10 kwietnia 2020

Książka Gertruda Hermanna Hessego Elżbieta Rogalska 2020


Książka Gertruda Hermanna Hessego Elżbieta Rogalska 2020





Książka ta czyta się dość szybko pomimo, że jest raczej literacka. Autor przywiązuje dużą uwagę do doboru słów. Dzięki temu zdania są naprawdę ciekawe. Mimo, że akcji tam niewiele ma się wrażenie, że wspomnienia szybko mijają niczym w Jamesie Bondzie. Tak to właśnie jest gdy laureat Nagrody Nobla z roku 1946 bierze się za pisanie powieści, do tego prozaik i poeta. Właśnie tą poetyckość bardzo cenie sobie w książce Gertruda Hermanna Hessego. Tak, nie ma to jak literatura piękna.


Gertruda Hermanna Hessego

jako tytuł wskazuje, że głównymi wątkami tej historii będzie kobieta. Jednakże w całej opowieści Gertruda pojawia się naprawdę bardzo rzadko. Autor skupia się na głównym bohaterze Gottfriedzie Kuhnie, który pragnie być sławnym artystą-muzykiem. Jest on kaleką, ponieważ w przypływie młodzieńczej miłości, skręcił sobie nogę. Na łamach tej narracji pojawia się kilka kobiet, oczywiście w bardzo nikłym zakresie. Pobocznym- głównym – drugoplanowym bohaterem jest Heinrich Mouth. Przedstawiciel klasy wyższej. Zgadza się śpiewać utwory komponowane przez Kuhna. Właściwie to tylko dzięki niemu młody muzyk osiąga jakiś zarobek.


Gertruda w narracji Hermanna Hessego

to kobieta po prostu wzbudzająca zachwyt płci męskiej. Nie jest powiedziane czy jest ona wykształcona, czy pochodzi z wyższych sfer czy raczej średnich. Wiadomo natomiast, że zarówno Mouth jak i Kuhn kochają się w niej. Wiadomo jedynie, że obaj mężczyźni tęsknią do jej żywych oczu, które wyrażają zachwyt nad ich artystycznymi przedsięwzięciami. Jak to faceci, egoistycznie podchodzą do spotkań z innymi ludźmi, pochlebia im, że kobieta się nimi interesuje. Szczególnie, że jest młoda i jeszcze ładna. Piszę jeszcze ładna, ponieważ na łamach tej powieści Hesse opisuje później jej urodę jako mniej piękną, która z biegiem lat zaczęła przybierać bardziej pospolite kształty.

Myślę, że nie jest to powieść dla wszystkich. Na pewno osoby o artystycznej duszy będą nią zachwycone albo przynajmniej nie zniechęcone. Nie ma tam prawie w ogóle dialogów. Jest to można powiedzieć zapis wspomnień mało znanego artysty, który pragnął być wielki. Czy osiągnął sukces oraz miłość odwzajemnioną? O tym nie będę pisać, to już czytelnik powinien sam odkryć. Lubię piękno układania zdania i dbałość o wyszukane słowa, dlatego dla mnie była to lektura rewelacyjna. Zresztą w dzisiejszych czasach trudno o takie tematy, bliskie profesorom, niż np. biznesmenom. Być może dlatego tak miło mi było oderwać się od codzienności i zanurzyć w świat Gertrudy Hermanna Hessego.

Zobacz również:

Elżbieta Rogalska Absolwentka pedagogiki Uniwersytetu Szczecińskiego. Członek Pracowni Badań nad Twórczością Joanny Kulmowej. Rektorskie stypendium Uniwersytetu Szczecińskiego uzyskała w latach 2015-2017, Stypendium dla najlepszych doktorantów w latach 2018-2020. Autorka Publikacji naukowych (w "Qualitative Inquiry", "Kultura-Społeczeństwo-Edukacja", "Pedagogika Szkoły Wyższej", "Nauczyciel i Szkoła","Kognitywistyka i Media w Edukacji"), literackich (w "Nestor") oraz ponad 76 publikacji popularno-naukowych. Zainteresowania badawcze oscylują wokół pedagogii Joanny Kulmowej, Janusza Korczaka, Edukacji Artystycznej, „Tanatopedagogiki", Józefa Tischnera, Michel Foucaulta, Jana Pawła II, badań biograficznych, autoetnografii oraz problematyki wyższej edukacji. https://orcid.org/0000-0001-7529-315X


44 komentarze:

  1. Myślę, że ta wspomniana przez Ciebie poetyckość mogłaby mnie oczarować.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) to zachęcam do przeczytania Hessego Gertruda.

      Usuń
  2. Poetyckie klimaty, to raczej nie dla mnie, więc tym razem odpuszczam. 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) pewnie nic na siłę, jeśli się nie lubi.

      Usuń
  3. Hmm, no nie wiem, czy to jest książka, której chciałabym poświęcić swój czas i uwagę. Mogłabym zerknąć na kilka stron, żeby ocenić.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie jestem pewna czy to książka dla mnie, ale może kiedyś sprawdzę czy mi się spodoba. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z twojego tekstu wyłania sie nietypowa książka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) swojego rodzaju. Taka powieść w klimacie romantycznego niespełnionego do końca zakochania, z punktu widzenia mężczyzny.

      Usuń
  6. Hmm, nie wiem czy to książka dla mnie, ale chętnie przeczytam, żeby się przekanac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami warto przeczytać coś innego niż się lubi.

      Usuń
  7. Faktyczni nie jest to książka dla każdego. Zaczęłam ją czytać, ale do dziś nie skończyłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, ma swój specyficzny klimat. Taki nie dzisiejszy.

      Usuń
  8. Odpowiedzi
    1. :) znalazłam na stronie nowości w mbp nr 28 w Szczecinie.

      Usuń
  9. Nie jestem pewna, czy będzie mi ta książka odpowiadać. Co prawda ma w sobie coś intrygującego, ale obecnie wolę takie typowo rozrywkowe pozycje. Tak więc póki co sama się wstrzymam z sięganiem po nią. Pozdrawiam. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Czasami potrzeba przeczytać serię lekkich książek, zależy od czasu. Teraz zbliża się wiosna więc dużo obowiązków sprzątaniczno-domowych i dbających o ciałko.

      Usuń
  10. Raczej to nie dla mnie książka, ale myślę, że znajdzie ona swoich czytelników :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) też tak uważam, że znajdzie kogoś kto jeszcze ją przeczyta.

      Usuń
  11. Zapowiada się intrygująco :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ooo cieszę się, że być może trafiłam w gust.

      Usuń
  12. Nie znam tej książki choć poetyckie książki raczej mnie nie ciągną ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ;) pewnie nic na siłę. Trzeba czytać co się lubi, czasem pozwolić na coś zupełnie innego. Tyle jest tych książek, że aż trudno wybrać.

      Usuń
  13. Nie czytałam nigdy podobnej książki, ale może by mi się spodobała, bo lubię poetyckie klimaty :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Jak można sobie skręcić nogę w przypływie miłości? ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :D hahaha, no właśnie, jak chcesz wiedzieć, to musisz przeczytać.

      Usuń
  15. Myślę, że w pewnym stopniu mam artystyczną duszę, więc mogłabym spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  16. ..zaciekawiła mnie Twoje recenzja książki 'Gertruda'.. uwielbiam piękny dobór słów, tworzący ciekawe zdania.. jestem w posiadaniu duszy wrażliwej na piękno, dlatego chętnie sięgnę po tą ksiażkę ;)

    - pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  17. I u mnie książkowo- zapraszam📚🤗
    Twoja propozycja ciekawa📖
    Serdeczności zostawiam🌤️🌷🧡

    OdpowiedzUsuń
  18. Może sama treść aż tak mnie nie przyciąga ale jak pisałam też w jednym poście na swoim blogu nie zawsze liczy się sama fabuła. Dla pięknego języka, który jest miły w odbiorze warto sięgnąć po takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawda, prawda. Piękno języka też jest funkcją książki.

      Usuń
    2. Również się z tym zgadzam :)

      Usuń
    3. To podam jeszcze książkę, która ma zniewalający język polski: Urszula Chęcińska "Poetka i paidia. O muzie dziecięcej Joanny Kulmowej".

      Usuń
  19. Kompletnie nie moja bajka ;)

    OdpowiedzUsuń
  20. To są moje klimaty. A mnie najbliżej do Brunona Schultza :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sklepy cynamonowe chyba czytałam i podobało mi się.

      Usuń
  21. Nieczęsto sięgam po takie klimaty, ale jestem artystyczną duszą więc... możliwe że to książka, która trafi w mój gust. Powinnam się przekonać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Całkiem możliwe. To taki klimat oczekiwania przepełnionego pięknem i brzydotą.

      Usuń

W związku z ustawą RODO o ochronie danych osobowych, informuję, że na tej stronie używane są pliki cookie Google oraz inne technologie do ulepszania i dostosowywania treści, analizy ruchu, dostarczania reklam oraz ochrony przed spamem, złośliwym oprogramowaniem i nieuprawnionym dostępem. Zostawiając komentarz wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych i informacji zawartych w plikach cookies.

Wszystkie prezentowane treści na blogu są mojego autorstwa, chyba, że zaznaczono inaczej. Podlegają one ochronie prawnej na podstawie przepisów ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity z 2006 r., Dz.U. nr 90, poz. 631 z późn. zm.). Zabronione jest kopiowanie i rozpowszechnianie umieszczonych treści bez mojej zgody.