1 września 2016

Ustalić wspólne granice w szkole Elżbieta Rogalska



Ustalić wspólne granice w szkole


Czy zastanawiałeś się kiedyś nauczycielu jak odbierają cię twoi podopieczni? Skąd biorą się wśród nich różne nieakceptowane zachowania? Z czego mogą wynikać niepożądane sytuacje? Od czego zależą granice w szkole? Czy ustaliłeś z uczniami takie granice? Czy ustaliłeś je sam ze sobą?




Dzieci w wyniku zdobytych doświadczeń, w wyniku chęci poznania ciebie jak najlepiej, zwłaszcza twoich granic, robią różne psikusy, zaczepiają, przeszkadzają w zajęciach. Są to próby sprawdzenia twojej cierpliwości i nerwów, twoich kompetencji wychowawczych, których nauczyłeś podczas praktyk, na studiach. Twoje reakcje są nie tylko wynikiem praktyki, to również odzwierciedlenie tego, czy umiesz wcielić w życie, to co przeczytałeś w książkach, co podał ci na tacy wykładowca/naukowiec. Jeśli chcesz pracować z dziećmi to musisz znać własne granice, musisz wiedzieć na co pozwalasz dzieciom, jakie masz granice prywatności, granice dotyku, granice hałasu. Wszelkiego rodzaju granice są dla ciebie bardzo ważne. Dlatego ustal je zanim wejdziesz do klasy i postaraj się je sumiennie i stanowczo egzekwować. Dzieci zaczną się identyfikować z tym co im narzucisz, nawet bez użycia słów, czy siły fizycznej. Zapomnij o nieposłuszeństwie, ustal z dziećmi obowiązujące granice. Wszystko to jest wynikiem nastawienia dziecka do nauczyciela, które wypracowało sobie na podstawie dotychczas spotkanych nauczycieli.  Nie zapomnij o starym przysłowiu „jak cię widzą, tak cię piszą” – zadbaj o swój wizerunek.

Odbieranie ciebie przez twoich podopiecznych wynika głównie z tego jakie mieli wcześniejsze doświadczenia z nauczycielami oraz jaki wizerunek sobą reprezentujesz. Nieakceptowane zachowania biorą się głównie z braku ustalenia wspólnych granic. Niepożądane sytuacje mogą wynikać z braku ustalenia granic, jeszcze nie zaktualizowania informacji o nauczycielu oraz problemach poza szkolnych. Granice w szkole zależą od ogólnego regulaminu szkoły i granic, które ustalisz razem z dziećmi. Ważne żebyś sam wiedział jakie granice tobie samemu odpowiadają.


autor: Elżbieta Rogalska: z wykształcenia technik informatyk, pedagog. Pracuje jako copywriter - content marketer. 

Pedagog, technik informatyk. Publikowała na łamach: "Edukacja i Dialog", "Nestor" i licznych portalach edukacyjnych i poetyckich.
Zajmuje się tematyką:  Przywództwem w edukacji, Tanatopedagogiką, Ciszą w życiu i twórczości Janusza Korczaka, Sytuacją Szkoły Wyższej w Polsce, Michelem Foucaultem, Reportażem, Horrorem wampirycznym,  Mateuszem Grzesiakiem, Justyną Nowotniak, e-commerce, content-marketing, SEO.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz