny styl.

      Usuń
  7. Mam wrażenie, że my czytamy zupełnie inną literaturę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hiehiehie możliwe! Chociaż ja u Ciebie znajduję ciekawe książki.

      Usuń
  8. Lubię ksiązki pisane pieknym literackim stylem. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W takim razie musisz koniecznie przeczytać!

      Usuń
  9. Bardzo ciekawa recenzja, ale niestety książka raczej nie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, szkoda. Zaraz zobaczę co tam w kryminalnym świecie książek, u Ciebie.

      Usuń
  10. Recenzja ciekawa, jednak sama publikacja raczej nie jest dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) eh cóż ubolewam. Idę zajrzeć na Twój blog w poszukiwaniu obyczajówki.

      Usuń
  11. Uwielbiam literaturę i chciałbym przeczytać tę książkę Joanny Kulmowej. Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to książka o Joannie Kulmowej, jednak może błąd językowy wynika z trudności polszczyzny.

      Usuń
  12. to niezbyt mój typ lektury:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiem, wiem. Ciekawi mnie nadal czy w końcu trafię z którąś książką. :D

      Usuń
  13. Nie wiem czy jest to książka dla mnie, jeszcze się nad nią zastanowię. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) zależy czego szukasz. Ja uwielbiam piękno języka, budowy zdań, melodyjność.

      Usuń
  14. Dobra wiadomość dla miłośników literatury.
    Recenzujesz książkę w schludny i atrakcyjny sposób.
    Szczęśliwy weekend.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz. :) To świetna książka, czyta się wyśmienicie.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.